منابع دیپلماتیک عربی اعلام کردند که احتمال مشارکت امیر قطر در اجلاس سران شورای همکاری خلیج‌فارس، که امروز در پایتخت عربستان سعودی برگزار خواهد شد، بسیار ضعیف است.

احتمال حضور امیر قطر در اجلاس ریاض «ضعیف» است

قدس آنلاین؛  منابع دیپلماتیک آگاه عربی به خبرگزاری «آناتولی» اعلام کردند که احتمال حضور «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در نشست اصلی اجلاس سران شورای همکاری خلیج‌فارس، که سه‌شنبه (امروز) در ریاض برگزار می‌شود، «ضعیف» شده است.

شیخ تمیم، روز گذشته برای شرکت در مراسم «جایزه بین‌المللی شیخ تمیم در امر مبارزه با فساد» وارد کیگالی، پایتخت رواندا شد.

منابع مذکور، که خواستند هویت‌شان فاش نشود، احتمال دادند که امیر قطر در اجلاس سران شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض در روز سه‌شنبه حضور نخواهد داشت؛ چرا که او در رواندا به سر می‌برد.

«سلطان المریخی» وزیر مشاور در امور خارجی، روز دوشنبه برای مشارکت در نشست مقدماتی شورای وزیران وارد ریاض شد؛ امری که بسیاری را به این گمانه‌زنی سوق داده است که امیر قطر در اجلاس امروزِ ریاض حضور نخواهد داشت و قطر در سطح پایین‌تری در آن مشارکت می‌کند.

اجلاس سران شورای همکاری خلیج‌فارس، که امروز به میزبانی ریاض برگزار می‌شود، در سایه امیدهای بزرگ در ارتباط به پایان دادن به بحرانی، که این شورا را در نوردیده و ارکان آن را به شدت متزلزل کرده است، از اهمیت خاصی برخوردار شده است.

در سوم دسامبر جاری، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان از طریق «عبداللطیف بن راشد الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج‌ فارس، از امیر قطر برای حضور در این اجلاس دعوت به عمل آورد.

پیش از آن نیز، «محمد بن عبدالرحمن» وزیر خارجه قطر فاش کرد که کشورش در حال مذاکره با عربستان سعودی درباره بحران خلیج‌ فارس است. او ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات به نتایج مثبتی منتهی شود.

گزارش‌های رسانه‌ای طی هفته اخیر نیز از گشایش قریب‌الوقوع در بحران خلیج‌ فارس حکایت دارند.

چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از ژوئیه ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک و اقتصادی‌شان با قطر را به اتهام حمایت این کشور از تروریسم قطع کرده‌اند؛ اتهامی که دوحه به شدت آن را رد می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.