رئیس‌جمهور ترکیه از تصمیم خود برای اسکان یک میلیون پناهجوی سوری در منطقه امن بین دو شهر «تل‌أبیض» و «رأس‌العین» در شمال سوریه خبر داد.

ترکیه یک میلیون آواره سوری را در منطقه امن اسکان می‌دهد

قدس آنلاین؛ «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه شامگاه دوشنبه گفت کشورش قصد دارد حداقل یک میلیون آواره سوری را در محدوده موسوم به «منطقه امن» در شمال سوریه که در جریان عملیات نظامی اخیر تصرف کردند، مستقر کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اردوغان با بیان اینکه اگر متحدان ترکیه کمک مالی نکنند، این کشور مجبور است خودش برای بازگرداندن مهاجران سوری هزینه کند، توضیح داد: «[ما] می‌توانیم گامی نمونه در [منطقه] بین رأس‌العین و تل‌أبیض برداریم. اسکان یک میلیون نفر در محدوده بین تل‌أبیض و رأس‌العین،‌ برنامه ما برای منطقه امن است».

وی در مصاحبه با شبکه «تی. آر. تی»، اشاره‌ای هم به تهدیدهای آمریکا درباره سامانه پدافند موشکی «اس-۴۰۰» روسی نیز پرداخته و گفت: «ما نمی‌توانیم برای خرید پاتریوت [از آمریکا]، از اس-۴۰۰ دست بکشیم. این ماجرا تمام شده است».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، رئیس‌جمهور ترکیه اما احتمال خرید سامانه‌های پدافند موشکی پاتریوت از آمریکا را نیز رد نکرد: «اگر ایالات متحده شرایط مناسبی را به ما پیشنهاد دهد، ما سامانه‌های آنها را خریداری می‌کنیم. زیرا ما می‌خواهیم شبکه پدافند هوایی خود را متنوع‌سازی کنیم».

اردوغان همچنین درباره نشست اخیر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در لندن و ابراز تعجب و حیرت «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه از خرید سامانه اس-۴۰۰ توسط ترکیه، اظهار داشت: «به او گفتم، آیا باید از تو اجازه بگیرم که چه چیزی را از چه کسی بخرم؟!»

وی همچنین گفت از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه درخواست کرده تا دیداری با وی درباره موضوع لیبی داشته باشد، چراکه نمی‌خواهد لیبی به سوریه دیگری تبدیل شود. (جزئیات بیشتر)

اردوغان در ادامه به اقدام دولت یونان در اخراج نماینده لیبی از این کشور اشاره کرد و گفت: «این اقدام یونان رسوایی بین‌المللی بوده و آنها بهای این اقدامات خود را در عرصه بین‌المللی پرداخت خواهند کرد».

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.