ساری- کارخانه نساجی مازندران که بنا بر گفته بسیاری از مردم و مسئولان بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی قائم شهر محسوب می شود با ورود ستاد فرمان اجرایی امام(ره) پس از سال ها رکود و تعطیلی از کلاف سردرگمی خارج شد.

گشودن گره مشکلات از کار نساجی مازندران/خستگی از تن «شهر خسته» زدوده شد

قدس آنلاین-گروه استان ها:  نساجی مازندران از نخستین واحدهای صنعتی بزرگ کشور است که در سال ۱۳۱۳ در زمینی به مساحت تقریبی ۳۰ هکتار در شرق قائمشهر با تولید منسوجات پرده یی، ملحفه یی، پیراهنی و فاستونی آغاز به کار کرد.

این کارخانه عظیم برای بسیاری هم وطنان متولد دهه ۳۰ تا ۵۰ در سراسر ایران مملو از خاطره است.از بانوانی که در مقابل فروشگاه های نساجی مازندران برای خرید ملحفه صف می کشیدند تا آن هایی که در پنبه زار ها برای این صنعت خوراک اولیه تهیه می کردند و یا پنج هزار کارگری که صبح ها با صدای بوق بلند این کارخانه از خواب بر می خواستند و حتی دانش آموزانی که به مدرسه نساجی مازندران می رفتند برشی شیرین از خاطرات زندگی به واسطه فعالیت کارخانه نساجی قائم شهر است.

نساجی مازندران از سه کارخانه شماره یک، دو و سه تشکیل شده بود. واحد شماره یک واحد چیت سازی بود، در شماره دو منسوجات پرده یی، ملحفه یی، پیراهنی، فاستونی وکارخانه شماره سه که در سال ۱۳۵۶ از محل سرمایه شرکت و با مشارکت بانک صنعت و معدن به بهره برداری رسید، برای تولید نخ و منسوجات نخی و مصنوعی به کار گرفته شد.

متاسفانه این کارخانه در طی سال های گذشته به دلیل فرسودگی ، کاهش تولید پنبه ؛ عقب ماندگی از فناوری های روز دنیا و از همه مهم تر واگذاری و تغییر مدیریت های متعدد دچار رکود و تعطیلی شد.

پس از انقلاب این کارخانه زیر نظر بانک صنعت و معدن فعالیت داشت تا سال ۱۳۷۲که این کارخانه از سوی بانک صنعت و معدن بابت بدهی‌اش به بانک ملی واگذار شد.  و با تغییر مدیریت در سال ۱۳۸۰ تارو پود اشتغال و ارزآوری در این صنعت از هم گسیخت.

از آن سال افول این صنعت آغاز شدالبته تولید تا سال ۸۰ ادامه یافت اما از آن به بعد کارخانه ورشکسته شد و کار به جایی رسید که حقوق کارگران ماه‌ها به تعویق افتاد و مدیران دولتی این کارخانه مجبور شدند حتی برای تامین حقوق هزاران کارگر این کارخانه، سالن‌های تولید را تعطیل کند تا با فروش ماشین‌آلات آن بتوانند حقوق معوقه کارگران را پرداخت کنند.

کارگران معترض مرتب در تهران تجمع داشتند، جاده‌های شهر را می‌بستند و لذا مدیران وقتی مشاهده کردند ماشینی برای فروش نمانده برای تامین حقوق کارگران حتی از سقف های سوله ها نیز برای فروش نگذشتند.

گفتنی است کار این کارخانه پر آوازه ایرانی به جایی رسید که متولیانش تصمیم گرفتند تا ۸۰ سوله احداث شده در آن را با خاک یکسان کنند و از محل فروش زمین‌ها خیال خود و طلب کارگران را راحت کنند که اجازه این کار به آن‌ها داده نشد.

زدودن غبار از شهر خسته

مشکلات رخنه کرده در تارو پود این صنعت موجب شد تا مردم لقب «شهر خسته» به قائم شهر بدهند  و حال در اتفاقی مبارک با ورود ستاد فرمان اجرایی امام(ره) یک بار دیگر این صنعت احیاء و چرخ های ریسندگی به حرکت در آمد.

نوسازی و بازسازی این کارخانه قدیمی که بنا بر گفته استاندار مازندران بخشی از هویت این منطقه است نور امید تازه ای در دل بسیاری از خانواده های کارگران ایجاد کرده است.

استاندار مازندران در همین رابطه در مراسم آغاز به کار مجدد این کارخانه گفت: ورود ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای احیای کارخانه نساجی مازندران امید را در دل کارگران این کارخانه زنده کرده است و به طور قطع مردم مازندران و قائمشهر قدردان این حمایت خواهند بود.

احمد حسین زادگان با اعلام اینکه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به دنبال سود نیست و به همین خاطر هم هر جایی که ورود کرده ، موفق بوده است، گفت: این که ستاد اجرایی دنبال رفع مشکلات مردم است، ارزشمند و منطبق بر نام این ستاد محسوب می شود.

استاندار مازندران احیای کارخانه نساجی قائمشهر را گذشته از مسایل اقتصادی و معیشتی کارگران آن، دارای پیام فرهنگی دانست و گفت: کارخانه نساجی قطعه‌ای از هویت مازندران و بخشی از تاریخ این استان است.

وی یادآور شد: شهرستان قائم‌شهر به خاطر مشکلات مزمنی چون کارخانه نساجی و تیم همنام این کارخانه طی دو دهه گذشته لقب «شهر خسته» را به خود گرفته است، توضیح داد: با ورود ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای بازسازی و احیای کارخانه نساجی ، خستگی از این شهرستان خارج و امید به شهروندان قائم‌شهری بازخواهد گشت .

راه‌اندازی خطوط جدید ؛ بازسازی خطوط قدیم

بازسازی و افزایش خط تولید و احیای کارخانه نوستالژیک نساجی مازندران در شهرستان قائم‌شهر با امضاء و صدور چک ۵۰ میلیارد ریالی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در محل این کارخانه کلید خورد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با امضای تفاهم‌نامه احیای این کارخانه و صدور نخستین چک اعتبار برای این نوسازی گفت: این ستاد در فاز اول ۱۷۰ میلیارد ریال برای احیاء ، بازسازی و ایجاد خط تولید جدید در کارخانه نساجی مازندران سرمایه‌گذاری می‌کند.

محمد مخبر با اعلام این‌که میزان سرمایه‌گذاری ستاد در فازهای بعدی بر اساس نیاز و گسترش تولید تا سقف ۳۰۰ میلیارد ریال قابل‌افزایش است، تأکید کرد که هدف این ستاد کمک به رونق تولید و رفع مشکلات مردم است.

اشتغال‌زایی

مدیرعامل کارخانه نساجی مازندران هم در این مراسم از نصب و تکمیل خطوط تولید جدید و بازسازی و راه‌اندازی مجدد خطوط تولید قبلی خبر داد.

مسعود فرش‌باف گفت که با این کار درمجموع برای ۷۵۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد، سرمایه در گردش موردنیاز تأمین و ۲ هزار میلیارد ریال سرمایه نهفته در خط تولید ریسندگی احیاء می‌شود.

وی با اعلام مراتب خوشحالی کارگران و خانواده‌هایشان از رونق دوباره کارخانه نساجی، افزود: رونق دوباره این کارخانه پس از فرازوفرود فراوان مایه خوشحالی همه ماست به‌ویژه این‌که کارخانه نساجی مازندران امسال در مقایسه با گذشته، سال خوبی را آغاز کرد .

فرش‌باف با اظهار این‌که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با احیاء و سرمایه‌گذاری در این کارخانه تنها به دنبال حفظ و ایجاد اشتغال است، گفت: ما هم در استان و شهرستان به‌ویژه در مدیریت کارخانه به چیزی جزء اشتغال پایدار فکر نمی‌کنیم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.