یزد - نماینده ولی فقیه در استان یزد با بیان اینکه تلاش برای انتقال آب به استان یزد افزایش یابد، گفت: انتقال آب بدون توجه به مدیریت مصرف مشکلات یزد را رفع نمی‌کند.

 تلاش برای انتقال آب به استان یزد افزایش یابد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از دفتر نماینده ولی فقیه در استان ، آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی در دیدار مدیران آب و فاضلاب استان یزد با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف آب اظهار داشت: مسئله آب، برای یزد حساس و حیاتی است و اهمیت بسیار بالایی دارد و قاعدتا در سطح شهر باید برنامه‌ریزی لازم برای دو موضوع حراست و حفاظت از منابع آبی و همچنین مدیریت مصرف آب داشته باشیم.

وی افزود : بعضا گزارش‌هایی دیده می‌شود که بر اساس آن مصرف آب و انرژی ما نسبت به دیگر کشورها بالاتر است و بارها به مسئولان استانی و کشوری تاکید کردم که چرا مصرف آب و انرژی آن کشورها پایین‌تر از ماست و به صورت ریشه‌ای مشکلات ما شناسایی و برنامه‌های آنها بررسی شود.

ناصری تصریح کرد:همه ما باید نسبت به بحث آب حساسیت لازم را داشته باشیم و در این موضوع بسیار مهم، مدیریت مصرف و قناعت را در دستور کار خود قرار دهیم و از اسراف بپرهیزیم.

امام جمعه یزد به خشکسالی‌هایی که در روستاهای مختلف ایجاد شده اشاره کرد و گفت: در بعضی از روستاها با وجودی که خشک‌سالی کل روستا را گرفته، خانواده‌هایی هستند که با خلاقیت و مدیریت منابع آبی اندکی که در اختیار دارند، مزرعه یا منزل خود را از خشک‌سالی دور نگاه داشته‌اند.

ناصری با بیان اینکه برخی افراد بیان می‌کنند که به دلیل خشکسالی باید کشاورزی در استان یزد تعطیل شود تصریح کرد: این تحلیل یا حرف اشتباهی بسیار بزرگ است، اگر ما همین مقدار کشاورزی که در استان یزد داریم را تعطیل کنیم، در واقع به معنای ایجاد بیابان است و بیابان‌زایی هم به جز افزایش چند برابری مشکلات یزد هیچ تاثیر دیگری ندارد.

طرح رینگ مصرف آب در یزد تدوین شد

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان هم در این دیدار  از تدوین طرحی با عنوان رینگ مصرف آب با هدف مدیریت این حوزه در یزد خبر داد و گفت : در بحث تامین و توزیع آب‌، بحث خط دوم انتقال آب که شرکت آب منطقه‌ ای پیگیری می‌کند؛ در بحث توزیع‌، ما بر اساس پایداری آب در شبکه‌، به ویژه در مواقع بحرانی و پیک مصرف در تابستان جدا از آب انتقالی به بحث تولید و مدیریت مصرف توجه داریم.

محمد فاتحی با بیان اینکه در حوزه توزیع آب ۶ حلقه چاه دیگر در یزدگرد حفر و در شهرستان‌ها هم اقداماتی در این حوزه انجام شده اظهار داشت: در بحث مدیریت مصرف‌، بعضی مناطق پایداری داریم و در بعضی نقاط هم تاسیسات شهر کافی نیست، به همین دلیل طرحی به نام رینگ مصرف ارائه دادیم که علاوه بر مخازن ذخیره آب‌، ۳۰۰ هزار مترمکعب مخزن اضافه کنیم که توزیع عادلانه داشته باشیم.

وی افزود: با توجه به اینکه آب با کیفیت در سمت غرب است، ما سعی کردیم با مخلوط کردن آب‌ها کیفیت آب را به حد مطلوب و استاندارد برسانیم و امیدواریم این رینگ را در مصوبات هیئت دولت بیاورند و با پیگیری‌های صورت گرفته در حال اجرا است تا از طرف سرمایه‌گذار تامین بودجه شود.

فاتحی خاطرنشان ساخت: این یک پروژه بزرگ است که اگر انجام شود در مدت یکسال خطوط اصلی را به هم وصل می‌کنیم و در زمان قطعی آب مدیریت آن امکان‌پذیر است و در بحث مدیریت مصرف‌، بحث جداسازی آب شرب از فضای سبز در دستور اجرا است تا شهرداری از پساب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.