شکاف ایجاد شده به واسطه دشمنی های ریاض علیه دوحه، ادامه حیات شورای همکاری خلیج فارس را هدف قرار داده و بعید به نظر میرسد گفتگو و حل بحران میان عربستان و قطر بتواند روح تازه ای به کالبد بی جان این شورا که با بحران ماهیتی مواجه شده است بدمد.

دوحه به ریاض نزدیک می‌شود؟

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین؛ ریاض پایتخت عربستان سعودی فردا میزبان چهلمین نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.

این نشست در حالی برگزار می شود که پیش از این عبداللطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس هدف از برگزاری آن را گفتگوی سران کشورهای شورای خلیج فارس در درباره موضوعات و مسائل مهمی در حوزه‌های سیاسی، دفاعی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی به منظور تحکیم همکاری بیشتر بین اعضا  عنوان کرده بود.

الزیانی در گفتگو با روزنامه سعودی الشرق الاوسط ، بررسی تحولات سیاسی و امنیتی منطقه و جهان و پیامدهایش بر امنیت کشورهای عضو این شورا را از دیگر محورهای گفتگوها در این نشست دانسته بود.

از سوی دیگر، صباح الخالد الحمد الصباح نخست وزیر کویت نیز در اظهارنظری در این رابطه، نشست آتی شورای همکاری خلیج فارس را ایستگاه مهمی در روند صلح میان اعضای این شورا تلقی کرده و وعده داده بود که با تلاش های امیر کویت، گام های کوچکی برای مصالحه میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس برداشته شده است.

درواقع اشاره نخست وزیر کویت به تلاش‌های صورت گرفته از جانب کویت برای حل و فصل مناقشه ایجاد شده بین قطر و عربستان و سه کشور دیگر عربی بود.

در حالی که روابط دیپلماتیک قطر و عربستان و سه کشور عربی دیگر بیش از دو سال است که قطع است برخی کارشناسان تلاش‌های چند ماه اخیر برای حل بحران روابط با قطر را مفید تلقی کرده و انتظار دارند اجلاس پیش رو، نقطه‌ای عطفی برای از سرگیری روابط میان کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر با قطر باشد.

ارسال فراخوان از سوی ملک سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی خطاب به شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر برای حضور در چهلمین نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و در ادامه حضور سلطان المریخی، وزیر مشاور قطر در امور خارجه به عنوان نماینده کشورش در نشست مقدماتی اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در ریاض و تحرکات اخیر قطری ها را میتوان به عنوان نشانه هایی از تمایل  دوحه برای از سرگیری روابط با کشورهای عربی همسایه و پایان دادن به بحران روابط با کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر، محسوب کرد.

اما در حالی که شواهد از گشایش بحران میان قطر و چهار کشور عربی حکایت داشت، انتشار خبر سفر  شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر که روز دوشنبه و در فاصله یکروز مانده به نشست سران شورای همکاری خلیج فارس به کشور آفریقایی روآندا، مشارکت وی در نشست ریاض را در هاله ای از ابهام فروبرد.

در این رابطه وزارت خارجه قطر نیز در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا امیر قطر در اجلاس آینده شرکت می کند، سکوت اختیار کرده و هیچ پاسخی ارائه نداده است.

این در حالی است که نتیجه بخش بودن نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس حتی باوجود شرکت امیر قطر که ممکن است به هر سر و شکلی خودش را از روآندا به نشست ریاض برساند- به خودی خود با تردیدهای جدی مواجه بود و سفر غیرمنتظره امیر قطر به روآندا فقط به پیچیدگی های این ماجرا افزود.

درواقع باید گفت شکاف ایجاد شده به واسطه دشمنی های ریاض علیه دوحه، ادامه حیات شورای همکاری خلیج فارس را هدف قرار داده و بعید به نظر میرسد گفتگو و حل بحران میان عربستان و قطر بتواند روح تازه ای به کالبد بی جان این شورا که با بحران ماهیتی مواجه شده است بدمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.