کارشناس هیئت نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان خراسان‌رضوی ضمن اعلام آمادگی برای بررسی اصالت مدارک دانشگاهی برخی کاندیداهای شرکت درانتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم عنوان کرد:متأسفانه سازمان صنعتی شرق همچنان در برخی از نقاط کشور مدارک نامعتبر علمی صادر می‌کند.

بررسی اصالت مدارک تحصیلی کاندیداه اآسان است

عقیل رحمانی/

کارشناس هیئت نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان خراسان‌رضوی ضمن اعلام آمادگی برای بررسی اصالت مدارک دانشگاهی برخی کاندیداهای شرکت درانتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم عنوان کرد:متأسفانه سازمان صنعتی شرق همچنان در برخی از نقاط کشور مدارک نامعتبر علمی صادر می‌کند.

بررسی اصالت مدارک تحصیلی کاندیداها به آسانی

«جهان» کارشناس هیئت نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان خراسان رضوی در پاسخ به این نکته که آیا شما برای بررسی اصالت مدارک دانشگاهی کاندیداهای دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در استان با توجه به اینکه از میان مدارک صادر شده از سوی سلطان مدارک جعلی اسنادی خارج شد که متهم برای یکی از نمایندگان ادوار گذشته مدرک دکترای جعلی صادر کرده بود، برنامه‌ای دارید، عنوان می‌کند: ما در راستای اصلاحات مورد نیاز و پیشگیری از فسادهای آموزشی و اداری آمادگی آن را داریم که به استعلام و درخواست‌های نهادهای متولی پاسخ دهیم و به سرعت مدارک ارائه شده از سوی کاندیداها را مورد بررسی، اصالت و یا خلاف آن را تأیید ‌کنیم. با این اقدام هم امیدواریم گامی هر چند اندک در راستای سلامت آموزشی برداشته باشیم.

کارشناس هیئت نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان خراسان رضوی همچنین در پاسخ به این نکته که آیا تا امروز نهادی از شما در مورد اصالت مدارک تحصیلی افراد استعلام گرفته است، گفت: مدتی پیش دستگاه قضایی درمورد اصالت مدارک تحصیلی دو عضو شورای شهر مشهد استعلاماتی را درخواست کرد که پاسخ آن با دقت و به سرعت به نهاد مربوط اعلام شد. حتی نهادهای دیگری مانند آستان‌قدس‌رضوی، دیوان محاسبات، شرکت آب و فاضلاب و ... هم در مواردی از ما خواستند که مدارک ارائه شده از سوی برخی افراد برای استخدامی و ... را مورد بررسی قرار دهیم که این کار هم صورت گرفته و نتیجه هم به آن‌ها منعکس شد.

سازمان مدیریت صنعتی شرق و صدور مدارک نامعتبر

وی به ماجرای نامعتبر بودن برخی مدارک تحصیلی دانشگاهی ارائه شده هم اشاره و در این زمینه عنوان کرد: پس از استعلام مدارک تحصیلی که تعداد آن هم کم نبود مشخص شد اغلب مدارک نامعتبر علمی توسط سازمان مدیریت صنعتی شرق صادر شده است.

متأسفانه با وجود همه اخطارها اما هنوز این سازمان در برخی از شهرستان‌ها مدارک نامعتبر علمی صادر می‌کند، اما در استان خراسان‌رضوی با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته به ظاهر فعالیتی ندارند.

«جهان» تصریح کرد: متأسفانه آنچه ما براساس بررسی‌های فنی به آن دست پیدا کرده‌ایم این است که تعدادی از مدیران دولتی ما از این نوع مدارک دانشگاهی درسطح و ... دریافت کرده‌اند و متأسفانه در دستگاه‌های محل فعالیت هم براساس مقطع تحصیلی ذکر شده در مدارک نامعتبر، پست مدیریتی و... گرفته‌اند و حتی براساس آن حقوق هم دریافت می‌کنند.

خوب برخی از آن افراد هم در شرایط زمانی مختلف چه برای شرکت در انتخابات چه برای اقدامی دیگر آن مدارک را ارائه می‌کنند که اگر نهادهای متولی از ما استعلامی بگیرید به راحتی همه‌چیز مشخص خواهد شد که مدارک آن‌ها معتبر است یا اعتبار دانشگاهی ندارد.

کارشناس هیئت نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان خراسان رضوی افزود: چندی پیش و پس از آنکه ما اعلام کردیم مدارک علمی در سطح کارشناسی ارشد دو عضو شورای شهرمشهد نامعتبر است و دانشگاهی نیست، رئیس شورای شهر مشهد در جلسه‌ای اعلام کردند چرا با دیگرانی که از این گونه مدارک نامعتبر استفاده می‌کنند برخوردی نمی‌شود، بنده در همین‌جا اعلام می‌کنم که اقدامات صورت گرفته تماماً در راستای سلامت نظام آموزشی بوده و از سویی ایشان می‌توانند اسامی افرادی را که اطلاع دارند از این گونه مدارک استفاده کرده‌اند را به ما اعلام کنند، ما هم به سرعت و به طور ویژه‌ای موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد، البته تا امروز هیچ‌گونه فهرست و یا اسامی از این گونه افراد به دست ما نرسیده است.

کنترل صدور مدارک علمی نامعتبر در استان

وی درمورد سرمنشأ صدور برخی مدارک نامعتبر علمی هم عنوان کرد: در این میان دانشگاه‌های معتبر و تحت نظارت وزارت علوم با توجه و نظارت‌های دقیق این‌گونه مدارک را صادر نمی‌کنند اما در برخی مؤسسات که شرکتی ثبت کرده‌اند و یا دلال‌های فروش مدارک علمی نامعتبر که در فضای مجازی فعالیت دارند، این کار هنوز صورت می‌گیرد.

آن‌ها پایگاه و مقر ثابتی ندارند و در چند صفحه اینستاگرامی و... به واسطه فرهنگ اشتباه مدرک‌گرایی که در برخی نقاط کشور مطرح است، دست به سودجویی می‌زنند.

خوشبختانه در استان خراسان این جریان تا حدودی با توجه به فعالیت کارگروه پیشگیری از جرایم آموزشی در حوزه معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کنترل شده، اما متأسفانه این نوع فعالیت‌ها در برخی شهرها مثل تهران همچنان وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.