مجموعه داستان بلند «نان خون» نوشته رضا وحید به تازگی توسط نشر نیستان منتشر شد.

معرفی شخصیت‌های تازه‌ای از واقعه عاشورا در «نان خون»

به گزارش قدس آنلاین، شاید خواندن داستان زن و مردی که به عنوان نانوا در سپاه عمر سعد حضور داشته اند و برای سپاه عمر سعد نان می پختند، برای هر کسی جذاب باشد و یا خواندن داستان «راحله جراح»؛ زنی که در سپاه عمر سعد کار بستن زخم مجروحان را انجام می داده است. اگر به خواندن چنین داستان هایی علاقه دارید که مربوط به زمان حال نیستند اما تاریخ و از همه مهم تر واقعه عظیم عاشورا را با بیان دیگری روایت می کند، مجموعه داستان بلند «نان خون» را که به تازگی از سوی نشر نیستان منتشر شده است، بخوانید.
این مجموعه نوشته رضا وحید است. نویسنده در مجموعه «نان خون»، داستان ۵ شخصیتی را روایت کرده که در واقعها عاشورا حضور داشته اند اما مخاطب تا به امروز هرگز نامی از آن ها را نشنیده است.

رضا وحید که پیش از این هم تجربه نوشتن چند اثر را دارد قبل از نوشتن «نان خون»، نمایشنامه ای با همین عنوان نوشته بود. این نمایش که توسط کریم جشنی کارگردانی شد و به اجرا در آمد نویسنده را بر آن داشته تا در همین قالب، داستان های دیگری بنویسد و مجموعه داستان بلند «نان خون» به این صورت نوشته می شود.

وحید درباره داستان های این مجموعه می گوید: اتفاق اصلی داستان ها حول واقعه عاشورا است، همه داستان ها مربوط به همان زمان است و معاصر سازی نشده. هر داستان در مورد شخصیت های حاشیه ای است که تا به حال حرفی در مورد آن ها زده نشده اما در آن روز حضور داشته اند و عاشورا را از منظر خودشان دیده اند و حالا برای ما معرفی می کنند.

نویسنده کتاب «جایزه تابستانی» در پاسخ به این پرسش که شخصیت ها از دل تاریخ برآمده اند یا ساخته و پرداخته ذهن او هستند، توضیح می دهد: شخصیت ها ساخته و پرداخته ذهن من هستند و داستان آن ها با تخیل من ساخته شده است اما وقتی به واقعه عاشورا می رسیم همه وقایع به صورت مستند روایت می شود. در واقع در این بخش داستان، تخیل جایی ندارد.
رضا وحید پیش از «نان خون» تجربه نوشتن سه اثر با عنوان های جایزه تابستانی، اسپند و بوسه ای از خورشید را در کارنامه نویسندگی اش دارد.
« نان خون» در ۱۹۲ صفحه در قطع وزیری توسط انتشارات نیستان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.