مستند «زندگی میان پرچم‌های جنگی» روایتی از حضور داعش در افغانستان است. محسن اسلام‌زاده، علاوه بر کارگردانی این مستند با دو مستند«کرار» و «مرهم» در مقام تهیه کنندگی در سیزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت حضور دارد.

روایتی از نفوذ داعش در افغانستان

به گزارش قدس آنلاین، او در جدیدترین ساخته اش، به دنبال کنجکاوی‌هایی که درباره‌ حضور داعش در افغانستان داشته، چند سفر برای تحقیق به افغانستان رفته و با محلی‌ها صحبت کرده است. تناقض میان حرف‌هایی که ‌شنیده بود، باعث شد تا خودش به مناطقی پرخطر در افغانستان برود همچون شمال غرب این کشور، چون اخبار زیادی از این منطقه به گوش می‌رسید که داعش در آنجا حضور پررنگی دارد. او نام فیلم جدیدش را «زندگی میان پرچم‌های جنگی» گذاشت چون در افغانستان پرچم‌های زیادی وجود دارد که افراد زیر آن‌ها باهم می‌جنگند، چون در افغانستان مناطقی وجود دارد که هر روز دست یک قدرت است و آنها سرنوشت زندگی مردم را تعیین می‌کنند. این فیلم از سوی هیات انتخاب جشنواره «سینماحقیقت» در بخش جایزه شهید آوینی پذیرفته شده است و  امروز ساعت ۲۰ در سالن ۴ پردیس سینمایی چارسوی تهران روی پرده می رود. سانس دیگر اکران این فیلم جمعه ۲۲ آذر ساعت ۲۰ سالن ۵ سینما چارسو است.

اخبار نگران کننده ای را می شنیدیم

اسلام زاده درباره اینکه چرا مسائل افغانستان برایش اهمیت دارد به خبرنگار ما می گوید: افغانستان برای بسیاری از کشورها دنیا مهم است حتی کشورهایی که مرز مشترک با این کشور ندارند مثلا آمریکایی ها سالهاست که در افغانستان، نیروی نظامی دارند در حالیکه معادلات آنجا برای ما اهمیت بیشتری دارد زیرا حدود یک هزارمتر مرز مشترک با این کشور داریم و تعداد زیادی از مهاجران در ایران زندگی می کنند.

او با بیان اینکه روزهای زیادی را در افعانستان سپری کرده است، خاطرنشان می کند: تقریبا دو سال درگیر این پروژه بودم و ۵۲ روز در دو مرحله در افغانستان فیلمبرداری داشتیم. ۲سال پیش زمزمه حضور داعش در افغانستان شنیده شد در حالیکه این اتفاق در سوریه و عراق داشت کنترل می شد اما اخباری که از افغانستان به گوش می‌رسید با توجه به وجود مرز مستقیم ایران با افغانستان و احتمال نفوذ داعش به کشورمان، نگران کننده بود.

وی با اشاره به جدی بودن حضور داعش در افغانستان عنوان می کند: در رسانه ها شاهد این ماجرا بودیم که درگیری های سختی با نیروهای داعش در افغانستان وجود دارد، این موضوع مرا کنجکاو کرد که به این کشور برم. مسئله حضور داعش در مرزهای شمالی و غربی افغانستان، مسئله بسیار مهمی است به طوریکه چندی پیش وزیر امور خارجه کشورمان گفته بود که داعش قصد دارد از طریق افغانستان در منطقه، تحرکاتی داشته باشد.

این مستندساز ادامه می دهد: انتقال نیروهای داعش از عراق و سوریه به افغانستان می تواند منطقه را با بحرانی جدی مواجه کند. بررسی این مسائل برای یک مستندساز و محقق تبدیل به مسئله و دغدغه می شود.

به باور او، مسائل افغانستان بیش از اینکه برای ما مهم باشد برای آمریکایی ها مهم است. اسلام زاده می گوید: جالب اینکه برخی جشنواره های خارجی، قدر فیلم هایی درباره افغانسستان را بیشتر از جشنواره ای مانند سینماحقیقت می دانند. چطور اثری که موضوعی استراتژیک دارد نمی تواند در بخش ملی سینما حقیقت به نمایش دربیاید؟ این باعث تاسف است و نشان می دهد که هیئت انتخاب این جشنواره، نگاه استراتژیک به مهمترین مسائل کشور ندارند.

راه نجات افغانستان از نگاه یک مستندساز

این کارگردان با تاکید بر اینکه باید روایت خودمان را از وقایع منطقه داشته باشیم پیش از اینکه غربی ها برای ما روایتگری کنند، یادآور می شود: وقتی رهبری روی تمدن اسلامی تاکید می کنند یکی از لازمه های تمدن سازی، قرائت خودمان از اتفاقات منطقه ای و فرامنطقه ای است. مسائل افغانستان بر روی کشور ما بسیار تاثیرگذار است و باید روایت خودمان را حتی از اتفاقات کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین  داشته باشیم. نباید مصرف کننده رسانه ای فرانسوی ها، آلمانی ها و آمریکایی ها باشیم. باید با نگاه خودمان تولید داشته باشیم که با مشکلات ارزی، این تولیدات بسیارمحدود شده است.

اسلام زاده با بیان اینکه مستندسازی در افغانستان جسارت و خطرپذیری بالایی را می طلبد، در این باره توضیح می دهد: مستندسازان زیادی هستند که قدرت ریسک پذدیری و جسارت بالایی دارند، آنها به دل حوادث در مناطق مختلف دنیا می روند، از یمن و سوریه گرفته تا عراق و افغانستان. گاهی با مشکلات زیادی فیلمشان ساخته می شود و زمانی که قرار است اکران شود، یک وزارتخانه نامه می زند که فلان فیلم پخش نشود یا این فیلم برای فلان جشنواره اصلا مهم نیست. این وضعیت دلسرد کننده است.

او می افزاید: نیروهای فیلمساز توانمند و باانگیزه زیادی داریم که با کمترین امکانات و پایین ترین برآوردهای مالی فیلمشان را می سازند، انتظار منطقی این است که فیلم آنها درست پخش شود، اگر پول خوبی به آنها نمی دهند لاقل اکران خوبی برای فیلمشان بگذارند.

کارگردان مستند «تنها میان طالبان» با بیان اینکه تفرقه و جنگ در افغانستان فقط به مردم آنجا آسیب زده است، می گوید: راه نجات افغانستان که وارد پنجمین دهه از جنگ داخلی می شود این است که آمریکایی ها و ائتلافشان باید این کشور را ترک کنند تا روزی که آمریکایی ها در افغانستان باشند، اتفاقی نخواهد افتد. آمریکایی هیچ وقت به دنبال آرامش در افغانستان نبودند و هیچ دستاوردی برای مردم این کشور نداشتند. سرنوشت مردم این کشور را باید به دست خودشان سپرد.

 مستندی که نتیجه سفر مرگ است

اسلام زاده معتقد است:  آمریکایی های یکی از متهمین اصلی تقویت داعش در افغانستان هستند. آنها شعار دموکراسی را به بزرگترین افتضاح تاریخ تبدیل کردند، انتخابات افغانستان با مشارکت کمتر از بیست درصد از واجدین شرایط برگزار می شود و مدت زیادی است که اعلام کردند آراء دارد شمارش می شود! آمریکایی ها امنیت، آسایش و دموکراسی را برای مردم افغانستان نیاوردند و تمام حرفهایشان در این دو دهه دروغ بود.

کارگردان مستند «زندگی میان پرچم های جنگی» درباره خاطرات و مخاطرات ساخت این مستند می گوید: این مستند همانطور که از اسمش پیداست بین جنگ ساخته شده و زاویه نگاهش روی خط جنگ است، جنگی که میان طالبان، داعش، نیروهای ارتش افغانستان و آمریکایی ها وجود دارد. اسلام زاده، تصاویر این مستند را طی سفر دو مرحله ای 20 روزه و 32 روزه در افغانستان ضبط کرده است و یادآور می شود: سعی کردم نیم نگاهی به زندگی مردمی داشته باشم که بین پرچم های جنگی زندگی می کنند.

او با بیان اینکه 52 روز سخت را برای ساخت این مستند در افغانستان سپری کرده است، می گوید: این مستند حاصل سفر مرگ است چون چندین بار بین نیروهایی که با هم می جنگیدند، رفت و آمد داشتیم و شرایط امنیتی حساسی وجود داشت. هلیکوپترهای مهاجم روی سرمان بودند و هرلحظه امکان داشت به سمت ما شلیک کنند. دو سکانس جنگی داریم که در دل جنگ حضور داشتیم. شرایط بسیار سخت بود بوِیژه ضبط اصلی که 32 روز طول کشید. این سفر بسیار سخت بود و حس می‌کردم که شاید بازگشتی در کار نباشد

اسلام زاده در سفر دوم با مهدی خوش نژاد، تصویربردار مستند به افغانستان رفت که به گفته خودش، فیلمبردار توانسته  پلانها و لحظات بسیار خوبی را از وقایع این کشور ثبت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.