سفیر چین در ایران گفت: شرایط در خلیج فارس روز به روز بدتر می‌شود بر همین اساس وزیر خارجه چین راه‌حلی به اسم ابتکار چینی برای کاهش تنش‌ها مطرح کرده است که امیدواریم با اجرای آن، این منطقه پراهمیت آرام شود.

شرایط در خلیج فارس روز به روز بدتر می‌شود/ راه حل «ابتکار چینی» را برای کاهش تنش‌ها پیشنهاد می‌کنیم

قدس آنلاین

در نشست بررسی روابط ایران و چین که در اتاق بازرگانی ایران  برگزاری شد، چانگ هوا سفیر کشور چین در ایران با اشاره به مشترکات فرهنگی و اجتماعی دو کشور و سابقه دیرینه آن گفت: من شش ماه است که سفیر چین در ایران شدم و در این مدت سعی کردم تا روابط دوجانبه دو کشور و مشارکت راهبردی که در دستور کار دولت قرار دارد و در اجلاس سران شانگهای نیز مطرح شده است را گسترش دهم.

وی با اشاره به تحریم‌های آمریکا گفت: علیرغم تلاش آمریکا، روابط اقتصادی دو کشور در حال گسترش است و مقامات مختلف چینی بارها بر این امر تاکید کردند. ما اقدامات آمریکا را در جهت محدود کردن فعالیت‌های اقتصادی ایران محکوم می‌کنیم و تصمیم داریم بدون توجه به آن، همکاری‌های خود را گسترش دهیم. در سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ حجم معاملات دو کشور از ۲۷ میلیارد دلار به ۳۱ میلیارد دلار رسیده است و در هشت ماه اخیر نیز دو کشور ۲۰ میلیارد دلار تبادل تجاری داشتند. این اعداد نشانگر عزم دو کشور برای گسترش همکاری‌ها است.

وی با اشاره به توافق هسته‌ای گفت: برجام یک‌شبه ایجاد نشد بلکه حاصل ماه‌ها مذاکره بین قدرت‌های بزرگ جهانی بود و راه‌حل جامع در ابعاد بین‌المللی است و چین عقیده دارد که باید آن را حفظ و اجرا کرد.

وی ادامه داد: شرایط در خلیج فارس روز به روز بدتر می‌شود بر همین اساس وزیر خارجه چین راه‌حلی به اسم ابتکار چینی برای کاهش تنش‌ها مطرح کرده است که امیدواریم با اجرای آن، این منطقه پراهمیت آرام شود.

چانگ هوا با اشاره به رشد اقتصاد چین گفت: حجم اقتصاد ما در ۱۰ سال گذشته ۴۵۰ برابر افزایش داشته و از نیم میلیارد دلار به ۱۳۰ تریلیون دلار رسیده است و اکنون بزرگترین کشور صنعتی و تجاری هستیم. ذخیره ارزی چین بسیار قدرتمند است و رشد اقتصادی آن ۳۰ درصد است و توانسته از اقتصاد دنیا سهم ۱۶ درصدی داشته باشد.

وی ادامه داد: ما همچنان از سیاست دربِ باز حمایت می‌کنیم و از کشورهای دوست دعوت می‌کنیم تا به طور فعال در اقتصاد چین مشارکت داشته باشند. ما تمایل داریم که بازارهای خود را برای جهان باز کنیم زیرا جذابیت بین‌المللی این سیاست رو به گسترش است. در نمایشگاه بین‌المللی چین ۳۸۰۰ شرکت حضور داشتند و ۵۰۰ هزار نفر از آن بازدید کردند.

سفیر چین در ایران در پایان اظهار داشت: علیرغم زورگویی غیرقابل انکار آمریکا تلاش برای توسعه همکاری‌های دو کشور و بهبود روابط اقتصادی و رفع مشکلات اقتصادی ایران تلاش می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.