کارشناس مسائل غرب آسیا و جهان عرب گفت: طرح «امید» تنها گزینه برای تامین امنیت منطقه بوده که ثبات و آرامش را به منطقه می‌آورد و در نتیجه آن همه کشورها سود می‌برند.

صلح هرمز تنها راه ثبات است/طرح آمریکا در خلیج فارس شکست می‌خورد

قدس آنلاین:  حسین رویوران کارشناس مسائل منطقه  درباره طرح ایران برای امنیت منطقه موسوم به «امید»  اظهار داشت: طرح امنیتی در یک منطقه اصولی دارد که شامل حضور تمامی بازیگران در آن منطقه بوده و نباید هیچ یک از کشورها حذف شوند. همچنین طرح‌های امنیتی باید ضمانت اجرایی داشته باشند.

وی ادامه داد: در طرحی که ایران برای امنیت منطقه که از سوی رئیس جمهور مطرح شد، شاهد هستید که نقش همه بازیگران در نظر گرفته شده و همچنین برای ضمانت اجرای طرح، از سازمان ملل متحد و شورای امنیت استفاده شده است.

کارشناس مسائل جهان عرب با اشاره به این موضوع که منطقه در کشاکش دو طرح است، گفت: یک طرح یک‌جانبه‌ای که از سوی آمریکایی‌ها مطرح شده و به دنبال تشکیل یک ائتلاف دریایی برای حضور در خلیج فارس است و همچنین طرحی است که اروپاییان با محوریت فرانسه مطرح کرده‌اند.

رویوران با اشاره به سخنرانی وزیر دفاع فرانسه در منامه که در آن از تشکیل یک ائتلاف دریایی با محوریت اروپا در ابوظبی خبر داده بود، افزود:  قطعا این طرح‌ها که آمریکا و اروپا مطرح کرده‌اند در درازمدت قادر به استمرار نیست. طرح‌های حذفی و یک‌جانبه که قدرت‌های منطقه را نادیده می‌گیرد و دارای بعد سلطه‌گری هستند، به هیچ وجه راه‌حل منطقه نیست.

وی تصریح کرد: آزمون و خطاهایی که در منطقه در حال صورت پذیرفتن است، به هیچ وجه نتیجه بخش نخواهد بود و به زودی با مشکل مواجه می‌شود.

کارشناس مسائل جهان عرب اضافه کرد: برخلاف طرح کشورهای غربی، طرح ایران برای امنیت منطقه به هیچ وجه به دنبال سلطه بر دیگر کشورها نبوده و تلاش می‌کند تا با همه بازیگران در خلیج فارس به یک سازوکار امنیتی دست پیدا کند.

رویوران بیان کرد: البته باید این را اضافه کنم که طرح جاری برای امنیت منطقه، گفتمان همیشگی جمهوری اسلامی بعد از انقلاب بوده و درست است که توسط رئیس جمهور مطرح شده ولی ظام جمهوری اسلامی ایران این نکته را همیشه یادآور بوده که منطقه برای خود کشورهای منطقه بوده و این بازیگران باید امنیت منطقه را تامین کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر کشورهای منطقه به عقل بیایند و اشتباهات قبلی را تکرار نکنند، این طرح به‌عنوان تنها گزینه برای تامین امنیت منطقه بوده و ثبات و آرامش را به منطقه می‌آورد که در نتیجه آن همه کشورها سود می‌برند.

کارشناس مسائل منطقه گفت: در حال حاضر کشورهایی چون عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی سیگنال‌های متناقضی ارسال می‌کنند؛ ولی این نکته را باید مدنظر داشته باشند که طرح ایران تنها برنامه‌ای است که می‌تواند موفق بوده و اتکا به خارجی‌ها هیچ وقت نتیجه بخش نخواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.