فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ا تاکید بر اینکه ایران اسلامی کاملا خودکفا و مستقل از هر بیگانه‌ای است، گفت: در آینده برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای ساخت تجهیزاتی داریم که به لحاظ فناوری، تکنیک و دانش، فاصله جدی نسبت به گذشته دارد.

گام دوم انقلاب شاهد تجهیزاتی با فناوری و دانش فنی بالاتر است

قدس آنلاین: به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش که به دعوت فرمانده نیروی دریایی پاسکات به این کشور سفر کرده، گفت: هیچ کشوری توانایی ایجاد خلل در امنیت ایران را نخواهد داشت. این امنیت بااقتدار در کنار کشورهای همسایه از جمله همسایه شرقی ما پاکستان، به یقین می‌تواند هم‌افزایی و هم‌گرایی خوبی را برای دستیابی به امنیت جمعی به ویژه در دریا فراهم کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: یک اختلاف معنی‌دار در ارتباط با شرایط جمهوری اسلامی ایران و پاکستان وجود دارد. ایران ۴۰ سال زیر تحریم‌ها بوده و در این فضا همسایه شرقی و مسلمان ما پاکستان شرایط بهتری داشته است.

وی یادآور شد: پیشرف‌های خوبی در پاکستان اتفاق افتاده است و قرار است امروز با سفر به شهر «کراچی» بخشی از ظرفیت‌های ساخت تجهیزات نظامی دریایی این کشور را مشاهده کنیم که در سال‌های اخیر پیشرفت خوبی در این حوزه داشته است.

امیر دریادار خانزادی گفت: در همین فضا جمهوری اسلامی ایران به ویژه نیروی دریایی ارتش پیشرفت‌های خیلی خوبی را تجربه کرده است. حرکت‌ها در گام اول انقلاب موجب ظرفیت‌سازی و به صورت جهشی بوده است و اکنون انباشت قابل توجهی از دانش، تجربه و زیرساخت در مجموعه‌های فنی، صنعتی، علمی و دانشی نیروی دریایی، وزارت دفاع و بخش کشوری وجود دارد و به ما کمک می‌کند که گام دوم را با شتاب و قدرت بیشتری برداریم.

وی با تاکید بر اینکه ایران اسلامی کاملا خودکفا و مستقل از هر بیگانه‌ای است، افزود: در آینده برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای ساخت تجهیزات داریم، این تجهیزات با توجه به دانشی که در گام اول انقلاب کسب کردیم، رویکرد ویژه‌ای خواهد داشت. قطعا در گام دوم ملت شریف ایران شاهد تجهیزاتی خواهند بود که به لحاظ فناوری، تکنیک و دانش فاصله جدی نسبت به گذشته دارد.

فرمانده نیرو دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: هر کشوری به واسطه تکالیفی که دولت‌ها دارند، وظیفه دارد با استفاده از ظرفیت نیروهای مسلح، امنیت را در مناطق دریایی تحت حاکمیت خود برقرار کند و قطعا بخش‌های مختلف از جمله اقتصاد از آن بهره‌مند می‌شود.

وی افزود: ایران و پاکستان، از مرزها و مناطق تحت حاکمیت امن چه در منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و منطقه شمال اقیانوس هند برخوردار هستند.

امیر دریادار خانزادی تاکید کرد: هدف برخی از کشورهای غربی و قدرت‌های استکباری از نام بردن امنیت تنگه هرمز و راه انداختن ائتلاف‌های نمایشی، به نوعی تثبیت حضور نامشروع خود است؛ در حالی که این حضور به غیر از ایجاد ناامنی چیزی را به دنبال ندارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش حضور قدرت‌های خارجی و استکباری در منطقه را عامل ناامنی و خروج بی‌قید و شرط آنان را به نفع منطقه دانست و افزود: در این خصوص با همتای پاکستانی خود صحبت کردیم و گفتیم که این منطقه نیاز به هیچ نیروی خارجی ندارد و طرف پاکستانی نیز موافق مواضع ایران بود.

وی تاکید کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران هماهنگی و مشارکت کشورهای منطقه می‌تواند امنیت را آنگونه که به خوبی برقرار شده تا آینده تداوم ببخشد.

امیر دریادار خانزادی گفت: همه آنانی که به صورت نمایشی در منطقه حضور داشتند نه تنها نتوانستند ائتلافی را شکل بدهند بلکه بیگانگان به تدریج در حال خروج هستند زیرا حضور بی‌دلیل آنان باعث هزینه‌سازی برای ملت‌های خود شده است و این کشورها به خوبی از این موضوع آگاه هستند.

وی افزود: انگلیسی‌ها بخش زیادی از منطقه را ترک کردند و  آمریکایی ها نیز ناو هواپیمابر خود را در نقطه دور مستقر کرده و می توان گفت که آنان نیز در حال ترک منطقه هستند.

امیر دریادار خانزادی تاکید کرد: حضور این کشورها هیچ تاثیر معناداری در منطقه ندارد. کسانی که به نوعی از نبود غیبت نمایشی آمریکا نگرانی و ترس دارند و با حضور نمایشی آمریکا احساس دلگرمی می‌کنند، باید بدانند که خروج بیگانگان از منطقه قطعا امنیت بیشتری را به دنبال دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: جمهوری اسلامی ایران از مجموع ۱۵ کشور همسایه خود با چهار کشور از جمله جمهوری اسلامی پاکستان به طور همزمان دارای مرزهای زمینی و دریایی است.

وی با اشاره به حائز اهمیت بودن سفر سال گذشته فرمانده نیروی دریایی پاکستان به تهران برای شرکت در اجلاس فرمانده‌هان دریایی اقیانوس هند، افزود: در پاسخ به این سفر و دعوت رسمی از بنده، با هدف توسعه همکاری های میان دو کشور به ویژه نیروهای دریایی راهی پاکستان شدم.

امیر دریادار خانزادی خاطر نشان ساخت: رویکرد اصلی ما توسعه همکاری‌ها میان دو کشور ایران و پاکستان در دریا است که آن را به طور جدی دنبال می‌کنیم که جنبه‌های مختلف عملیاتی، فنی، آموزشی و همکاری‌های متعدد در قالب تبادل اطلاعات را شکل می‌دهد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران افزود: نیرو دریایی پاکستان در آینده نزدیک قرار است رزمایش بین المللی «امان» را تدارک ببیند که از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز برای حضور در آن دعوت شده، توضیحات لازم در این خصوص ارائه شد و برنامه‌ریزی های لازم برای رزمایش امان و رزمایش آتی فرماندهان دریایی اقیانوس هند، که در اسفندماه قرار است برگزار شود، انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: رویکرد تعاملی و همکاری دریایی آغاز شده است. پیش از این شاید به مدت بیش از ۲۰ سال فرماندهان دریایی دوطرف سفر دوجانبه‌ای به کشورهای یکدیگر نداشتند.

امیر دریادار خانزادی گفت‌وگوها با طرف پاکستانی را مهم و سازنده توصیف کرد و گفت: بر توسعه همکاری‌ها به ویژه بر بخش‌هایی از منطقه که واگرایی و یا اختلاف زمینه‌ای وجود دارد، تاکید شد و دو طرف توافق کردند که این قبیل مسائل باید از طریق گفت‌وگو به سرانجام برسد و هیچ کشور نباید در منطقه به دنبال راهکار نظامی باشد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: در سفر به شهر بندری کراچی و بازدید مراکز آموزشی، فنی و زیرساختی نیروی دریایی پاکستان با ظرفیت‌های آشنا خواهیم شد که قابل اشتراک میان دو کشور است؛ به ویژه در حوزه‌های آموزشی که از هم اکنون نشانه‌هایی از امکان اشتراک این ظرفیت قابل مشاهده است.

وی در ادامه گفت: درخصوص استفاده از ظرفیت های بنادر چابهار و گواتر با طرف پاکستانی گفت‌وگو شد. آنان معقتد بودند که به اشتراک گذاشتن ظرفیت دو بندر به رونق بیشتر منطقه کمک می‌کند.

امیر دریادار خانزادی گفت: طرفین تاکید داشتند که چابهار و گواتر دارای ظرفیت های ژئوپولیتیک خاصی هستند و هرگز رقیب یکدیگر نیستند چون ظرفیت های آنان جدا است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: قطعا در آینده زمینه‌های همکاری بین دو بندر هم بیشتر مهیا می شود که قطعا باعث شکوفایی سایر کشورها منطقه نیز خواهد شد.

امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز گذشته با سفر به اسلام آباد با «ظفر محمود عباسی» همتای پاکستانی خود دیدار و درخصوص توسعه همکاری های مشترک و موضوعات مورد علاوه بحث و تبادل نظر انجام داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.