یک کارشناس اقتصادی بودجه سال آینده را بودجه ای منفعلانه دانست و گفت: حقوق کارمندان حداقل باید به اندازه تورم رشد کند. ۱۵ درصد افزایش حقوق در برابر تورم ۳۰ درصدی نمی تواند احتیاج کارمندان را برآورده کند.

بودجه ۹۹  منفعلانه است/ افزایش حقوق ها باید به اندازه میزان تورم در نظر گرفته شود

محمد نوربخش در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار کرد: در بودجه سال آینده دولت ۴۸ هزار میلیارد تومان از محل صادرات گاز و نفت درآمد کسب می کند و ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز دارایی های مالی برداشت از صندوق توسعه ملی دریافت خواهد کرد که جمعا رقم ۷۸ هزار میلیارد تومان می شود. بعید می دانم دولت بتواند ۴۸ هزار میلیارد تومان صادرات نفت و گاز داشته باشد.

وی به افزایش حقوق ۱۵ درصدی کارمندان در سال آینده اشاره کرد و افزود: تورم سال گذشته حدود ۲۷ درصد بود و امسال نیز به بیش از ۳۰ درصد رسید. حقوق کارمندان حداقل باید به اندازه تورم رشد کند. ۱۵ درصد افزایش حقوق نمی تواند احتیاج کارمندان را برآورده کند. این مساله به نوعی افزایش هزینه ها را به دنبال خواهد داشت. مشکلات این موارد از نیمه سال به بعد به صورت کسری بودجه خود را نشان خواهد داد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: سال آینده ۸۰ هزار میلیارد تومان نیز اوراق بدهی چاپ و به بازار عرضه می شود که فروش این اوراق دشوار است و بخش بسیاری از آن باید توسط بانک ها خریداری شود. این موضوع در نهایت تورم ایجاد می کند.

وی بودجه سال آینده را بودجه ای منفعلانه دانست که ابتکار عملی در آن وجود ندارد و گفت: یکی از واقعیت های بودجه سال آینده کاهش یارانه طبقه های مرفه جامعه است، نه هزینه های گزاف برخی از سازمان ها و نهادهای پرخرج.

نوربخش با بیان اینکه در بودجه سال آینده ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان مالیات ها افزایش پیدا کرده است، افزود: متاسفانه این امر به خوبی محقق نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.