تربت‌حیدریه با 8 هزار و 900 هکتار اراضی زیر کشت محصول زعفران عنوان زعفرانی‌ترین شهر ایران را به خود اختصاص داده است اما با وجود فعالیت 15 هزار خانوار این شهرستان در زمینهٔ تولید زعفران، شاهد جولان دلالان و عدم ثبات قیمت در محصول زعفران است.

جولان دلالان و عدم ثبات قیمت در زعفرانی‌ترین شهر جهان

به گزارش قدس آنلاین ، در اوایل آبان ماه و با سرد شدن هوا ، فصل برداشت طلای سرخ از مزارع شهرستان های تربت حیدریه و زاوه به عنوان قطب تولید زعفران ایران وجهان آغاز شده است.

 یکی از کشاورزان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه مشکل اصلی ما کمبود آب شدید است، اظهار کرد: به دلیل اینکه زمان برداشت محصول زعفران دریک بازه زمانی حدود 45 روزه اتقاق می افتد ، تقاضای کشاورزان برای آب شدت می یابد.

حسن کوهجانی با انتقاد از کمبود کود افزود: یکی از مهم ترین و اصلی ترین دغدغه و مشکل در بحث زعفران، قیمت این محصول است و نوسانات شدید قیمت زعفران را می توان علت مهم نارضایتی کشاورزان دانست .

وی با بیان اینکه قیمت محصول زعفران در فصل برداشت به شدت پائین می آید یادآور شد: با توجه به هزینه هایی که برای تولید این محصول انجام می شود کشاورزان توان نگهداری محصول تولیدی شان را ندارند و مجبور می شوند در فصل برداشت نسبت به خام فروشی محصول‌شان اقدام کنند.

این کشاورز با اشاره به اینکه قیمت محصول در فصل برداشت و زمانی که کشاورزان محصول‌شان را می‌فروشند بسیار پائین است و به محض پایان فصل برداشت شاهد بالا رفتن قیمت زعفران هستیم، تاکید کرد: به دلیل عدم ثبات قیمت در بازار و نبود نظارت همواره زعفرانکاران از این حیث متضرر می شوند.

فعالیت دلالان در بازاهای محلی 

مدیر سازمان حمل و نقل شهرداری تربت حیدریه با بیان اینکه بزرگترین بازار فروش گل زعفران شرق کشور در محل ترمینال مسافربری تربت حیدریه راه اندازی شده و بازارهای اقماری تربت بدون رعایت هیچ گونه ضابطه ای فعالیت میکنند به ایلنا گفت: با توجه به اینکه زعفران یکی از مهمترین محصولات استراتژیک بخش کشاورزی شهرستان تربت حیدریه است برای تسهیل در امر خرید و فروش این محصول، بازار گل زعفران از مورخه مهرماه 98 در این شهرستان شروع بکار کرده است. از مشکلات اصلی غرفه داران وجود بازارهای متعدد و بدون نظارت در اطراف تربت و حاشیه راه هاست.

وی گفت: این بازار هر ساله به مدت 55 روز با مساحت حدود 8000 متر و در قالب 71 غرفه به متقاضیان واگذار می‌شود، اما متاسفانه دلالان در بازارهای محلی بدون هیچ امکانات و در اطراف شهر اقدام به خرید و فروش زعفران می کنند.

عدم ثبات قیمت، دغدغه اصلی کشاورزان 

رئیس جهاد کشاورزی تربت حیدریه با اشاره به وجود 8 هزار و900 هکتار اراضی زیر کشت زعفران دراین شهرستان اظهارکرد: میانگین تولید سال گذشته زعفران 4.6 کیلو گرم در هکتار بوده است و درسال جاری پیش بینی می شود حدود 35 تا 40 تن گل خشک زعفران دراین شهرستان  برداشت شود.

محمد رضا عباسپور افزود: قیمت زعفران امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته بطوریکه هر کیلو نگین از 12 میلیون به 8 ونیم میلیون رسیده،  البته با ابلاغ طرح خرید حمایتی روند افزایشی در قیمت‌ها را شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: عوامل متعددی ازجمله مشکلات ناشی ازتحریمها وکاهش قیمت ارزهای خارجی نسبت به سال گذشته ومقداری هم خروج بدون ضابطه زعفران ازمسیرهای نامتعارف و پیش بینی افزایش 20 درصدی تولید محصول درسال جاری باعث کاهش قیمت گردیده است.

رئیس جهاد کشاورزی تربت حیدریه افزود:درسال جاری به علت بارندگی های خوب پاییز و زمستان گذشته و بهار98 و نیز هوای خنک در بهار و زمستان متعادل گذشته حدود 20 درصد افزایش تولید را پیش بینی می کنیم به شرط این که حوادث غیرمترقبه جوی نظیر یخبندان درفصل برداشت نداشته باشیم.

وی بیان کرد: تربت حیدریه بادارا بودن حدود 9 هزارهکتار سطح کشت و تولیدحدود 35 تن زعفران خشک درسال حدود12 درصد تولید استان را دارا میباشد و سطح کشت خراسان رضوی 89 هزار هکتار است و همچنین سطح کشت زعفران کل کشورنیز 114 هزار هکتار است و حدود 350 تن زعفران در مزارع خراسان رضوی تولید می شود و از مجموع حدود 450 تن تولید کل زعفران کشور حدود 70 تن در داخل کشور مصرف و مابقی صادر میگردد

عباسپور با اشاره به فعالیت 10 واحد بسته بندی زعفران دراین شهرستان اظهارکرد: ظرفیت اسمی این واحدها بیش از میزان تولید زعفران است.

رئیس جهاد کشاورزی تربت حیدریه با تاکید بر اینکه شیطنت های دلالان نسبت به سال گذشته کمتر شده ودرصورتی که کشاورزان به حق خود قانع باشند قیمت ها پائین نمی آید افزود: درحال حاضر 12 هزار و 600 زعفرانکار در سطح شهرستان به صورت خرده مالکی وعمده مالکی فعالیت می کنند.

بخش کشاورزی تربت حیدریه رتبه خوبی در استان دارد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت حیدریه نیز گفت: 79 درصد نیروی کار تربت حیدریه در گستره 90 هزار هکتاری زمینهای کشاورزی و باغی این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند.

عباسپور افزود: بخش کشاورزی تربت حیدریه با تولید 37 نوع محصول زراعی و 31 نوع محصول باغی به ترتیب رتبه های پنجم و سوم را از این نظر در خراسان رضوی دارد.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص ترین محصولات این شهرستان که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده، زعفران می باشد، اظهار داشت: از مجموع 70 هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار و ۷۶۵ هکتار آن به تربت حیدریه اختصاص دارد و بر این اساس میانگین تولید ما چهار کیلوگرم در هر هکتار و در مجموع میزان تولید زعفران تربت حیدریه در سال حدود ۳۶ تن می باشد.

عباسپور گفت: هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، 220 نفر روز مشغول کار هستند که در کل 70 هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.

وی تاکید کرد : از آنجا که زعفران یک گیاه کم آب است (با میزان مصرف  سه هزار مترمکعب  آب در هکتار)، و این بدان معنا است که نسبت به غلات، کمتر از نصف آب مصرف می کند، لذا از هر زاویه که به موضوع نگاه کنیم، می بینیم کشت زعفران برای ما یک مزیت مطلق دارد.

وی افزود: بزرگترین بازار گل زعفران کشور در تربت حیدریه واقع هست که در قالب ۸۰ غرفه، همه ساله ۲ تا ۳ هزار تن گل زعفران در آن خرید و فروش می شود.

عباسپور گفت: دانش بومی مردم شهرستان در تولید فرآوری و صادرات به نسبت خوب هست و اکنون 2 شرکت زنجیره تولید زعفران در تربت حیدریه مستقر شده اند که امیدواریم ظرفیت انبار زعفران در بورس را به 20 تن برسانند.

ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.