جمشید پژویان گفت: یکی از پیش نیازهای بهره وری تغییرات اساسی و مبرم در قانون کار و تامین اجتماعی است؛ به عبارتی ما باید در تامین اجتماعی با رویکرد یک خانه تکانی واقعی وارد شویم تا راه برای سایر اصلاحات باز شود. مدیریت خبرگان علم اقتصاد و حمایت تام از عوامل کار نیز در بهره وری بسیار حائز اهمیت است ؛ در حالی که مولفه های دنبال شده در تمام دنیا انجام می شود اما درایران ضد آن مشاهده می شود.

خانه تکانی در سیاست گذاریهای اقتصاد رمز خروج از باتلاق گرفتاریهای اقتصادی است

جمشید پژویان استاد اقتصاد در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص چرایی عدم اصلاحات اقتصادی در کشور گفت: اصلاحاتی که بتواند تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه را افزایش دهد؛ اصلاحاتی مورد پذیرش است چرا که تامین کننده معیشت مردم و اشتغال زا خواهد بود. آنچه به عنوان سیاست های اصلاحاتی تا کنون دنبال شده هیچ گاه موفق نبوده چرا که اصلاحات مبنایی براساس علم اقتصاد صورت گرفته نشده است. این سوال مطرح می شود چرا بازده صنعت ما چیزی نزدیک به 6 یا 7 درصد است اما در بخش برج سازی با بازده 200 تا 300 درصدی مواجه هستیم؟ چرا دولت تلاشی درجهت هدایت سرمایه ها به سمت صنعت نکرده است یا چرا سرمایه گذاران در این بخش حضور جدی و فعالی ندارند؟ قطعا پاسخ  مناسب کاهش بهره وری است که سرمایه گذاران تمایلی به ورود سرمایه ها به بخش صنعت از خود نشان نمی دهند.

وی  افزود: یکی از پیش نیازهای بهره وری تغییرات اساسی و مبرم در قانون کار و تامین اجتماعی است؛ به عبارتی ما باید در تامین اجتماعی با رویکرد یک خانه تکانی واقعی وارد شویم تا راه برای سایر اصلاحات باز شود. مدیریت خبرگان علم اقتصاد و حمایت تام از عوامل کار نیز در بهره وری بسیار حائز اهمیت است ؛ در حالی که مولفه های دنبال شده در تمام دنیا انجام می شود اما درایران ضد آن مشاهده می شود.

استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: قانون کار برای ایجاد اشتغال تصویب نشده؛ بلکه قانون کار در راستای حمایت؛ نظارت و اصلاح رابطه بین کارگر و کارفرما تدوین شده  است؛ قطعا با عدم توجه و عملیاتی ساختن مولفه های یاد شده نمی توان منتظر بهره وری بالا بود؛ هر چند باید استهلاک ماشین آلات فرسوده در بخش صنعت و عدم امکان واردات ماشین آلات به روز را نیز به مسائل مهم در عدم بهره وری افزود.

جمشید پژویان گفت: ضعف مدیریتی و اقتصاد نفتی که در تمام دهه های گذشته بشکه ای نفت را به آن سوی مرزها می بردند تا با کالاهایی که ماحصل کار چند ده نفر نیروی کار به عنوان تولید کنندگان است تعویض کنند؛ همه و همه موجبات افزایش بیکاری؛ رکود؛ تورم واتکای به درآمدهای نفتی و تعطیلی تولید را رقم زده است.

وی خاطر نشان کرد: مساله اصلاح ساختار مالیاتی از جمله مواردی است که بنده در دهه های گذشته بارها وبارها به دولتمردان گفته و درباره آن نوشته و سخنرانی کرده ام،  به نظر می آید دولتمردان هیچ گاه تمایلی به مشاوره و برداشت بهترین راهکارها را در رشد و پیشرفت اقتصاد بدون نفت نداشته اند، قطعا حل مسائل و مشکلات اقتصادی ما یک شبه امکان پذیر نیست و یک شبه نیز نمی توان دست به اصلاحات ساختاری زد؛ بهره مندی از مشاوره خبرگان اقتصاد ساختاری و سیاست‌گذاریهای مطلوب در اقتصاد خرد یا کلان به تدریج می تواند موجب عبور از تنگناهای موجود یا باتلاقی شود که با بی فکری چند دهه گذشته در وسط آن گیر کرده ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.