مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی هدف برخی از ثبت‌نامها را در انتخابات بهره‌برداری‌ غیرانتخاباتی ذکر و بیان کرد: هدف برخی افراد از ثبت‌نام در انتخابات تنها این است که بگویند فلانی در انتخابات مجلس ثبت‌نام کرده است.

 برخی ثبت‌نامها با هدف بهره‌برداری‌ غیرانتخاباتی است

به گزارش قدس آنلاین، سید حمید موسوی پیرامون تحلیل اجتماعی ثبت‌نامهای انتخاباتی اظهار کرد: برخی دیگر نیز بهره‌برداریهای حداقلی و غیرانتخاباتی را از ثبت‌نام در انتخابات دنبال می‌کنند. همه اینها در حالی روی می‌دهد که چنین افرادی می‌دانند برای ادامه حضور در انتخابات تایید صلاحت نمی‌شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر بهره‌برداری های غیرانتخاباتی که انگیزه ثبت‌نام  برخی افراد فاقد صلاحیت برای حضور در عرضه انتخابات شده، بعضی چارچوبهای باز در روند ثبت‌نام داوطلبان نامزدی انتخابات مجلس نیز عاملی است که هر کسی بتواند در این فرایند ثبت‌نام کند.

مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی گفت: البته نمی‌توان گفت همه کسانی که در انتخابات ثبت‌نام  کرده اند با چنین نیتهایی پا به این عرصه گذاشته‌اند، شاید فضای سنگین، مشکلات و تنگناهای موجود موجب حضور و احساس وظیفه در این افراد شده تا از این طریق بتوانند برای رفع مشکلات کاری انجام دهند.  ولی باید صادقانه گفت که این افراد اصلا به ناتوانی خود برای رفع تنگناهای اجتماعی آگاه نیستند.  

وی افزود: آنچه مهم است اینکه باید مشارکت در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی حداکثری باشد و اگر افزایش ثبت‌نام دواطلبان شرکت در این کارزار سیاسی باعث افزایش مشارکت مردم در انتخابات شود امر مزمومی نیست زیرا تعداد ثبت‌نام بالا کمک می‌کند تا برخی از بخشهای جامعه که در انتخابات فعال نیستند در این عرصه فعال شوند اما قطعا این افزایش ثبت‌نام نمی‌تواند بطور تمام و کمال منجر به افزایش مشارکت در رای گیری شود.

موسوی ادامه داد: نظام‌مندی انتخابات به ویژه در جریان مرحله ثبت‌نام داوطلبان نامزدی می‌تواند از حضور افراد فاقد توانایی در این عرصه جلوگیری کند البته در سالهای قبل برخی فیلترهای منطقی برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس اعمال شد اما کفایت نمی‌کند.  به نظر می‌رسد تنها راه مقابله با ولنگاری در روند ثبت‌نام انتخابات این است که محدودیت و فیلترهای منطقی در این روند با هدف ساماندهی آن در نظر گرفته شود.

وی به مشکلات ناشی از فقدان سازوکار نظام‌مند در ثبت‌نام داوطلبان نامزدی انتخابات مجلس اشاره و بیان کرد: به عنوان مثال، ارزیابی صلاحیت ۲۰ داوطلب تا ۵۰۰ داوطلب توسط هیاتهای اجرایی متفاوت خواهد بود. ازسوی دیگر با ثبت‌نام  غیرنظام‌مند برخی نیز رد صلاحیت می‌شوند که این موضوع نیز تبعاتی در پی دارد.  برخی اصولا بطور عمدا ثبت‌نام کرده تا رد صلاحیت شوند و سپس فضاسازی کنند و امتیازاتی از طرف دیگر کسب نمایند. زمان باید بگذرد تا این روند قانومندتر شود.  

بر اساس اعلام ستاد انتخابات خراسان رضوی هزار و ۱۱۳ داوطلب برای شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۲ حوزه انتخابیه استان ثبت‌نام  کردند. این تعداد در مقایسه با دوره قبل انتخابات مجلس ۳۰ درصد بیشتر شده است.

۱۸ نفر از مجموع ۲۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی را نمایندگان خراسان رضوی در خانه ملت تشکیل می‌دهند.  استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی ۱۲ حوزه انتخاباتی دارد.

حوزه "مشهد و کلات" با پنج نماینده در مجلس شورای اسلامی بزرگترین حوزه انتخاباتی از نظر شمار جمعیت و تعداد نمایندگان در میان ۱۲ حوزه انتخاباتی خراسان رضوی محسوب می‌شود.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز دوم اسفند ماه آینده به طور همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.