خراسان شمالی- یکی از مهم‌ترین و زیباترین مظاهر تکوین آفریدگار و ضامن هوای پاک، درختان هستند که نیاز اساسی موجودات زنده را فراهم می‌آورند و با تولید اکسیژن از آلودگی هوا می‌کاهند.

متخلفان قطع درخت بدون مجوز به مراجع قضایی معرفی می شوند

مدیر امورباغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین می گوید: اصلاح و احیای باغات از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اولویت‌ها و برنامه‌های جهاد کشاورزی است.

محمدعلی شریکیان اظهار می دارد: قطع درختان مثمر ممنوع است و اگر در جایی اتفاق می افتد خارج از ضوابط قانونی است.

وی می افزاید: اما گاهی اوقات درختان مثمر خشک شده و دیگر باردهی لازم را ندارد در این صورت با تقاضای متقاضی و با تشخیص و موافقت سازمان جهاد کشاورزی، اجازه قطع درخت داده می شود.

حذف و جایگزینی باغات فرسوده

شریکیاین خاطرنشان می کند: اصلاح و نوسازی باغات، یکی از برنامه های حوزه باغبانی سازمان در راستای بهبود کمی و کیفی تولیدات باغی است و باغداران و بهره برداران استان می بایست نسبت به عملیات اصلاح، نوسازی، حذف و جایگزینی باغات فرسوده درجه سه اقدام کنند.

وی درخصوص باغات درجات ۳ می‌گوید: باغاتی که در درجات سه باشند، میزان عمر درختان آن کوتاه است بنابراین باغدار درجه سه موظف است با مجوز سازمان جهاد کشاورزی تغییر کاربری دهد.

این مقام مسئول می گوید: در زمینه توسعه و نوسازی باغات و امور به باغی، آموزش های ترویجی و اطلاع رسانی گسترده انجام شده است.

شریکیان در خصوص قطع درختان منطقه چناران شهر نیز می گوید: کارشناس های جهاد کشاورزی دائما در روستاها هستند و به محض مشاهده تخریب باغات مانع کارآنان می شوند ولی در زمینه قطع درختان منطقه چناران شهر کسی به ما مراجعه نکرده است.

وی می گوید: در استان بیش از ۲۰ نهالستان دارای مجوز مشغول به فعالیت هستند که وظیفه تامین نهال استان را برعهده دارند، این نهال ها از نظر کمیت و کیفیت دارای استاندارد های لازم و عاری از هرگونه عوامل بیماری زا هستند که این امر  میتواند نقش بسیار موثری در بهبود کیفیت تولیدات باغی داشته باشد.

معرفی به مراجع قضایی

مدیر جهاد کشاورزی بجنورد نیز می گوید: قطع درختان مثمر بدون مجوز، تغییر کاربری محسوب می شود و اگر گزارشی در این زمینه داده شود گشت سامانه ۱۳۱ به منطقه مراجعه کرده و به مراجع قضایی معرفی می شوند.

اسماعیل محمودآبادی اظهار می دارد: به هیچ عنوان مجوز قطع درخت باغی جز برای درختان غیراقتصادی داده نمی شود گفت: جایی که درخت خشک و باغ فرسوده و آلوده به آفات و بیماری ها شده است، پس از بازدید کارشناسان و مشاوره برای جایگزین شدن درختان، اقدام لازم برای قطع درخت انجام می شود.

وی با بیان اینکه مجوز قطع درختان تنها باید با استعلام و با دریافت اظهار نظر ستاد استانی انجام شود می افزاید: بر اساس قانون با قطع درختان باغی که بدون نظارت های جهاد کشاورزی باشد، برخورد می شود و نظارت های لازم در این باره انجام می شود.

محمودآبادی می گوید: قطع درختان مثمر و غیر مثمر باید از منابع طبیعی مجوز حمل داشته باشند در غیر اینصورت کالای قاچاق محسوب می شوند و به مراجع قانونی معرفی خواهند شد.

وی می گوید: متاسفانه بیشتر باغات ما فنی نیستند و تراکم باغات بسیار زیاد است که این موضوع رقابت برای آب و موادغذایی را افزایش می دهد و درختان رشد زایشی وتولید اقتصادی نخواهند داشت و باعث آفت و بیماری های زیادی خواهد شد که این باغات نیاز به اصلاح و جوان سازی دارند.

وی ادامه می دهد: درختانی که ضعیف و مازاد هستند در این گونه موارد باید حذف شوند و تا فواصل و تراکم درختان رعایت شود تا تولید اقتصادی داشته باشند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص قطع بی رویه درختان اقتصادی چناران شهر(گردو) نیز می گوید: باغبانی یکی از مزیت های مهم اقتصادی این استان است و در سال های اخیر باغداران زیادی به سوی توسعه باغات پیش رفته اند درنتیجه این موضوع قابل قبول نیست که کشاورزان درختان بارور و مثمر خود را قطع کرده اند.

محمودآبادی می افزاید: کارشناسان جهادکشاورزی از این منطقه بازدید داشته اند که متاسفانه درختان قطع شده در این شهر ظاهر جوان و مناسبی داشتند ولی آلوده به کرم خراط بودند که باید قطع می شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.