رئیس جمهور سابق افغانستان گفت که آمریکا از سال گذشته بر اعلام آتش‌بس توسط طالبان تاکید کرد اما همزمان شدیدترین عملیات را در افغانستان انجام داد بنابراین یکجانبه اعلام آتش‌بس کند.

حامد کرزی: آمریکا باید یکجانبه با طالبان اعلام آتش‌بس کند

قدس آنلاین؛ «حامد کرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان درباره نقش آمریکا در ایجاد فساد به «آسوشیتدپرس» گفت که واشنگتن با هزینه کردن صدها میلیون دلار در دو دهه اخیر و بدون پاسخگویی به دامن زدن به فساد در افغانستان کمک کرد.

کرزی درباره گزارش واشنگتن پست مبنی بر دروغ‌های دولت‌های آمریکا درباره جنگ افغانستان گفت که این اسناد شکایت‌هایش درباره هزینه‌های آمریکا در این کشور را تایید می‌کند.

رئیس جمهور سابق افغانستان اظهار داشت: آمریکا صدها میلیون دلار را برای جنگ علیه تروریسم هزینه کرد و این پول‌ها به نیروهای قراردادی و شرکت‌های امنیتی خصوصی سرازیر شد که این به پرورش فساد انجامید.

وی تصریح کرد: ما چه کار می‌توانستیم بکنیم؟ این پول آمریکا بود که توسط آن‌ها به افغانستان می‌آمد و توسط خودشان برای مسایلی هزینه می‌شد که به مشکلات افغانستان کمکی نمی‌کرد.

کرزی افزود: «من خوشحالم که این گزارش بیرون آمده و امیدوارم که این سبب باز شدن چشم مردم آمریکا شود و دولت آمریکا نیز تغییر رفتارش را در برابر افغانستان آغاز کند».

رئیس جمهور سابق افغانستان ادامه داد:دامن زدن به فساد توسط آمریکا ابزاری بود تا برنامه خود را بر افغانستان تحمیل کند.

در حالی که مذاکرات آمریکا و طالبان در قطر برای ایجاد توافق سیاسی امروز در روز پنجم نیز ادامه دارد، این چهره قدرتمند سیاسی افغان از آمریکا خواست تا گام نخست را برداشته و بطور یکجانبه اعلام آتش‌بس کند.

کرزی گفت: آمریکایی‌ها از سال گذشته می‌گویند که آتش‌بس اعلام شود اما در عین حال شدیدترین عملیات را در افغانستان انجام می‌دهند. این رفتاری متناقض است.

رئیس جمهور سابق افغانستان ادامه داد: شما درخواست آتش‌بس می‌کنید و سپس ماهانه صدها بمب در کشور ما می‌اندازید، این چطور ممکن است؟ این چطور منجر به آتش‌بس خواهد شد؟ اگر آمریکا صلح و آتش‌بس می‌خواهد باید خودش وارد عمل شود (اعلام آتش‌بس کند).

انتهای پیام/.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.