قرار بود طرح ملی مسکن، دهک‌های کم درآمد بدون سرپناه را خانه‌دار کند، ولی اما و اگرهای وزارت شهرسازی خیلی زود کورسوی امید را در دل این خانوارها خاموش کرد.

در طرح ملی مسکن ثبت‌نام نکنید

 زهرا طوسی/

قرار بود طرح ملی مسکن، دهک‌های کم درآمد بدون سرپناه را خانه‌دار کند، ولی اما و اگرهای وزارت شهرسازی خیلی زود کورسوی امید را در دل این خانوارها خاموش کرد.

وزارت راه و شهرسازی گفته بود هدف از اجرای طرح ملی مسکن «تأمین مسکن ارزان برای فاقدان مسکن» است، اگر چه همگان می‌دانستند 4 میلیون کاستی مسکن، در کشور با 400 هزار واحد طرح ملی جبران نمی‌شود ولی برای دهک‌های کم درآمد که با تورم شدید بخش مسکن، رؤیای خانه‌دار شدن را به فراموشی سپرده بودند ارزش ثبت نام کردن را داشت و می‌توانست به اندازه 10 درصد شانس صاحبخانه شدن آن‌ها را بیشتر کند.

همه شروطی که گفته نشده بود

طبق آنچه متولیان این طرح گفته بودند، تمام شروطی که متقاضیان ثبت‌نام باید می‌داشتند این بود که شخص سرپرست خانوار و افراد تحت تکفل او نباید زمین یا واحد مسکونی از روز اول فروردین ۸۴ به بعد داشته باشند و پس از انقلاب نیز از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی برای تأمین مسکن استفاده نکرده باشند. به عبارتی فرم «ج» در استعلام از سامانه مرتبط باید سبز باشد.شرط دیگر متأهل بودن بود که البته زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن می‌توانستند در این طرح نام‌نویسی کنند.

داشتن حداقل پنج سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا از دیگر الزامات بود و شرط‌ها به نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و غیره، امکان سپرده‌گذاری حداقل ۳۰ درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی ختم به خیر می‌شد.

این طرح مسکن با این شروط، رسانه‌ای و ثبت نام در استان‌های مختلف کشور آغاز شد. با تکمیل ثبت نام در برخی شهرها خیلی زود وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد ۴۰ درصد از ثبت‌نام کنندگان مسکن ملی، مشمول این طرح نمی‌شوند.

در این میان اما حرف‌های جدیدی هم از سوی مقامات وزارت راه وشهرسازی گفته شد، از جمله اینکه اگر سرپرست خانواری نمی‌تواند ماهی ۲ میلیون قسط بدهد در طرح ملی مسکن ثبت‌نام نکند، چرا که با حضور این افراد فاقد تمکن مالی، ترافیک سایت برای دیگر متقاضیان بالا می‌رود.

در این راستا رضا نگهبان، یک مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی از کسانی که توانایی پرداخت اقساط تسهیلات وام بانکی با سود 18درصد را در طرح مذکور ندارند خواسته است به سایت مراجعه نکنند.

وی گفته است با ورود این افراد به سامانه تنها ترافیک ثبت‌نام بیشتر شده و حقوق همشهریان نقض می‌شود؛ پس به‌طوراکید به این افراد توصیه می‌کنیم در ثبت‌نام شرکت نکنند.

خوب است بدانید در طرح ملی مسکن وام‌هایی بین 75 تا 100 میلیون تومان با سود 18 درصد به متقاضیان پرداخت شود. بر این اساس متقاضی در یک بازه 12ساله باید اقساط این وام را بازپرداخت کند؛ در روش ساده و پلکانی باید سودی بین 100 تا 160  میلیون تومان به بانک عامل پرداخت کند.

در بازپرداخت به‌روش ساده، وام‌گیرنده ماهانه برای تسهیلات 100 میلیون تومانی باید یک میلیون و 991  هزار و 195 تومان قسط پرداخت کند. کل بازپرداخت در این روش 244 میلیون و 673  هزار و 215 تومان خواهد بود. متقاضی در انتهای سال دوازدهم 144 میلیون و 670 هزار تومان برای این وام سود پرداخت می‌کند.

در روش پلکانی رقم اقساط از یک میلیون و 530 هزار تومان آغاز شده و به 2 میلیون و 105 هزار تومان در سال 12 افزایش می‌یابد. کل بازپرداخت در ماه دوازدهم سال 12 افزون بر 259 میلیون و 665 هزار تومان و سود آن 159 میلیون و 665 هزار تومان است.

برای وام 75 میلیون تومانی نیز متقاضی بیش از 100 میلیون تومان سود به‌روش ساده با اقساط ماهانه یک میلیون و 275 هزار تومان پرداخت می‌کند. در روش پلکانی برای وام 75 میلیون تومانی، قسط ماهانه از یک میلیون و 144  هزار تومان آغاز شده و به یک میلیون و 582 هزار تومان در سال دوازدهم ختم می‌شود. میزان سود در این روش حدود 120 میلیون تومان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.