شهردار مشهد در سومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره موضوعاتی چون ۲۹۲ پروژه مشکل‌دار سرمایه‌گذاری در بافت پیرامونی حرم مطهر و بازداشت و احضار مدیران شهرداری به دادسرا و چند مورد به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

برخورد با ۹۴ کارمند متخلف در شهرداری

علی محمدزاده/

 شهردار مشهد در سومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره موضوعاتی چون ۲۹۲ پروژه مشکل‌دار سرمایه‌گذاری در بافت پیرامونی حرم مطهر و بازداشت و احضار مدیران شهرداری به دادسرا و چند مورد به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

محمدرضا کلایی در ابتدا با اشاره به ۲۰ آذر سالگرد امضای حکم انتصابش به عنوان شهردار مشهد گفت: در نخستین اقدام ابتدا راهبرد ۶ ماه اول تعیین شد که ساماندهی موضوعات مالی از قبیل بدهی به بانک‌ها، طراحی مدل اقتصادی شهر و طراحی مدل زیرساخت‌های شهری، زیرشاخه‌های اصلی این راهبرد بودند.

وی افزود: در ۶ ماهه دوم با اتکا به داده‌های بدست آمده از طرح‌های مدل اقتصادی و زیرساخت‌ها ۵۰ محور اصلی مأموریتی برای شهرداری تعریف شد که بسته تقاطع‌های غیرهمسطح نخستین محور بود؛ توجه به فرهنگ شهری، تأمین منابع آب پایدار از تصفیه پساب، تکمیل شبکه‌های ریلی، تحول در بافت پیرامون حرم مطهر، برنامه جامع شفافیت و عمران و بهره‌برداری اجتماعی از منطقه تاریخی توس از جمله محورهای اولویت‌دار هستند.

•        گلایه‌های کددار

وی در بخش پاسخگویی به پرسش‌های خبرنگاران گلایه‌ها و پاسخ‌های کدداری هم داد؛ چراکه در جایی گفت من اصلاح‌طلب هستم ولی وظیفه اصلی من شهردار مشهد بودن است با این حال در مباحث کاری نظرات مخالفان را می‌شنوم و به آنچه اعتقاد دارم به صلاح مردم و شهر مشهد است عمل می‌کنم و اگر نتوانم کاری کنم خداحافظی می‌کنم.

کلایی افزود: تنها نگرانی من از مرزبندی خودی و غیرخودی برخی از افراد است، اینکه تصور کنیم من حق هستم و مابقی ناحق نشان از منیت و نفسانیت است برخی‌ها از اینکه موفقیت گروه مقابل را ببینند نفسشان تنگ می‌شود لذا اگر این خود برتربینی‌ها نباشد فضای استان و شهر مشهد عالی است.

وی در بخش دیگری وقتی صحبت از انتقادات صورت گرفته از فضاهای دارای ارزش تاریخی در بافت مرکزی شد، اظهار کرد: معتقد نیستم هر خشت گلی دارای ارزش تاریخی است ولی قبول هم ندارم باید تمام این بافت صاف شود بر همین اساس تا روزی که باشم تلاش می‌کنم بافت‌های واقعی دارای ارزش تاریخی را حفظ کنم.

او ادامه داد: مشکل ما بیشتر با کسانی است که متأسفانه اسم نهادهای پژوهشی را یدک می‌کشند ولی عملکردشان مانند مسئله مسجد ضرار است؛ کاسبکاری سیاسی و مالی را به نام پژوهش تمام می‌کنند در حالی که متولی اصلی و تخصصی بافت‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی است و ما با استناد به نظرات کارشناسی آن‌ها اقدام خواهیم کرد.

وی افزود: به طور مثال هر چند مسجد مروی‌ها ارزش تاریخی ندارد ولی یک میراث معنوی است و بر همین اساس تلاش داریم آن را حفظ کنیم و احتمالاً مانند بنای گنبد سبز در میان یک تقاطع باقی خواهد ماند.

•        برخورد با ۹۴ متخلف در راستای مقابله با فساد

کلایی پاسخ‌های کوتاه و بلندی به پرسش‌های مختلف داشت لذا برای درج بیشتر موارد در ادامه پاسخ‌های وی را به صورت تیتروار می‌خوانید.

او گفت: در راستای اجرای مصوبه مقابله با فساد و شفاف‌سازی در شهرداری کمیته‌ای تشکیل شده که در جلسات هفتگی به موضوعات گزارش شده رسیدگی و به سه روش با فرد خاطی برخورد می‌شود.

عده‌ای تذکر و اخطار می‌گیرند که شمار آن‌ها ۴۹ نفر بوده، برخی‌ها جابه‌جا می‌شوند که در مورد ۱۶ نفر اعمال شده و در نهایت به هیئت تخلفات اداری معرفی می‌شوند که تاکنون ۲۷ نفر به این هیئت ارجاع داده شده‌اند که در مجموع ۹۴ نفر را شامل می‌شود. از سوی دیگر به دنبال راه‌اندازی سامانه «چشم شهر» هستیم که با اعتبار زیاد ۱۴۰ میلیارد تومانی دی ماه کلید خواهد خورد.

وی تأکید کرد: ما به دنبال برخورد با سرشاخه‌های فساد در شهرداری هستیم که بیشتر آنان افرادی در خارج از مجموعه هستند.

کلایی در مورد شهر فرودگاهی هم گفت: هر چند صحبت‌هایی درباره جانمایی شهر فرودگاهی گفته شده ولی با بررسی راهکارهای مختلف به نظر من توسعه فرودگاه در بخش شرقی نهایی شود؛ چراکه با ساخت باند سوم مباحثی چون پرواز بر فراز شهر و آلودگی هوا رفع می‌شود.

•        اخبار اشتباه از بازداشت‌ها

وی درباره بازداشت و احضار برخی از مدیران شهرداری هم گفت: ما باید بین کار کردن یا پرداختن به حاشیه‌ها یکی را انتخاب کنیم لذا چون کار می‌کنیم فرصت پاسخ به حاشیه‌ها را نداریم بیشتر حاشیه سازی‌ها از سر بی‌اطلاعی است اینکه شهردار منطقه ثامن به دادسرا برود یا با مقام قضایی صحبت کند امر عادی است و شاید ماهی ۱۰۰ بار اتفاق بیفتد؛ چراکه اتفاقات رخ داده در این منطقه ۲۵ سال سابقه دارد و پرونده‌های مختلفی وجود دارد که باید با حضور شهردار منطقه و مدیران شهری بررسی شوند.

اینکه می‌گویند معاون پارلمانی شهردار هم بازداشت شده اشتباه است؛ اولاً اینکه ما معاون پارلمانی نداریم و ثانیاً اینکه وی نیز برای توضیح مباحثی به دادسرا احضار شده و این به معنای بازداشت نیست.

درخصوص مدیران مؤسسه شهرآرا هم باید بگویم من از ابتدا با فعالیت‌های بازرگانی مؤسسه مخالف بودم با این حال مباحثی مطرح شده که بی‌ترئید دستگاه قضایی پس از بررسی و رسیدگی حکم آن را خواهد داد.

کلایی باز هم انتخاب معاون فرهنگی را به روزهای آینده موکول کرد و اظهار کرد: اینکه می‌گویید شایعاتی مبنی بر فشارهای بیرونی و تهدید به استیضاح وجود دارد که فلانی انتخاب بشود یا نه، بیشتر به یک جوک شبیه است.

•        کمک ۴۸ میلیارد ریالی به ورزش قهرمانی

شهردار مشهد گفت: براساس مصوبه شورا به ورزش قهرمانی در رشته‌های پرمخاطب کمک مالی کرده‌ایم و اعتبار در نظر گرفته شده ۴۸ میلیارد ریال بوده که ۴۰ درصد آن به فوتبال و فوتسال، ۲۰ درصد به کشتی و ۴۰ درصد به سایر رشته‌ها پرداخت شده ولی قرار است اصلاحی در مصوبه صورت بگیرد و این رقم به ۱۰۰ میلیارد برسد.

وی همچنین درباره آسفالت و خدمات‌دهی به اهالی مناطق الحاقی از قبیل توس و مهرگان گفت: ما هیچ طرح تفصیلی مصوبی در منطقه توس نداریم و باید شورای عالی شهرسازی هر چه زودتر طرح تفصیلی این مناطق را بدهد؛ چراکه عقب ماندگی‌های زیادی در منطقه توس داریم.

•        سرنوشت نامعلوم شهر بازی پیر

کلایی بیان کرد: برای پایان دادن به موضوع کوهستان پارک در مرحله آخر رایزنی‌ها برای خرید این مجموعه بودیم که دادستان به عنوان ناظر موقوفه ملک در این محدوده نامه‌ای زدند و اعلام کردند شهرداری مشهد به عنوان متولی موقوفه حق خرید آن را ندارد و به استناد وقف‌نامه کوهستان پارک در اختیار شهرداری است.

لذا پس از آن اقدامات حقوقی برای حل این مسئله صورت گرفته تا به هر شکل ممکن کوهستان پارک دوباره فعالیت کند؛ چراکه به هیچ وجه اجازه تغییر کاربری در این محل داده نمی‌شود.

او با تکرار حرف‌های گذشته خود درباره پروژه آبادگران هم اظهار کرد: با اظهار تأسف از اینکه این پروژه در مشهد قرار دارد ولی اگر جمع‌بندی و اظهارنظر اعلامی از سوی سازمان بازرسی در این پرونده اجرا شود بخش عمده حقوق شهر جبران خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.