سفیر اسبق ایران در عمان با بیان اینکه گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره آرامکو برد دیپلماتیکی برای ایران در برابر آمریکاست، تاکید کرد: آبرویی که از صنایع تسلیحاتی غربی در این ماجرا رفت، بسیار سنگین‌تر از ضرری بود که به آرامکو وارد شد.

تاجیک: گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره آرامکو برد دیپلماتیک ایران در برابر آمریکا بود

قدس آنلاین: نصرت‌الله تاجیک با اشاره به گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد و تائید نکردن ادعای دخالت ایران در حملات انجام شده به تاسیسات نفتی آرامکو گفت: من فکر می‌کنم گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره آرامکو هم از نظر شکلی و هم از نظر محتوایی برد دیپلماتیکی برای ایران است به ویژه در برابر آمریکایی‌ها.

وی ادامه داد: شاید برخی این برد را مقابل سعودی‌ها تحلیل‌ها کنند اما اگر به محتوای گزارش نگاه‌ کنیم، متوجه می‌شویم طرف مقابل ایران در این گزارش آمریکا است.

آمریکا برای مسئول حمله آرامکو معرفی کردن ایران، سناریوپردازی‌ها کردند

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه از همان ابتدا انصارالله مسئولیت حمله به تاسیسات نفتی آرامکو را پذیرفته بود، اظهار داشت: مسئله‌ای که در آن ماجرا مغفول ماند و از طرف غربی‌ها تلاش شد مغفول باقی بماند، این بود که آمریکا و کشورهای غربی میلیاردها دلار تسلیحات را به عربستان برای تامین امنیت و حراست از آرامکو فروخته بودند اما آن حمله، کارآیی این تسلیحات را زیرسوال برد، آنهم توسط کشوری که چهار سال است در جنگ با ائتلاف سعودی است و تصاویر رقت‌آمیزی از صحنه جنگ را روزانه شاهد هستیم.

تاجیک با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها از همان ابتدای ماجرای حمله به آرامکو برای انحراف افکارعمومی و پیشبرد سیاست فشار حداکثری، می‌خواستند ایران را مسئول این حملات معرفی کنند، تصریح کرد: در این راستا، آمریکا یک سلسله نظریه‌پردازی و سناریوپردازی را در مورد نحوه حمله به تاسیسات نفتی آرامکو انجام دادند؛ یک بار گفتند حملات از خود ایران انجام شده، روز دیگر از عراق و بعدا گفتند که حملات از کویت انجام شده است.

آبرویی که از صنایع تسلیحاتی غربی رفت، سنگین‌تر از ضرر به آرامکو بود

وی با بیان اینکه تلاش‌های آمریکا فقط در عرصه رسانه‌ای باقی نماند، خاطرنشان کرد: آنها تلاش‌هایشان را هم در عرصه دیپلماتیک انجام دادند؛ از جمله آنکه جلسه‌ای در  این باره در شورای امنیت تشکیل داده و با تشکیل یک هیات حقیقت‌یاب تلاش کردند ایران را عامل این حملات معرفی کنند.

این دیپلمات پیشین افزود: در این چارچوب، اتهام‌زنی سعودی‌ها به ایران در قالب رقابتی که میان تهران و ریاض وجود دارد، طبیعی بود اما من فکر می‌کنم آبرویی که از صنایع تسلیحاتی غربی در این ماجرا رفت، بسیار سنگین‌تر از ضرری بود که به آرامکو وارد شد چراکه نشان داد تسلیحات غربی حداقل در این مسئله از کارآیی لازم برخودار نیستند.

گزارش گوترش مبنای خوبی برای همکاری کشورهای منطقه است

تاجیک درباره ظرفیت‌های حاصل شده از این گزارش در مناسبات منطقه‌ای هم ابراز داشت: این گزارش، مبنا و شاهد خوبی است که کشورهای منطقه‌ای مسائل‌شان را با کمک یکدیگر حل کنند و امیدی به تسلیحات و حمایت غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها نداشته باشند.

وی با بیان اینکه گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد می‌تواند مبنای خوبی برای بخش‌های آکادمیک هم باشد، عنوان کرد: آنها می‌توانند از ظرفیت‌های این گزارش تولید ادبیات کرده و نشان بدهند چگونه ایران با وجود تلاش‌ آمریکایی‌ها و دیگر کشورهای غربی، مواضع به‌حقی داشته است. همچنین ایران در رایزنی‌های دوجانبه و چندجانبه باید از ظرفیت این گزارش در نشان دادن دروغ‌پردازی‌های آمریکا استفاده کند.

کشورهای حاشیه خلیج فارس در یک دور باطل قرار گرفته‌اند

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره چهلمین نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس و مسائل مطرح شده علیه ایران در این نشست هم یادآور شد: متاسفانه کشورهای حاشیه خلیج فارس در یک دور باطل قرار گرفته‌اند و حیف است با وجود ظرفیت‌هایی که وجود دارد و طرح‌های خوبی که ایران داده، آنها با یکدیگر همکاری نمی‌کنند.

تاجیک اضافه کرد: هرچند شورای همکاری خلیج فارس نطفه‌اش برای مخالفت با ایران بسته شد و تلاش‌هایشان هم در ضدیت با ایران بوده است ولی با توجه به عدم کارآیی این شورا و مخالفت‌های درونی که در آن وجود دارد، حاصل مثبتی برای کشورهای منطقه به همراه نداشته است یعنی نه مشکلی را برای کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس حل کرده و نه ارزش افزوده به همراه داشته است.

کشورهای منطقه خود را از تارهای نامرئی عنکبوتی رها کنند

وی با تاکید بر ضرورت وجود اراده سیاسی برای حل و فصل مسائل بیان کرد: طرف‌ها باید اراده سیاسی برای حل اختلافات و سوتفاهمات را داشته باشند و خود را از تارهای نامرئی عنکبوتی رها کنند و برای رفاه و توسعه منطقه تلاش کنند و نه آنکه ظرفیت‌هایشان مصروف رقابت و دشمنی با یکدیگر شود.

سفیر اسبق ایران در عمان با بیان اینکه زمانی فراخواهد رسید که کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس به این مهم برسند که سازمان شورای همکاری را مورد تجدیدنظر قرار دهند یا روابط نوینی میان شمال و جنوب خلیج فارس برقرار سازند، گفت: سیاست‌های ایران در این چارچوب می‌تواند مهم باشد. ایران به عنوان کشوری که طول سواحلش در خلیج فارس و دریای عمان بیشتر از همه کشورهای جنوبی این آبراهه مهم بین‌المللی است، باید رویکرد نوینی را در برابر این کشورها اتخاذ کرده و متوجه اهداف غیرشفاف و ابهام‌آلود بازیگران فرامنطقه‌ای در ایجاد تفرقه میان کشورهای منطقه باشد تا مردم منطقه روی خوشی از آرامش را به خود ببینند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.