معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها گفت: در آزاداندیشی برخلاف کسانی که علم و اندیشه را با دین در تضاد می بینند، میان عقل و ایمان فاصله ای نیست.

در آزاداندیشی، میان عقل و ایمان فاصله ای نیست

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام محمدمهدی صالحی ظهر امروز در دومین جشنواره ملی کرسی های آزاداندیشی که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: اگر ما با زمینه کرسی های آزاداندیشی را که رهبری به آن تصریح کردند فراهم کنیم، برای رشد تفکر و منطق که منجر به تولید علم می شود، زمینه سازی کرده ایم؛ در این صورت، دانشگاه چیزی جز تولید جهل و پرسشگری برای تولید علم نخواهد بود.

وی افزود: بوم فرهنگی و دینی ما هم چیزی جز تعقل و اندیشه ورزی نیست و آن را لازمه کسب ایمان می داند، برخلاف مسیحیت کلیسایی که می گوید «ایمان بیاور تا بفهمی».

معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه ها ادامه داد: در اندیشه اسلامی عقل مشروعیت بخش همه باورها است حتی گزاره های وحی که عقل یا مستقیم یا غیرمستقیم آن را اثبات می کند.

حجت الاسلام صالحی متذکر شد: در آزاداندیشی برخلاف کسانی که علم و اندیشه را با دین در تضاد می بینند، میان عقل و ایمان فاصله ای نیست؛ البته ما به بهای آزاداندیشی نباید به هر اندیشه ای باور پیدا کنیم بلکه از این طریق باید بتوانیم حقیقت را کشف کنیم.

وی مهم ترین نکته پیرامون کرسی آزاداندیشی در شرایط کنونی کشور را مسأله محور نبودن دانست و بیان کرد: آزاداندیشی به هر نحو و دلیلی در حال حاضر با نقطه مطلوب فاصله فراوان دارد و این خلأ برای جوان ها بیشتر مطرح بوده چون هنوز شخصیت جوان دانشجو کامل شکل نگرفته و ثابت نشده است و توانایی پذیرش هر فکر و اندیشه ای را دارد.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه ها تصریح کرد: استاد و دانشجو باید حس کنند که صدای مطالبه گری آن ها به متولیان می رسد و چون گوش شنوا کم دیدند نسبت به توجه مسئولان ممکن است ناامید باشند اما این ذره ای از وظیفه دانشگاه نسبت به آزاداندیشی و مطالبه گری کم نمیکند.

کرسی آزاد اندیشی تنها به فرهنگ و مذهب محدود نمی شود

در ادامه این نشست، رئیس دانشگاه فردوسی نیز اظهار کرد: بستری که اکنون برای کرسی های آزاداندیشی در نظر گرفته شده به دانشگاهیان این را القا می کند که  به نظر با معنای حقیقی آن متفاوت است.

محمد کافی اضافه کرد: کرسی های آزاداندیشی تا کنون در دانشگاه توسط تشکل های اسلامی و در راستای موارد فرهنگی و مذهبی بوده و این در صورتی است که ما مسائل دیگری هم داریم که می توانیم درباره آن ها کرسی برگزار کنیم.

وی تأکید کرد: توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر این است که مهم ترین مسأله کشور، چالش های اقتصادی است پس شایسته است که این چالش ها در کرسی نقد و نظر مورد بررسی قرار گیرد تا موانع و راهکارهای رونق تولید و رشد اقتصادی کشور شناسایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.