معاون کل دادگستری خراسان رضوی از فعالیت بیش از 4 هزار دیده بان دراین استان خبرداد.

فعالیت بیش از 4 هزار دیده بان  پیشگیری از وقوع جرم در استان خراسان رضوی

سید امیر مرتضوی در شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان بردسکن که با محوریت جرائم انتخاباتی و فعالیت های کانال ها و گروههای تلگرامی با حضور فرماندار و سایر اعضا در دادگستری این شهرستان برگزار شد گفت: توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه سامانه‌ای به نام سجام طراحی شده است که توسط 18 وزارتخانه گزارشات  دیده بان  مورد رصد قرار می گیرد که در خراسان رضوی بیش از 4 هزار نفر به عنوان دیده بان پیشگیری از وقوع جرم  فعالیت می کنند که تاکنون هزار مورد گزارش توسط این افراد به این تشکل ارجاع داده شده است و به وزارت خانه ای مربوطه  برای بررسی موارد اعلام شده ارسال شده است.  

معاون قضایی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی  از برگزاری دوره های آموزشی در زمینه های مختلف به ویژه انتخابات پیش رو  برای دیده بانان  خبرداد و گفت: این عزیزان در روز انتخابات در حوزه کاری خود  در کنار عوامل اجرایی انتخابات نقش آفرینی خواهند کرد.

وی مبارزه قاطع و جدی با مفاسد اداری، اقتصادی و اخلاقی  را از مهم ترین  برنامه های اولویت دار  دستگاه قضا در استان  بیان کرد و گفت:  با توجه به تاکید رئیس دستگاه قضا  شعبه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی در استان راه اندازی شده است  و پرونده های کلانی در دست بررسی و رسیدگی است که از جمله آن می توان به پرونده پدیده اشاره کرد که  رای آن  صادر شده است و آنچه که  در ستاد تدبیر  به آن تاکید شده است رعایت حقوق مردم  است که در حال انجام می باشد.

 مرتضوی  کمبود کادر قضایی و اداری را یک مشکل در سایر سازمان ها و دستگاهها  مطرح کرد و گفت: دادگستری خراسان رضوی هم با کمبود  کادر قضایی و اداری مواجه است که انشاالله تاپایان امسال بخشی ازاین کمبود مرتفع می شود. وی اظهارداشت: قضات ما با روحیه جهادی چه در وقت اداری و غیر اداری و تا پاسی از شب پرونده ها را مورد رسیدگی قرار می دهند به طوری که  در 8 ماهه  امسال  تعداد پرونده های مختومه شده بیشتر از پرونده های ورودی بوده است که این مهم بیانگر  سرعت ، صحت ودقت کادر قضایی استان  می باشد.

وی از تشکیل  شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی  در تمامی حوزه های قضایی استان خبرداد و گفت:  تاکنون پرونده هایی  مبنی بر تخلفات انتخاباتی  تشکیل شده است و بیش از 20 جلسه ستاد پیشگیری از وقوع جرائم  و تخلفات انتخاباتی  در سطح استان  برگزار شده است.

وی وضعیت  حوزه قضایی  شهرستان بردسکن را مطلوب ارزیابی کرد  و گفت: اخلاق در حوزه کار قضایی و حضور افراد مجرب و توانمند در حوزه مدیریتی و تعامل و همدلی با مجموعه  مدیریتی  شهرستان بردسکن از مهم ترین شاخصه های  دادگستری بردسکن است  و یکی از دادگستری های موفق در استان است.

وی با اشاره به اینکه انتخابات مهمترین مظهر جمهوریت نظام است، گفت: هیچ دولتی مانند جمهوری اسلامی ایران این حجم از مشارکت گسترده مردمی را نداشته است و به همین اعتبار می‌توان ایران اسلامی را سرآمد تمام دولت‌های جهان از حیث جمهوریت و اسلامیت و نمایش حضور باشکوه مردم در عرصه‌های انتخاباتی معرفی کرد.

معاون  قضایی  دادگستری خراسان رضوی  عنوان کرد: محور ما در دستگاه قضایی پیشگیری حداکثری  و برخورد  حداقلی است  و اگر می خواهیم برخورد داشته باشیم باید یک برخورد قاطع و جدی باشد .

وی به بایدها و نبایدها در حوزه انتخابات اشاره کرد و گفت: دراین راستا توسط اداره کل اطلاعات و ارشاد اسلامی کتابی با عنوان عیار از مجموعه فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه انتخابات چاپ شده است که  هر کدام از پیام های معظم له در این کتاب می تواند در تمامی فرایند انتخابات  مثمر ثمر واقع شود که  مدیران کانال ها و گروههای تلگرامی  این پیام ها را تا انتخابات  اطلاع رسانی کنند.

وی از عوامل اجرایی انتخابات خواست  از برگزاری هر گونه مناظره کاندیداها و یا به راه انداختن کاروان های تبلیغاتی جلوگیری کنند و سخنان کاندیداها را در زمان تبلیغات رصد کنند و وعده ووعیدهایی که را اعلام می کنند را  از آنان مطالبه کنند.

وی اظهارداشت:  متاسفانه برخی از کاندیداها برای جذب رای بیشتر وعده هایی را می دهند که به هیچ وجه  امکان اجرا و عملیاتی کردن آن را ندارند  و کسانی القاب و عناوینی را برای خود انتخاب می کنند که هیچ سندیتی ندارد.   وی عنوان کرد: دراین رابطه بیش از 65 مورد جرائم انتخاباتی قبل ،حین  و بعداز برگزاری انتخابات در قانون انتخابات آمده است که تاکید می شود مجریان انتخابات این موارد را مورد مطالعه قرار دهند.

وی از تشکیل کمیته فضای مجازی در استان خبرداد و گفت:  دراین رابطه نیروی انتظامی مسئولیت دارد سخنرانی های  کاندیداها را کنترل کنند و حرف های تنش زای کاندیداها را  مورد رصد قرار دهند.

مرتضوی  همچنین گفت: برخی از کاندیداها و نمایندگان فعلی  در برنامه ها و افتتاحیه های پروژه های دهه مبارک فجر شرکت خواهند کرد و از این طریق جولان  خواهند داد  که می طلبد فرمانداران به  این مهم توجه ویژه ای  داشته باشند و یا از طریق نهادهای حمایتی  کمک هایی را به افراد نیازمند و محروم می دهند که به نام خودشان  تمام شود که باید  به این مهم نیز توجه ویژه ای شود. دراین جلسه شاکری فرماندار ، فرزانه دادستان، میرزایی رئیس دادگستری و دیگر اعضای شورای پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی  مطالبی را دررابطه با اهمیت حضور حداکثری مردم و نقش رسانه ها و  فضای مجازی  در مشارکت مردم در پای صندوق های اخذ رای مطالبی را بیان کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.