معاون ارزی بانک مرکزی از تامین 28 میلیارد دلار ارز برتی ثبت سفارشات طی 9 ماه اخیر خبر داد.

تامین 28 میلیارد دلار ارز برای سفارشات ثبت شده طی 9 ماه اخیر
به گزارش قدس آنلاین ، غلامرضا پناهی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان خراسان رضوی در استانداری اظهار کرد: در طول 9 ماه سال جاری قریب به 40 میلیارد دلار ثبت سفارش صورت گرفته که برای 28 میلیارد دلار آن تامین ارز شده است. بر این اساس نزدیک به 70 درصد ثبت سفارشات تامین ارزی شده که بخش عمده این تامین ارز از طریق صادرات غیرنفتی بوده است. همه ما قبول داریم شرایط رسمی فعالیت ها با محدودیت و معذوریت مواجه است و باید انتظارات از یکدیگر مطابق با این شرایط باشد.

وی  ادامه داد: تلاش ما این بوده با در نظر گرفتن این موارد کار را پیش بریم. در مورد وضعیت افغانستان، سال گذشته با صرافان این کشور جلساتی داشتیم و سعی کردیم تفاهماتی بین کانون صرافان ما با آنان ایجاد شود و این موضوع کماکان در دست بررسی است، در مورد خرید ارز خشکبار نیز به حرف خود در این خصوص عمل کردیم و گفتیم ما به عنوان بانک مرکزی بر مبنای نرخ بازار، ارز صادرکنندگان این محصولات را خریداری می کنیم. در جایی که صادرکننده بتواند به ما ارز دهد، ما این ارز را از او خریداری خواهیم کرد. اگر هم نتوانیم چنین کنیم، صادرکننده براساس روشی که اعلام شده به واردکننده ارز خود را منتقل می کند. از طریق همین روش 18 میلیارد دلار ارز وارد کشور ما شده است.

پناهی خاطرنشان کرد: در حال حاضر صادرکنندگان در قالب سیستم ارز نیمایی، نرخ ارز راخود تعیین می کنند و بانک مرکزی دخالتی در آن ندارد و تنها یکی از عرضه کنندگان است. با برگشت ارز حاصل از صادرات، بانک در حداقلی ترین شرایط عرضه ارز قرار دارد. طی 9 ماه اخیر قریب 12 میلیارد یورو در نیما ارز فروخته شده که 5 میلیارد یوروی آن سهم پترورشیمیها و بیش از 6 میلیارد دیگر سهم سایر صادرکنندگان بوده است و سهم کمتری از آن نیز به بانک مرکزی اختصاص دارد. به عنوان نمونه خودروسازی ما نتوانسته از صادرکننده ارز حاصل از صادرات بگیرد و به همین جهت بانک مرکزی آن را تامین کرده است.

معاون ارزی بانک مرکزی بیان کرد: همچنین براساس روش ارائه ارز حاصل از صادرات به واردات، بیش از 7 میلیارد یورو تامین ارز شده که از این مبلغ، 5 میلیارد یوروی آن سهم صادرکنندگانی است که نیاز به ارز داشتند و از محل ارز خود، در قالب سیستم نیما ارز مورد نیاز خویش را تامین کردند و 2 میلیارد دلار دیگر به طرق دیگر تامین شده و ارز به دست واردکننده رسیده است.

پناهی در خصوص رفع مشکلات مربوط به صرافان استان گفت: کانون صرافان استان و نمایندگان عمده اتحادیههای خراسان رضوی را دعوت می کنیم در جلسه ای با ما و کانون صرافان ایران شرکت کنند تا راهکاری برای حل مشکلات در این شرایط پیدا کنیم و وضعیت تولید رونق یابد.

طی یک سال بالغ بر 33 میلیارد دلار ارز صادراتی به چرخه اقتصادی بازگشته است

صمد کریمی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی، نیز در ادامه این نشست تصریح کرد: براساس آخرین تصمیمات، صادرکنندگان تا پایان دی سال جاری مهلت دارند نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود عمل کنند و پس از آن، بانک مرکزی در 7 بهمن آخرین اطلاعات این موضوع را برای سازمان امور مالیاتی ارسال می کند. صادرکنندگانی که بالای 70 درصد از تعهدات خود را اجرا کرده اند، می توانند از تسهیلات و بخشودگیها استفاده کنند. همچنین برای بخش تولید و دارویی که 50 درصد از تعهدات ارزی خود را اجرا کنند، تسهیلات بیشتری در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: صادرکنندگان غیرنفتی باید حواله ارزی خود را در سامانه نیما یا صرافی ها عرضه کنند. در صورتی که صادرکننده ای به صرافی ها اسکنانس بفروشد، این مساله جزو تبادلات آنها حساب شده و کلیه تبادلات ارزی در سامانه نیما و ثنا مشکل پول شویی ندارد.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی بیان کرد: طی حدود یک سال بالغ بر 33 میلیارد دلار ارز صادراتی به چرخه اقتصادی بازگشته است و به این نقطه رسیدهایم که میتوانیم صادرات خود را با محصولات غیرنفتی مدیریت کنیم. در حال حاضر میزان صادرات کشور به همسایگان 35.2 میلیارد دلار است.

در ادامه امیرحسین شکوهی، مدیر اداره نظارت ارز بانک مرکزی، با بیان اینکه یک ترجیح بین فعالان اقتصادی این است که همه صادرکنندگان ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند و همه واردکنندگان نیز از همین طریق ارز دریافت کنند، گفت: ولی برخی صادرکنندگان و واردکنندگان مسیر دیگری را رفتهاند. ما برای اینکه واردکننده و صادرکننده را به هم معرفی کنیم، محلی ایجاد کردیم که این ها بتوانند یکدیگر را پیدا کنند. میتوان این قابلیت را ایجاد کرد که یک صراف نیز به این سیستم اضافه شود؛ یعنی صادرکننده یا واردکننده اگر نیاز به صراف برای انتقال پول داشته باشد، از این طریق بتواند صرفا مورد نظر خود را پیدا کند.

وی اضافه کرد: در مورد نرخ کارمزدهای صرافیها در سامانه نیما پیشنهادات مختلفی وجود دارد. در واقع وقتی فعال اقتصادی بخواهد ارز خود را در سامانه نیما بفروشد، تمام صرافان این پیشنهادات را میبینند. صراف هم مانند سایر فعالان اقتصادی کسب و کار دارد ولی ریسک نگهداری این پول برای او و انتقال آن به داخل هزینههایی دارد که نمیتوان به راحتی آن را محاسبه کرد. در واقع میتوان شرایط رقابتی بین صرافان ایجاد کرد که این امکان در سامانه نیما وجود دارد؛ یعنی صادرکننده یا واردکننده باشند که صراف را انتخاب می کنند.

ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.