یک هفته نامه آلمانی در مطلبی با اشاره به برخی واکنش‌های مقامات اروپایی به پیروزی جانسون در انتخابات پارلمانی انگلیس نوشت: اتحادیه اروپا از زامبی برگزیت می‌ترسد.

بازگشت وحشت از زامبی برگزیت به بروکسل

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، هفته نامه "اشپیگل" در گزارشی نوشت: "بوریس جانسون" از حزب محافظه کار انگلیس مجددا در انتخابات پارلمانی پیروز شده و سکان نخست وزیری این کشور را در دست گرفت و حالا خیال اتحادیه اروپا تا حدودی راحت شد؛ چرا که بالاخره در این باره شفافیت حاکم می شود که انگلیس در 31 ژانویه از اتحادیه اروپا خارج می شود.

"آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان که مدتی بود درباره برگزیت صحبت نکرده بود روز جمعه بعد از نشست اتحادیه اروپا در بروکسل در واکنش به نتایج انتخابات پارلمانی انگلیس گفت که صادقانه باید بگویم که خیلی ها درباره این نتیجه شفاف خوشحال هستند.  

به گفته وی حتی اگر سران کشورها و دولت های اروپایی درباره برگزیت خوشحال نباشند، اما آسودگی خیال درباره این نتیجه شفاف در بروکسل زیاد است.

وی همچنین نخست وزیر انگلیس را به این دلیل که توانسته شرایطی را ایجاد کند که ملت را متقاعد کند تمجید کرد.

آسودگی خیال درباره شفافیت ایجاد شده در بروکسل و در بین سران اروپای در روز جمعه دیده می شد. بوریس جانسون حالا نخست وزیری قدرتمند برای انگلیس است. حالا در این باره شفافیت وجود دارد که برگزیت رخ خواهد داد و یک بازگشت به عقب در این مسیر وجود نخواهد داشت. اما این مسئله که آیا یک برگزیت منظم و یا آشفته رخ خواهد داد هنوز مشخص نیست.

زمان فشار می آورد و این مسئله ای است که همچنین صدر اعظم آلمان بر آن واقف است. وی در این باره گفته است که بزرگترین نکته حالا این است که ما باید به سرعت این مذاکرات را در پیش گیریم چرا که باید تا پایان سال آماده شویم.

دلیل این شتاب این است که تاریخ برگزیت چندین بار به تعویق افتاده اما پایان دوران انتقالی این گونه نیست و انگلیس همچنان در این دوره  بدون حق رای عضو اتحادیه اروپا باقی می ماند. اگر جانسون که البته با دوره انتقالی مخالف است آن را تمدید نکند در پایان سال 2020 خطر یک برگزیت سخت به وقوع خواهد پیوست.

برلین دستیابی به توافقی استاندارد تا آن زمان را ممکن می داند. یک مقام دولتی آلمان در این باره گفته است که اگر ما اهداف مشخصی را تعیین کنیم می توانیم در زمانی کوتاه مذاکره کنیم.

این مقام دولتی آۀمان گفته است که هر چقدر مذاکره کنندگان بیشتر این عقیده را داشته باشند که باید از استاندداردها منحرف شوند به همان اندازه مذاکرات به درازا خواهد کشید.

مرکل به عنوان مثال به طیف گسترده ای از موضوعاتی که باید به آن پرداخته شود اشاره می کند که از موضوعات تجاری تا امنیت سایبری را شامل می شود.

"اورزولا فون در لاین"، رئیس کمیسیون جدید اروپایی هم بر این مسئله تاکید می کند که در اینجا تنها مسئله تجارت مطرح نبوده بلکه همچنین به زمینه های دیگر مانند حمل و نقل، ماهی گیری و آموزشی هم باید پرداخته شود.

چنین توافقی باید نه تنها توسط پارلمان اروپا و انگلیس بلکه همچنین توسط 27 عضو اتحادیه اروپا و برخی پارلمان های منطقه ای تایید شود.

در این اوضاع "فون در لاین" طوری خود را نشان می دهد که انگار تصمیم مذاکره ندارد بلکه می خواهد وارد یک عملیات نجات شود. وی تاکید کرد که ما ابتدا روی موضوعاتی تمرکز خواهیم کرد که در پایان سال 2020خطر سقوط به پرتگاهی اقتصادی را ایجاد می کنند.

به نوشته هفته نامه اشپیگل کشورهای عضو اتحادیه اروپا احتمالا دستور کار مذاکرات ( در دوران انتقالی) را در اوایل فوریه به کمیسیون می دهند.

 حالا اتحادیه اروپا بار دیگر در این مسیر به "میشل بارنیر"، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا درباره برگزیت تکیه می کند. وی با تیمی حدودا 70 نفره همچنین مسئولیت توافق نامه تجارت آزاد بین طرفین و ترتیب اقدامات بعدی را بر عهده خواهد داشت. بارنیر در مذاکرات برگزیت قبلی خود را قاطع نشان داده است و به درخواست رئیس جدید کمیسیون اروپایی باید به مذاکرات سخت با انگلیس ادامه دهد.

اورزولا فون در لاین در این باره گفته است که این کمیسیون نماینده منافع اتحادیه روپا است و به فرصت های برابر بین انگلیس و اتحادیه اروپا بیشترین ارزش را می دهد.

مرکل هم در بروکسل به عواقب و خطرات بعد از برگزیت پرداخته و گفت: انگلیس در آینده رقیبی در جلوی در خانه ما خواهد بود که طبیعتا این را مورد ارزیابی قرار خواهد داد که تا چه میزان استاندارد های خود را می تواند تغییر دهد. وی تاکید کرد که این یک پیام واضح برای لندن است که در آینده هم از امتیازات ویژه خبری نیست.

اشپیگل در ادامه این گزارش نوشت: اگر انگلیس بخواهد در آینده دسترسی سخاوتمندانه به بازار داخلی اتحادیه اروپا داشته باشد باید به استانداردهای این اتحادیه پایبند باشد. اما این می تواند مستقیما با برنامه های انگلیس برای یک توافق تجارت آزاد با آمریکا در تضاد باشد.

این ها همه مسائلی هستند که زمان کمی برای حل آن ها وجود دارد. اما شاید جانسون تصمیم بگیرد مرحله انتقالی در این کشور را تمدید کند. وی باید تا پایان ماه ژوئن درخواستی در این باره را به بروکسل ارسال کند. البته حزب محافظه کار در برنامه های خود اعلام کرده که این اتفاق نخواهد افتاد.

با این حال این اولین بار نیست که جانسون اعلان های دهن پر کنی داشته است. وی در پاییز گذشته هم اعلام کرده بود که برایش بهتر است بمیرد تا اینکه از اتحادیه اروپا تمدید تاریخ برگزیت را درخواست کند. اما کمی بعد وی درخواست تعویق تاریخ برگزیت را از اتحادیه اروپا کرد و حالا همچنان زنده است.

بنابراین این امکان وجود دارد که وی تاریخ انتقالی را هم تمدید کند و حتی ممکن است این کار چند بار انجام شود. برگزیت، ارواح، زامبی و این احتمالا بدترین کابوس بروکسل است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.