یک کارشناس مسایل سیاسی گفت:‌ شاکله مجلس دهم را بازی سیاسی اصلاح‌طلبان ایجاد کرد. آن‌ها به دلیل مسایل شخصی خود افراد بی‌وزنی برای مجلس انتخاب کردند و در حال حاضر هم گناه خود را بر گردن شورای نگهبان می‌اندازند .

شاکله مجلس دهم بر بازی سیاسی شکل گرفت

قدس آنلاین: عباس سلیمی‌نمین، کارشناس مسایل سیاسی در مورد ویژگی‌های مجلس یازدهم گفت: در حال حاضر ما با یک مشکل مواجه هستیم و آنهم کم تحرگی و بی‌انگیزگی در عمده نیروهای دولت روحانی است. اینکه چه عواملی موجب شده است که دولت روحانی، تحرک لازم را متناسب با شرایط زمانی ندارد، دارای بحث است. افراد دارای گرایش سیاسی مختلف هم معتقد هستند که برخی از وزرای تعیین شده آقای روحانی درک متناسب از شرایط زمان حال را ندارند لذا در چنین شرایطی مجلس جدید و قوی می‌تواند پاسخ مناسبی به این اقدامات دولت باشد.

وی تصریح کرد:‌ مجلس آتی می‌تواند دولت را وادار به تحرک کند و این امر قطعا از مجلسی قوی که دارای افرادی است که به مسایل اجرایی آشنایی کامل دارند، بر می‌آید. اگر دولت بهانه بیاورد که نمی‌تواند امور را به سرانجام برساند، یک مجلس مسلط بر امور اجرایی می‌تواند این بهانه را به سرعت از مقابل پای دولت بردارد. لذا ویژگی مجلس آتی سرو کله زدن با دولتی است که همه از لَختی آن ناراحت هستند .

این کارشناس سیاسی تاکید کرد: حضور برخی از شخصیت‌های سیاسی که در زمینه اجرایی قوی عمل کرده اند، می‌تواند در حل مشکلات بسیار تاثیرگذار باشد لذا ما در مجلس یازدهم نظریه‌پرداز نمی‌خواهیم بلکه به افراد اجرایی نیاز داریم که مسایل و مشکلات جامعه را حل و فصل نمایند.

سلیمی‌نمین با بیان اینکه همسو بودن دولت و مجلس هم در این دوره، حاصلی نداشته است، گفت: دولت و مجلس کنونی بیشتر با هم مماشات‌گرایی و داد و ستد سیاسی داشتند به جای آنکه مشکلات کشور را حل نمایند، به طور مثال؛ عملکرد فراکسیون امید نیز نشان میدهد که این فراکسیون از تخصص و توانمندی لازم برای تحریک بخشی به دولت برخوردار نبوده و با اعتبار مستقل در این مسیر عمل نکرده است، همچنین ریاست مجلس هم در ابتدای امر  بنا را برای حل مشکلات دولت نگذاشته است.

وی یادآوری کرد: عقبه هیأت رییسه مجلس هم عقبه قوی نبوده است چراکه یک فراکسیون مستحکم و پر قدرتی در این زمینه وجود نداشته است لذا نمی‌توانست از قاطعیت لازم برای حل مشکلات و مصوبات دولت برخوردار باشد و از طرفی هم بخشی از اعضای آن به اجبار و نه به اختیار به هیأت رییسه وارد شدند تا افراد مخالفشان حضور پیدا نکنند، به همین دلیل از کارآمدی لازم برخوردار نبودند. مجلس کنونی بی‌سر است چرا که تا به این لحظه مشخص نیست که اصولگرا یا اصلاح طلب است و هر جا که منافع اقتضاء کند، تصمیم‌گیری می‌کند.

سلیمی‌نمین افزود: با تغییر شاکله مجلس شورای اسلامی، امیدواریم همه بی‌اعتمادی‌های گذشته پاک شده و از نو اعتمادسازی‌های جدیدی شکل بگیرد.

منبع: الف

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.