قدس آنلاین- چند روزی است که موضوع کیک‌های آلوده که گفته می شود در این میان این خوراکی‌ها قرص‌های خواب‌آور و روان‌گردان جاسازی‌شده است آرامش خاطر بسیاری از خانواده‌ها را در سراسر کشور به‌هم‌ریخته است.

جاسازی قرص های روان گردان آرامش مردم را بر هم زد/دست کاری محصولات غذایی پس از تولید

قدس آنلاین-گروه استان ها: پیدا شدن مقادیری قرص در میانه کیک های خوراکی چند روزی که در فضای مجازی به محل جولان بسیاری از شایعات و جوسازی‌ها تبدیل شده  و حتی عده ای عنوان می کنند که این قرص ها از نوع قرص برنج هستند!

البته در این رابطه ویدیوهایی در فضای مجازی منتشرشده که در آن دانش آموزان دو استان جنوبی می‌گویند که در میان کیک‌های خوراکی خود قرص‌هایی را یافته‌اند!

اگرچه خوشبختانه تابه‌حال خبری مبنی بر تلفات جانی براثر مصرف این کیک‌ها به گوش نرسیده و در نمونه‌های یافت شده خبری از قرص برنج شایع شده نیست اما این موضوع چیزی از بزرگی ماجرا کم نمی‌کند.

هرچند که این ماجرا ظاهراً به چند استان کرمان، سیستان و بلوچستان و خوزستان خلاصه می‌شود، اما نگرانی سراسر کشور را در برگرفته است و در این رابطه احتمال می‌رود اشخاصی در فضای مجازی به دنبال ایجاد هرج‌ومرج و پیگیری اهداف خاص هستند.

البته در این میان از احتمال جاسازی داروهای قاچاق نیز در بسته‌بندی محصولات غذایی نیز شایعاتی به گوش می‌رسد و عنوان می‌شود که شاید قاچاقچیان قصد داشتند تا از این طریق محموله خود را در استان‌های مرزی جابجا کنند زیرا گفته می شود این محصولات و مربوط به برند های معتبر بعد از تولید دست کاری شدند.

البته بنا بر گفته مسئولان وزارت بهداشت تاکنون هیچ سندی که تأیید کند این کیک‌ها در اندازه وسیع و گسترده تولید یا توزیع‌شده‌اند وجود نداشته و بیشتر به نظر می‌رسد برنامه‌ای برای حاشیه‌سازی صنعت غذایی کشورمان و بازارهای صادراتی آن است.

محمدحسین عزیزی مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی وزارت بهداشت دراین‌باره اعلام کرده است: جاسازی قرص و کپسول در برخی کیک‌های برند ایرانی به‌صورت عمدی و پس از کارخانه انجام‌شده و احتمالاً یک اقدام برای تشویش اذهان عمومی بوده است.

مسمومیت تعدادی از کودکان در استان‌های شرقی

در همین رابطه و در آخرین روز هفته گذشته از رفسنجان خبر رسید که پنج کودک در این شهرستان که بیسکویت مسموم مصرف کرده بودند به علت مسمومیت راهی بیمارستان شدند که خوشبختانه این ۵ کودک به‌صورت سرپایی مداوا شدند و در حال حاضر حال عمومی آن‌ها مساعد است.
هم‌چنین در روز پایانی هفته گذشته  رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کرمان از مسمومیت هفت کودک در استان کرمان به دلیل مصرف کیک و کلوچه حاوی نوعی قرص خبر داده بود که بر اساس آن سه کودک مسموم شده در شهرستان بافت و چهار کودک در شهر کرمان به بیمارستان افضلی پور بعد از مصرف کیک حاوی قرص به مراکز درمانی مراجعه کردند.

پلمپ دو انبار مشکوک به کیک‌های آلوده در استان مرزی سیستان و بلوچستان و بندر چابهار نیز در آخرین روز هفته گذشته و در فضای مجازی آرامش خاطر خانواده‌ها را بر هم زد.

این موضوع موجب شد تا دادستان عمومی و انقلاب چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان دستور رسیدگی و بررسی فوری محصولات ذخیره‌شده در این انبار را صادر کند.

رحمان ملکوتی در همین رابطه اظهار کرد:  دو انبار مشکوک کیک حاوی قرص نسبت به بررسی دقیق موضوع اقدام و همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد هیچ‌گونه اشکالی در کیک‌های تولیدی وجود نداشت.

دادستان بندر چابهار نیز در این رابطه وی خاطرنشان کرد: محتمل است که موضوع آلودگی تعداد معدودی از کیک‌ها به قرص تلاش جهت لطمه زدن به تولیدات معتبر داخلی بوده است.

اظهارات مسئولان

کیانوش جهان پور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، با تأکید بر این‌که این قرص‌ها پس از تولید و در مرحله‌ عرضه داخل کیک‌ها گذاشته‌شده و در محصولات ۱۰ شرکت دیده‌شده است بیان کرد: این‌که یک جسم خارجی در خط تولید بیش از ۱۰ شرکت تولید کیک خوراکی طی دو هفته و به‌صورت هم‌زمان جاسازی شود غیر ممکن و  آن‌هم به شکلی که این اتفاق متوجه یک یا دو  استان باشد، قطعاً مشکوک است و باید از مراجع انتظامی پیگیری شود.

جهان پور گفت: نحوه جاگذاری اجسام خارجی هیچ  ارتباطی به خطوط تولید و کارخانجات صنایع غذایی ندارد.

گفتنی است جمشید مغازه‌ای رئیس انجمن بیسکوئیت، شیرینی و شکلات نیز در این رابطه گفت: با توجه به آنکه  بیسکوئیت و کیک در درجه حرارت ۲۵۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد پخت می‌شود، بدیهی است که این قرص‌ها در چنین درجه حرارتی دوام نمی‌آورند و این مشکلات بعد از تولید در انبارهای توزیع  اتفاق می‌افتد چراکه بر اساس بررسی‌های صورت گرفته حتی ترکیب و رنگ این قرص‌ها در لابه‌لای کیک‌ها، کلوچه‌ها و بیسکوئیت به هم نخورده است و لذا افرادی به‌صورت عمد و بنا بر دلایل نامعلوم به دست‌کاری محصول اقدام کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.