بی‌شک بارها شاهد گیر کردن یک خودرو امدادی در میان خودروهای متوقف در پشت چراغ قرمز بوده‌اید که با صدای بلند آژیرش بی‌توجهی برخی از ما را فریاد می‌زند.

علی محمدزاده/

بی‌شک بارها شاهد گیر کردن یک خودرو امدادی در میان خودروهای متوقف در پشت چراغ قرمز بوده‌اید که با صدای بلند آژیرش بی‌توجهی برخی از ما را فریاد می‌زند.

آنچه مسلم است خودروهایی از قبیل آمبولانس، آتش‌نشانی و پلیس یک مأموریت دارند و آن خدمت سریع به شهروندی که در موقعیتی خاص و اضطراری قرار دارد و این احتمال وجود دارد که هر یک از ما همان شهروند متقاضی امدادرسانی باشد.

با این حال و با توجه به اینکه از سالیان گذشته تلاش‌های بسیاری برای فرهنگ‌سازی این موضوع صورت گرفته که با شنیدن صدای آژیر خودروهای امدادی تنها یک وظیفه داریم و آن خالی کردن مسیر حرکت آن‌هاست ولی بازهم گویا عده‌ای از ما همچنان در گوشه بی‌توجهی خود به سر می‌بریم.

به طور مثال بارها شنیده‌ایم که عده‌ای بی‌اطلاع با تحلیلی اشتباه می‌گویند «آمبولانس هیچ مریضی نداشت فقط آژیر می‌کشید تا از ترافیک خلاص شود» حال آنکه خلوت نمودن مسیر حرکت یک آمبولانس خالی یا بدون بیمار بسیار مهم‌تر از آمبولانس حامل بیمار است، چرا که آمبولانس خالی در حال اعزام به مأموریتی است که هر ثانیه‌اش اهمیت دارد.

همچنان که گفته شد فعالیت‌های آگاه‌سازی بسیاری صورت گرفت و اقداماتی انجام شده تا شاهد جابه‌جایی سریع این دسته از خودروها در کلانشهری مانند مشهد باشیم که از آن جمله تصمیم بر اجرای طرحی با عنوان موج سبز در چند جلسه اخیر در سازمان ترافیک شهرداری مشهد بودیم.

براساس این طرح خودروهای امدادی با توجه به مبدأ و مقصد مأموریت خود می‌توانند با هماهنگی مرکز کنترل ترافیک چراغ‌های راهنمایی مسیر را به حالت سبز درآورند تا در سریع‌ترین زمان به مقصد برسند.

هرچند این اقدام می‌تواند تأثیر مستقیمی بر زمان رسیدن به محل مأموریت خودروهای امدادی داشته باشد ولی بازهم اگر خودروهای عبوری در این محورها توجهی به باز کردن مسیر نداشته باشند آنچنان که باید کمکی به حل موضوع نخواهد داشت.

با این حال در روزهای اخیر با توجه به مشاهده چند خودرو امدادی در نقاطی از شهر که پشت چراغ قرمز به دام ترافیک افتاده بودند بر آن شدیم تا دلیل سبز نشدن چراغ‌ها را جویا شویم که سخنگوی سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد علت این اتفاقات را عدم‌هماهنگی خود دستگاه‌های خدمت‌رسان دانست.

مجید بخت‌آزما گفت: با هماهنگی‌ها صورت گرفته در سال‌های اخیر مقرر شده تا مرکز کنترل ترافیک خدمات مستقیمی به خودروهای امدادی در زمان مأموریت بدهد، بنابراین نمایندگان دستگاه‌های مختلف می‌توانند در مرکز کنترل حضور داشته باشند و مباحثی چون سبز کردن چراغ‌های مسیر حرکت خودرو امدادی دستگاه خود را لحظه به لحظه پیگیری نمایند.

وی ادامه داد: همچنین مأمور امدادی اعزامی به مأموریت می‌تواند به طور مستقیم با کنترل ترافیک ارتباط گرفته و خواهان باز کردن مسیر از طریق چراغ‌های فرمان باشد اما به هر دلیلی از قبیل نبودن نماینده دستگاه مربوط در مرکز کنترل و یا درخواست نکردن تیم اعزامی به مأموریت از مرکز، این امکان وجود دارد که یک خودرو امدادی پشت چراغ قرمز بماند.

وی افزود: مأموران کنترل ترافیک به محض مشاهده یک خودرو امدادی در مسیرهای پرترافیک هم اقدام به روان‌سازی ترافیک می‌کنند ولی با توجه به گستردگی شهر و دید محدود دوربین‌های کنترلی که تا محدوده خاصی از تقاطع‌ها را پوشش می‌دهند این احتمال وجود دارد که خودرو امدادی در ترافیک قابل مشاهده نباشد، بنابراین اگر دستگاه‌های امدادی هماهنگی بهتری داشته باشند بی‌تردید کمتر شاهد این اتفاق خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.