سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آماده همکاری برای کاهش تنش بین دو کشور همسایه جمهوری آذربایجان و ارمنستان هستیم.

آماده همکاری برای کاهش تنش بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان هستیم

قدس آنلاین:  سید عباس موسوی در نشست خبری در تبریز گفت: سیاست خارجی دولت در دو دوره اخیر متوازن و فعال بوده است و همسایگان را به عنوان اولویت های اصلی قرار دادیم.

وی با بیان اینکه گاهی برخی همسایگان بر اساس توهمات از ما دوری می کنند، افزود: استان های مرزی ما و آذربایجان های ما نقش محوری در حوزه روابط به ویژه اقتصادی دارند، تبریز موقعیت استراتژیک دارد و می تواند قطب مراودات با همسایگان داشته باشد و برخی تفاهم نامه هایی در این راستا امضا شده است.

موسوی ادامه داد: مسایل داخلی کشورها و انتخابات آنها به ما ارتباطی دارد و این مسئله در انگلستان هم برای ما صادق است، امیدواریم دولت جدید انگلیس به تعهدات خود در برجام پایبند بماند و اقدامات عملی برای بازگشت به تعهدات هود انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بعد از سرکار آمدن ترامپ در آمریکا، او از بسیاری از معاهدات بین المللی از جمله برجام خارج شد و جوری رفتار کرد که انگار انقلاب اتفاق افتاده است.

وی افزود: سفر آینده روحانی به ژاپن جهت ثمربخشی است، ژاپن روابط دیرینه به ما داشت و از مشتریان اصلی نفت ما بود که در اثر فشارهای غیرقانونی آمریکا دست کشید که برای ما قابل قبول نیست.

موسوی ابراز داشت: پیشنهادات دولت ژاپن برای کاهش تنش در منطقه و از روی حسن نیت است و جمهوری اسلامی از این حسن نیت استقبال می کند.

وی ادامه داد: حذف روادید بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان از دستور کارهای دو دولت است، کشور آذربایجان از دوستان ماست و ما از طرف خود حسن نیت برای حذف روادید اتباع آن کشور را انجام می دهیم.

موسوی افزود: در برجام صرفا برای موضوع هسته ای جمهوری اسلامی مذاکره کردیم که آنها سعی کردند مسئله موشکی را مطرح کنند، نص صریح قطعنامه ۲۲۳۱ ایران را از آزمایش و رزمایش متعارف موشکی منع نکرده، ما اظهارات طرف های مقابل را مداخله جویانه می دانیم و نگرانی از اظهارات طرف های خود نداریم.

وی گفت: از رزمایش موشکی اخیر ایالات متحده ابراز نگرانی و محکوم می کنم  که خروج یکجانبه از پیمان با روسیه است و باعث بی ثباتی در جهان می شود.

موسوی گفت: اعتراض خود را از اقدامات اشرار در عراق علیه کنسولگری ایران در نجف اعلام کردیم، پیگیری های حقوقی و سیاسی ما همچنان برای جبران این امر و مجازات مسببان ادامه دارد.

وی گفت: جمهوری اسلامی تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی شناسد و هر کس داخل ایران جرم مرتکب شود، طبق قانون، اتباع ایرانی محسوب شده و مجازات می شوند و ادعای دولت فرانسه در خصوص زندانیان با تابعیت دوگانه فرانسوی وارد نیست.

وی گفت: اگر زمینه عفو برای هر زندانی فراهم باشد، طبق قانون مشمول می شود و تفاوتی بین ایرانی و اتباع دوگانه ندارد.

موسوی ادامه داد: مواضع جمهوری اسلامی در مورد منطقه قره باغ روشن است و در چارچوب قوانین بین المللی اعلام موضع کردیم و آماده همکاری برای کاهش تنش بین دو کشور همسایه جمهوری آذربایجان و ارمنستان هستیم و راه های مسالمت آمیز برابر حل اختلافات را بیان کردیم.

وی گفت: دلایل لغو سفر پوتین و اردوغان به تبریز در شهریور سال قبل عدم هماهنگی تشریفاتی بین کشورهای میزبان و میهمان بود.

وی گفت: رودخانه های مرزی ما با همسایگان یکی از موضوعات مهم برای دو طرف است، و مسایل زیست محیطی رود ارس هم برای ما مهم بود و نشست ها و پیگیری های زیادی در خصوص آلودگی رود ارس از طرف ارمنستان صورت گرفته و به جاهای خوبی رسیده است.

وی همچنین گفت: آمریکایی ها همیشه ادعا داشتند دارو و غذا جز موارد تحریمی نیست و مساله انسانی است اما عملا راه رسیدن دارو و غذا را به کشور ما بستند و اخیرا در بدترین اقدام بانک مرکزی را تحریم کرد تا نتواند پول برای دریافت دارو را پرداخت کند، اینها تروریسم اقتصادی و جنایت علیه بشریت است و مغایر با حقوق بین الملل است

موسوی ادامه داد: آمریکا ادعای بیجایی کرده که ایران مسئول حمله موشکی به آرامکو بوده و سازمان ملل بعد از تحقیقات به این نتیجه رسید که ایران نقش نداشته و آمریکا این روسیاهی را هم باید تحمل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضوع حج از مسایل عمده ای است که جدا از روابط ایران و عربستان است و رایزنی هایی برای برپایی حج عمره انجام شده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.