اردبیل- «اولتان قالاسی» شهری باستانی متعلق به دوران ساسانی در پارس‌آباد مغان است که ارگ اولتان در جوار رود ارس به دلیل مقاومت در برابر سپاه روم حکایت‌های بسیاری را درون خود جای‌داده است.

پناهگاه «اولتان» بی پناه مانده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: باوجوداینکه قلعه اولتان شهرستان پارس‌آباد ۲۵ اسفندماه ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اما زخم‌های کهنه بر پیکر آن حاکی از آن است که این ثبت ملی نتوانسته کمکی در بازسازی آن داشته باشد و لذا بیشتر شبیه یک شهر مخروبه خودنمایی می‌کند.

قلعه‌ای که زمان‌های دور دژ محکمی در برابر هجوم سپاه روم از سلسله اشکانیان  حفاظت می‌کرد و بنا بر گفته کارشناسان میراث فرهنگی تا قرون دوازدهم هجری نیز از آن استفاده می‌شده است حال خود بی‌پناه مانده است و نیازمند مراقبت است.

قلعه باستانی اولتان  ازنظر ظاهری شبیه به ساختمان یک قلعه نظامی است اما بخشی از آن  در سالیان  گذشته براثر پیشروی رود ارس  تخریب‌شده و بازسازی و نوسازی آن  تاکنون  به‌صورت مطلوب  انجام نگرفته است.

 اولتان قالاسی با توجه به وسعت ۵۰ هکتاری خود یک قلعه شهر به شمارمی رود که فضاهای مسکونی داخل قلعه و فضاهای صنعتی از قبیل کارگاه‌های مختلف فلزگری ، شیشه‌گری وسفال گری در بیرون از قلعه بوده است.

دورتادور شهر خندقی ۱۵ متری ساخته‌شده بود تا قلعه را از گزند دشمنان در امان نگه دارد، این خندق  به‌وسیله دو کانال آبی که از رود ارس کنده‌شده بود پر از آب می‌ماند.

فرسایش سواحل رود ارس که به‌تدریج در طول تاریخ براثر بارندگی و پیشروی  موجب تخریب  دیواره‌های ساحلی قلعه شده یکی از دلایل تخریب این قلعه است .

متأسفانه در این میان بی‌توجهی و مبالاتی ما نیز در حفظ این اثر تاریخی بی‌تأثیر نبوده است تا آنجا که اجازه فعالیت به کارخانه  شن و ماسه‌ای مقابل این بنا موجب شده تا گودبرداری‌های بی‌انضباط برای حصول ماسه به‌تدریج کل محوطه قلعه دچار فرسایش و تخریب شود.

بازسازی قلعه در دستور کار

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل بابیان اینکه  بازسازی و مرمت این قلعه در دستور کار است اظهار می‌کند: با این اقدام  قلعه اولتان  به‌عنوان مهم‌ترین اثر تاریخی شهرستان پارس‌آباد می‌تواند به‌عنوان مرکزی برای مطالعات باستان‌شناسی در شمال استان مطرح شود.

منصور عالی‌قدری ابراز می‌کند: این قلعه یکی از شهرهای مهم اوایل اسلام بوده و در مسیر تاریخی جاده قفقاز قرار دارد که این موضوع اهمیت حفظ و احیای آن را دوچندان می‌کند.

وی دراین‌باره  بیان می‌کند: قلعه اولتان شهرستان پارس‌آباد ۲۵ اسفندماه ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده لذا هرگونه ساخت‌وساز، دخل و تصرف، تفکیک عرصه و هرگونه اقدامی که منجر به تخریب یا آسیب به عرصه اثر تاریخی شود ممنوع است.

وی با اشاره به  اقدامات حفاظتی  درباره این اثر تاریخی اذعان می‌کند: ازجمله اقدامات انجام‌یافته در این زمینه  فنس کشی در عرصه قلعه اولتان جهت حفاظت از عرصه، نصب برج دیده‌بانی در عرصه قلعه و ساحل بندی در شمال شرقی است.

وی ابراز می‌کند: کل محوطه قلعه اولتان با احتساب حریم به وسعت ۱۱۵ هکتار است که از این مقدار ۸۸ هکتار عرصه محوطه و ۲۷ هکتار حریم قلعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.