بالا رفتن نرخ ارز در ایران، اگرچه باعث ایجاد مشکلاتی در اقتصاد کشور شده است، اما در عرصۀ گردشگری سلامت می‌توان به آن به چشم یک فرصت نگاه کرد و با فعال کردن واحد بیماران بین‌الملل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی معتبر کشور و تقویت زیرساخت‌های لازم، ایران را به یک مقصد ایده‌آل برای گردشگری سلامت در منطقه تبدیل کرد.

ایران مقصدی ایده‌آل برای گردشگری سلامت در حوزۀ درمان ناباروری

دکتر علی صادقی‌تبار، مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا  در گفتگو با قدس آنلاین با اشاره به اهمیت گردشگری در توسعۀ اقتصادی و ارزآوری، رونق گردشگری سلامت را یکی از راه‌های مؤثر در افزایش درآمد ارزی کشور دانست و گفت: با توجه به توانمندی‌های ایران در حوزۀ خدمات درمانی، به‌ویژه درمان ناباروری در منطقه و جهان از یک‌سو و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی کشور از سوی دیگر، سیاست‌گذاری و سرمایه‌گذاری مناسب در این بخش می‌تواند بسیار اثربخش و سودآور باشد.

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا ایران را مقصدی مطلوب و مناسب برای گردشگری درمانی، به‌ویژه درمان ناباروری دانست و توضیح داد: مهم‌ترین دلیل جاذبه گردشگری درمانی ایران، توان، دانش و تبحر پزشکان این مرز و بوم است. در دهه‌های اخیر، ایران در زمینه دانش پزشکی و پرورش متخصصان زبده پیشرو بوده است و انتشار مقالات متعدد از متخصصان و پژوهشگران ایرانی در معتبرترین نشریات پزشکی جهان و حضور و سخنرانی ایشان در کنگره‌های طراز اول بین‌المللی گواهی بر این مدعاست. این دستاوردهای علمی و پژوهشی باعث شده است که خدمات پزشکی ایران اعتباری جهانی بیابد و از این رو، گردشگران سلامت مایل باشند که برای دریافت خدمات درمانی باکیفیت به ایران بیایند.

دکتر صادقی تبار با اشاره به پایین بودن هزینه‌های درمان ناباروری در ایران، آن را یکی از دلایل اقبال گردشگران سلامت به ایران دانست و افزود: با توجه به نقش نظارتی وزارت بهداشت و وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی، قیمت خدمات درمانی در ایران بسیار پایین‌تر از کشورهای منطقه و جهان است. توجه کنید که هزینه یک سیکل درمان ناباروری در ایران، در حد ۷۰۰ - ۵۰۰ دلار است، اما در کشورهایی مثل عراق یا قبرس، بین ۵ تا ۶ هزار دلار، در اروپا حدود ۸ تا ۹ هزار یورو و در آمریکا بین ۱۲ تا ۱۵ هزار دلار است. بنابراین، قیمت بسیار پایین خدمات درمان ناباروری، در کنار تخصص و تبحر پزشکان ما، باعث شده است که مراجعان بسیاری از کشورهای منطقه، به‌ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته باشیم.

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا با تأکید بر دیگر جاذبه‌های گردشگری ایران، یادآور شد: در کنار مؤلفه‌هایی که به آنها اشاره شد، نباید جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و طبیعی ایران را از نظر دور بداریم. مراکز درمانی می‌توانند با همکاری شرکت‌های گردشگری برای مراجعان خود تورهای مختلف طراحی و پیشنهاد کنند تا گردشگر در طول مدت اقامت خود، بتواند از جاذبه‌های گردشگری مختلف ایران نیز دیدن کند. برای نمونه، مراکز درمانی می‌توانند به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که یک گردشگر شیعۀ عراقی ضمن دریافت خدمات درمان ناباروری در ایران، از اماکن زیارتی مانند حرم مطهر امام رضا نیز دیدن کند و یا یک گردشگر قطری بتواند در مدت اقامت خود از جاذبه‌های تاریخی شهرهای مختلف ایران بازدید کند.

دکتر صادقی تبار شرایط ارزی فعلی کشور را فرصتی مناسب برای رونق گردشگری در ایران دانست و گفت: بالا رفتن نرخ ارز در ایران، اگرچه باعث ایجاد مشکلاتی در اقتصاد کشور شده است، اما در عرصۀ گردشگری سلامت می‌توان به آن به چشم یک فرصت نگاه کرد و با فعال کردن واحد بیماران بین‌الملل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی معتبر کشور و تقویت زیرساخت‌های لازم، ایران را به یک مقصد ایده‌آل برای گردشگری سلامت در منطقه تبدیل کرد. برای نمونه، پیشرفت‌ها و دستاوردهای متخصصان ایرانی در حوزۀ درمان ناباروری، درمان سقط مکرر و تکنیک‌های ژنتیکی در منطقه بی‌رقیب است و اگر در این زمینه به‌درستی اطلاع‌رسانی شود و دولت نیز اقدامات لازم را در حمایت از مراکز درمان ناباروری انجام دهد، ایران بی‌تردید به قطب گردشگری سلامت منطقه در حوزه درمان ناباروری تبدیل خواهد شد.

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا در توضیح زیرساخت‌های لازم برای رونق گردشگری سلامت، افزود: گام نخست برای توسعۀ گردشگری، تسهیل اخذ روادید، به‌ویژه با مقاصد درمانی است. در واقع وزارت امور خارجه در تعامل با وزارت بهداشت باید روند صدور روادید برای گردشگران سلامت را تسهیل و تسریع کند. همچنین، ضروری است که سیستم حمل‌ونقل بین‌المللی تقویت شود و تسهیلاتی ویژه، مانند بلیط‌های ارزان‌تر، برای گردشگران در نظر گرفته شود. کشور ترکیه که رقیب ما در این حوزه است، تجربه‌های موفقی در این زمینه دارد که می‌توان از آنها الگوبرداری کرد. افزون بر اینها، ایجاد شرایط اقامت مناسب و ارائۀ خدمات در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌تواند باعث رشد گردشگری سلامت در ایران شود.

دکتر صادقی‌تبار مهم‌ترین مانع رشد گردشگری سلامت را نبودِ یک نظام یک‌پارچه و منظم برای معرفی امکانات درمانی کشور در دیگر کشورها، به‌ویژه کشورهای منطقه دانست و گفت: متأسفانه اکنون واسطه‌هایی که هیچ تخصص و دانشی در این زمینه ندارند و تنها به سود خود می‌اندیشند، در گردشگری سلامت فعال‌اند. همین امر باعث شده است که رقابتی ناسالم ایجاد شود و گردشگرا ن اطلاعات متفاوتی درباره کیفیت خدمات مراکز و هزینه‌های درمانی دریافت کنند. باید توجه کرد که این وضعیت باعث سلب اعتماد گردشگران از مراکز درمانی کشور می‌شود و در درازمدت به نفع کشور و هیچ مرکز درمانی‌ای نیست. راه‌حل این مشکل، همکاری وزارت امور خارجه و سفارت‌خانه‌ها و دفاتر کنسولگری ایران با وزارت بهداشت و سازمان گردشگری و میراث فرهنگی، در زمینه معرفی مراکز درمانی معتبر به اتباع دیگر کشورهاست. اگر بتوان با همکاری وزارت امور خارجه در کشورهای دیگر واحدی ویژه برای معرفی خدمات و امکانات درمانی ایران راه‌اندازی کرد که مراجعان بتوانند اطلاعات کافی در این باره کسب کنند و حتی همان‌جا برای مراجعه  به مرکز مورد نظرشان ثبت‌نام و اخذ نوبت کنند، تا حد زیادی مشکلات موجود کاهش خواهد یافت و یک نظام هماهنگ اطلاع‌رسانی و جذب گردشگر سلامت شکل خواهد گرفت. همچنین، دفاتر دیپلماتیک و فرهنگی ایران در کشورهای خارجی می‌توانند با همکاری رسانه‌های آن کشورها دربارۀ دستاوردها و امکانات پزشکی ایران اطلاع‌رسانی کنند.

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا مهم‌ترین تبلیغ در عرصۀ خدمات درمانی را رضایت بیمار دانست و خاطرنشان کرد: هیچ مرکزی نباید فقط به منافع کوتاه‌مدت خود فکر کند، بلکه همه باید به این نکته توجه کنیم که توسعۀ روزافزون گردشگری سلامت در کشور، در درازمدت باعث تقویت اقتصاد سلامت خواهد شد و در یک نظام سلامت توسعه‌یافته و برخوردار از منابع کافی، همۀ مراکز درمانی به رشد و سودآوری بیشتر دست خواهند یافت. بنابراین، باید تلاش کنیم که بیماران خارجی خدماتی باکیفیت و مناسب دریافت کنند و اگر این بیماران از خدمات و امکانات رفاهی و درمانی ما راضی باشند، حتماً این رضایت را به آشنایان خود نیز منتقل می‌کنند و همین امر باعث به گردش درآمدن چرخ‌های صنعت گردشگری در ایران می‌شود.

دکتر صادقی تبار در ادامه به جایگاه ممتاز ایران در عرصۀ درمان ناباروری در جهان اشاره کرد و گفت: در حوزۀ درمان ناباروری و علوم تولیدمثل دانشمندان و متخصصان ایرانی در مرزهای دانش حرکت می‌کنند، دانش، ابزار، تکنیک‌ها، تجهیزات و داروهای درمان ناباروری در ایران هم‌طراز بهترین مراکز جهان است و نرخ موفقیت درمان نیز همانند و در برخی موارد بیشتر از کشورهای توسعه‌یافته است. این برتری، در کنار ارزان بودن خدمات، باعث شده واحد بیماران بین‌الملل مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا که مجوز فعالیت خود را از وزارت بهداشت دریافت کرده است، هر ساله مراجعان متعددی از کشورهای مختف، به‌ویژه کشورهای حوزۀ خلیج فارس داشته باشد. در این واحد ما تلاش کرده‌ایم با اقداماتی همچون به حداقل رساندن مدت اقامت بیماران، استفاده از مترجم آشنا به حوزۀ درمان ناباروری، مانند پزشکان و یا ماماهای مسلط به زبان‌های عربی و انگلیسی و تخصیص یک مشاور برای پاسخگویی آنلاین به پرسش‌های هر بیمار، رضایت مراجعان خارجی را تأمین کنیم.

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا در پایان با تأکید بر اهمیت نقش گردشگری سلامت در توسعۀ اقتصادی کشور و سطح بالای دانش و امکانات پزشکی در ایران، یادآور شد: همان‌طور که گفته شد، رونق گردشگری سلامت در ایران به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیق و همکاری نهادهای مختلف، از جمله وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه و سازمان گردشگری نیاز دارد. در کنار این مؤلفه‌ها، مراکز درمانی کشور نیز باید به‌صورت هماهنگ عمل کنند و با همگرایی و همکاری، نرخ موفقیت درمان را افزایش دهند تا رضایت بیماران به عاملی برای تبلیغ و رونق یافتن گردشگری درمانی در کشور تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.