منطقه خاورمیانه طی سال های اخیر به میدانی برای آزمایش های ژئوپلتیکی آمریکا تبدیل شده و دولت دونالد ترامپ برای اشاعه آشوب و نزاع در آن از تمام ابزارهای ممکن استفاده کرده است.

اشاعه «آشوب و نزاع» ابزار ترامپ برای ایجاد زلزله سیاسی-امنیتی در خاورمیانه

به گزار ش گروه بین الملل قدس آنلاین، منطقه خاورمیانه طی سال های اخیر به میدانی برای آزمایش ژئوپولیتیکی آمریکا تبدیل شده و دولت دونالد ترامپ برای اشاعه آشوب و نزاع در آن از تمام ابزارهای ممکن استفاده کرده است. منطقه ای که پس از سالها جنگ با تروریسم و پیروزی بر آن دوباره خود را روی خط زلزله سیاسی و امنیتی می بیند و دیگر، تحولات آشوب آمیز کشورهای آن از یکدیگر جدا نیست.

بسیاری از کارشناسان اتفاق نظر دارند که اتفاقات ناخوشایند و خرابکارانه اخیر در سه کشورهای منطقه، موج سواری آمریکا بر خواسته های به حق مردمی برای تحقق اهداف معین خود بوده و این چیزی است که اظهارات تعدادی از مسئولان آمریکایی آن را تایید کرده است.

مسئولان آمریکایی صراحتا اذعان کرده اند که هدف این کشور در لبنان خلع سلاح حزب الله است و اغتشاشات اخیر در ایران در چارچوب سیاست «فشار حداکثری آمریکا» صورت گرفته و برخی دیگر اعلام کرده اند که بادخالت در اعتراضات عراق می خواهند از باصطلاح نفوذ جمهوری اسلامی در این کشور خلاص شوند.

پایگاه خبری «العهد» در مقاله ای به قلم هبة العنان می نویسد: اتفاقات جنون آمیز و جنایتکارانه چند روز گذشته در میدان «الوثبه» بغداد و دیگر میادین اصلی عراق، صحنه های خونینی که گروه تروریستی داعش پیش از شکست منتشر می کرد را در اذهان زنده و تاکید کرد که امیال متوحشانه همچنان در جان نفوذی های به کارگرفته شده توسط آمریکا وجود دارد.

شیوه خرابکارانه ای که ایالات متحده آمریکا در عراق پیش گرفته و طی زمانی کمتر از دوماه منجر به کشته شدن بیش از ۴۰۰ عراقی و زخمی شدن هزاران نفر از آنان شده، به وضوح نمایان است؛ به گونه ای که تکیه بر خشونت از همان روزهای آغازین اعتراضات، حمله نفوذی ها به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران و آتش کشیدن مساجد در شهرهای مختلف عراق نشان از طرحی مدون دارد تا این کشور را به آَشوب و تفرقه بکشاند.

اظهارات مسئولان آمریکایی اهداف مشکوک و مخرب این کشور در عراق را تایید می کند؛ به گونه ای که «مایک پمپئو» وزیر خارجه اذعان کرده است که کشورش در اتفاقات اخیر دست دارد و تلاش می کند تا از باصطلاح نفوذ ایران در عراق خلاص شود. «کیلی کرافت» نماینده آمریکا در شورای امنیت نیز گفت: واشنگتن تمام تلاش خود را برای کمک به عراق و جلوگیری از دخالت همسایگان در امور داخلی آن به کار می گیرد؛ عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور باید پس از استعفا محاکمه شود.

نقش آمریکا در اعتراضات لبنان نیز به وضوح مشهود است و شواهد متعددی تاکید می کند که دولت آمریکا بر موج خواسته های مردمی سوار شده است؛ به ویژه آنکه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله از وجود گروه هایی خبر داد که احزاب مرتبط با سفارت های خارجی  و دستگاه های امنیتی بیگانه آنها را برای تحقق طرح های سیاسی خود در لبنان به حرکت در آورده اند.

اظهارات «جفری فیلتمان» سفیر سابق آمریکا مقابل کنگره این کشور بهترین گواه بر دست داشتن واشنگتن و دستگاه های امینتی آن در اتفاقات لبنان است؛ به گونه ای که تاکید کرده است اعتراضات کنونی در لبنان با منافع آمریکا مرتبط است و مردم لبنان یا باید به سیاست های آمریکا تن دهند و یا آنکه کشور خود را فروپاشیده ببینند. فیلتمان که ۴۹ بار در سخنان خود از کلمه حزب الله استفاده کرد این سیاست واشنگتن را ایستادن مقابل حزب الله و تضعیف متحدان آن در انتخابات آتی و نیز تشکیل دولت تکنوکرات تفسیر کرد. او همچنین تاثیر لبنان بر منافع آمریکا به ویژه برای جلوگیری از ایفای نقش منطقه ای ایران و حزب الله که بزرگترین تهدید علیه اسرائیل هستند را بررسی کرد.

مایک پمپئو نیز گفته است که لبنانی ها باید خطر حزب الله علیه آزادی خود را درک کنند و ما آمادگی کامل داریم تا در این راستا به مردم لبنان کمک کنیم. نماینده آمریکا در شورای امنیت هم اذعان کرده بود مادامیکه سیاست فشار حداکثری علیه ایران به نتیجه نرسد، تنش در منطقه به ویژه در لبنان، عراق، یمن و سوریه ادامه خواهد داشت.

براین اساس مشخص شد که ایالات متحده آمریکا چونه با سوء استفاده از اعتراضات مردمی در کشورهای منطقه در امور داخلی این کشورها بر اساس منافع خود دخالت می کند و در همین راستا با اشاعه «آشوب و نزاع» درصدد ایجاد زلزله سیاسی-امنیتی در خاورمیانه است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.