۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
کد خبر: 682887

با اینکه مقایسه بین حزب کارگر و حزب دموکرات و بین نامزدهای نماینده آنها، خیلی هم نزدیک به واقعیت نیست اما رویکردهای پوپولیستی مشابه بین ترامپ و جانسون در جلب آرای عمومی و شعارهای انتخاباتی کاندیداهای لیبرال تر مثل سناتور برنی سندرز و الیزابت وارن در رابطه با برنامه های مراقبت های بهداشتی دولت ، برنامه های مهاجرت و .. موجبات نگرانی بخش مترقی دموکرات ها را از تکرار این اتفاق در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده را فراهم کرده است.

وحشت دموکرات‌های آمریکا از تکرار تجربه کارگران انگلیس

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین؛ روز جمعه محافظه کاران انگلیس به رهبری بوریس جانسون توانستند با کسب ۳۶۵ کرسی در برابر ۲۰۳ کرسی حزب کارگر، در حالی خود را به عنوان برنده بلامنازع انتخابات بریتانیا معرفی کنند که این اکثریت برای حزب محافظه کار از زمان مارگارت تاچر تاکنون بی نظیر بوده است.

در مقابل شکست در انتخابات اخیر، بدترین نمایش حزب کارگر از دهه ۱۹۳۰ میلادی تاکنون تلقی می‌شود  چرا که این حزب حتی کرسی های خودش را که به صورت سنتی در اختیار داشت از دست رفته می دید؛ سنگرهایی که یکی پس از دیگری توسط محافظه کاران فتح شد و میخ نهایی را بر تابوت امیدهای کاگران برای تشکیل یک دولت سوسیالیستی در بریتانیا کوبید.

جرمی کوربین رهبر ۷۰ ساله حزب کارگر که سال ۲۰۱۵ برخلاف پیشبینی های توانست به رهبری حزب برسد در پی شکست سنگین حزبش در انتخابات پارلمانی این کشور اعلام کرد که از رهبری حزب کناره گیری خواهد کرد و هدایت حزب را دیگر در هیچ انتخاباتی برعهده نخواهد داشت.

شکست کوربین اما بازتاب گسترده ای در ایالات متحده آمریکا داشت؛ در این بین پیروزی محافظه کاران در برخی از محافل حزب دموکرات، به منزله هشداری برای دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ یعنی جایی که دموکرات ها باید نامزد اصلی خود را برای رقابت با دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت به میدان مبارزه بفرستند.

جو بایدن یکی از نامزدهای دموکرات که طبق نظرسنجی ها یکی از گزینه های احتمالی دموکرات ها برای رقابت با ترامپ است، جمعه شب به هم‌حزبی‌هایش هشدار داد نباید به سمت چپ‌گرایی افراطی حرکت کنند.

بایدن در کمپینی انتخاباتی در «سان‌فرانسیسکو» گفت: "ببینید زمانی که حزب کارگر خیلی خیلی به سمت چپ حرکت می‌کند چه بر سرش می‌آید" و حزب کارگر ایده‌هایی را مطرح کرد که نمی‌توانستند سریعاً در منطق بگنجند.

وی افزود: "به نظر من درسی که باید از بریتانیای بزرگ گرفت این است که اگر زیادی به سمت چپ بروید مردم اشتیاقی به حمایت از شما در این مسیر نخواهند داشت".

در این رابطه، «مایکل بلومبرگ» میلیاردر معروف که دیرتر از سایر رقبای دموکرات‌ پا به کارزار انتخاباتی گذاشته ، پیروزی جانسون را  به منزله «قناری در معدن زغال سنگ»(هشداری روشن) برای آن دسته از دموکرات‌هایی دانست که امیدوارند بتوانند ترامپ را شکست دهند.

پیروزی جانسون در اردوگاه جمهوری خواهان نیز مورد استقبال قرار گرفت؛ «رند پال» نماینده جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی در مجلس سنای آمریکا در صفحه توئیتر خود ضمن هشدار به نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره ضدیت و مخالفت افکار عمومی این کشور با  افکار چپ‌گرایانه  خطاب به  «برنی سندرز» نوشت: "مراقب باش؛ حتی بریتانیا هم دارد سوسیالیسم را رد می‌کند".

هر چند جرمی کوربین در دوران رهبری حزب کارگر موفق شد جوانان را به سوی این حزب جذب کند اما بسیاری از مواضع او منجر به رویگردانی اقشار مختلف از حزب کارگر شد. از جمله این گروه ها می توان به تجار و سرمایه گذاران اشاره کرد که جرمی کوربین را یک «مارکسیست خطرناک» توصیف می کردند. از نظر آنها به قدرت رسیدن جرمی کوربین به معنای هرج و مرج اقتصادی بود.

از سوی دیگر رهبر کنونی حزب کارگر با عدم اتخاذ موضعی شفاف در مورد برگزیت باعث شد که رای حزب کارگر چه در میان طرفداران برگزیت و چه در میان هواداران ادامه حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا کاهش پیدا کند.

او وعده داده بود که با ملی سازی صنایع و سرمایه گذاری میلیاردی در خدمات عمومی به اجرای سیاست های ریاضتی طی یک دهه اخیر خاتمه خواهد داد.

باید گفت با اینکه مقایسه بین حزب کارگر و حزب دموکرات و بین نامزدهای نماینده آنها، خیلی هم نزدیک به واقعیت نیست و کشیدن خطوط موازی برای ترسیم پویایی سیاسی در دو کشور امری دشوار به نظر می رسد اما رویکردهای پوپولیستی مشابه بین ترامپ و جانسون در جلب آرای عمومی از سویی و  شعارهای انتخاباتی کاندیداهای لیبرال تر مثل سناتور برنی سندرز از ورمونت و الیزابت وارن از ماساچوست در رابطه با برنامه های مراقبت های بهداشتی دولت ، برنامه های مهاجرت و .. از سویی دیگر، موجبات نگرانی بخش مترقی دموکرات ها را از تکرار این اتفاق در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده را فراهم کرده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.