رئیس مجلس شورای اسلامی در رأس هیئت پارلمانی برای شرکت در دوازدهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی (APA) عازم ترکیه شد و مورد استقبال مقامات ترکی قرار گرفت.

همگرایی شرق برای مقابله با تحریم غرب

مینا افرازه/

 رئیس مجلس شورای اسلامی در رأس هیئت پارلمانی برای شرکت در دوازدهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی (APA) عازم ترکیه شد و مورد استقبال مقامات ترکی قرار گرفت.

علی لاریجانی پیش از عزیمت به کشور ترکیه در جمع خبرنگاران گفت: مجمع مجالس آسیایی در سال‌های اخیر، تلاش‌های خوبی برای ایجاد فرصت‌های تجاری، علمی و همچنین رایزنی در حوزه مسائل امنیتی و امنیت پایدار فراهم کرده است و در این اجلاس نیز همین تفکر دنبال خواهد شد؛ چراکه رویکرد قرن معاصر، توجه به تأثیرگذاری کشورهای آسیایی است.

دوازدهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی امروز به میزبانی مصطفی شنتوپ، رئیس مجلس ملت کبیر ترکیه و با حضور رؤسا و هیئت‌های پارلمانی و اعضای ناظر از ۴۲ کشور، از جمله ایران در آنتالیا آغاز به کار کرده است.

خنثی‌سازی تلاش‌ها برای انزوای ایران

وجود اشتراکات فرهنگی و ظرفیت فراوان موجود در کشورهای آسیایی از جمله انرژی و منابع طبیعی، از جمله مواردی است که می‌تواند دولت‌های منطقه را برای ایجاد اتحادیه و مجامع درون‌قاره‌ای برای بهره‌گیری از چنین ظرفیت‌ها و توسعه اقتصادی و سیاسی ترغیب کند.

مجمع مجالس آسیایی که در سال ۲۰۰۶ از سوی مجلس شورای اسلامی ایران پایه‌گذاری شد، می‌تواند فرصت خوبی برای رایزنی‌های کشورمان در راستای برقراری روابط اقتصادی با همسایگان و سایر کشورهایی آسیایی، دور زدن تحریم‌ها و کم کردن اثر تلاش‌های غربی‌ها برای انزوای ایران باشد.

با توجه به اینکه مجمع مجالس آسیایی دارای ۴۲ مجلس عضو دائم و ۱۶ مجلس عضو ناظر همچون ژاپن و استرالیا است؛ بنابراین این اجلاس با گردهمایی بالای کشورها می‌تواند در تحولات کنونی آسیا و منطقه بستر مناسبی برای تبادل‌نظر و ارائه سازوکارهایی در راستای حل مسائل عراق، سوریه، پاکستان، فلسطین، تحریم‌های ایران و... باشد.

چنان‌که به نظر می‌رسد مقامات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در این دور از مجمع اجلاس آسیایی نیز در راستای دیپلماسی فعال و ایفای نقش اثرگذار در تحولات منطقه‌ای ایفا کند.

مجمع مجالس آسیایی؛ مرکز ثقل همگرایی در آسیا

علاوه بر جنبه‌های سیاسی و دیپلماتیک مجمع مجالس آسیایی، قاره آسیا به‌عنوان پرجمعیت‌ترین قاره جهان و نیز حضور کشورهایی همچون ژاپن، چین و کره جنوبی می‌تواند قطب مهم اقتصادی در برابر اتحادیه‌های اقتصادی و سیاسی جهان همچون اتحادیه اروپا و مجمع مجلسی شورای اروپا باشد و درواقع به‌نوعی نقطه اتصال همگرایی در آسیا قرار گیرد.

چنانچه عبدل قیوم، رئیس هیئت پاکستانی چندی پیش در حاشیه نشست کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی درباره ضرورت تأسیس چنین اجلاسی گفت: «اگر همه کشورهای آسیا باهم متحد شوند و به هم کمک کنند، می‌توانند راه‌حل سیاسی برای حل مناقشات منطقه پیدا کنند. ما نمی‌خواهیم قدرت‌های بزرگ به کشورهای منطقه زور بگویند و دست به ارعاب بزنند».

بهره‌گیری از ظرفیت مجمع اجلاس آسیایی برای عبور از تحریم‌ها

کارشناس مسائل سیاسی بر این باور است که مجمع مجالس آسیایی از اعتبار خوبی در بین کشورها برخوردار است، به همین دلیل می‌تواند در تأمین سیاست‌های مدنظر کشورها مؤثر باشد و به همگرایی کشورهای آسیایی کمک کند و قاره آسیا نیز در میان سایر قاره‌ها به‌عنوان پیش برنده تحولات در مسائل اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی جهان اثرگذار باشد.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با «قدس آنلاین» افزود: با توجه به توسعه‌ای که کشورهای آسیایی پیدا کردند و جمعیت عظیمی که دارند، طبعاً سهم بیشتری در معادلات ژئوپلتیک جهان ایفا می‌کنند. کشورهایی مانند چین، اندونزی، هند، پاکستان، بنگلادش، مالزی به لحاظ جمعیت، بعد اقتصادی و فناوری‌های جدید، کشورهای مهمی هستند؛ بنابراین شرکت در مجمع مجالس آسیایی می‌تواند از یک سو نشانگر اهتمام و اهمیت دادن ایران به همگرایی و همکاری در آسیا باشد و از طرف دیگر این اجلاس فرصت مناسبی برای تحکیم روابط جمهوری اسلامی ایران با ترکیه است.

وی ادامه داد: همکاری ایران و ترکیه می‌تواند نتایج مثبت بسیاری را در برقراری ثبات منطقه‌ای و غلبه بر چالش‌های عظیم به وجود آمده مانند تروریسم و مشکلات اقتصادی که آمریکا برای بسیاری از کشورهای آسیایی به وجود آورده، تأثیرگذار باشد. حدود ۱۲ کشور آسیایی مشمول تحریم‌های آمریکا شده‌اند و این کشورها خودشان می‌توانند بلوک کشورهای مخالف با تحریم را ایجاد کنند و با سایر کشورها در حوزه سیاسی و اقتصادی هماهنگ شوند تا تحریم‌های ظالمانه آمریکا را با شکست مواجه کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: ایران باید از فرصت و ظرفیت چنین اجلاسی برای عبور از تحریم‌ها و خنثی کردن اقدامات کشورهای تحریم‌گر همانند آمریکا بهره ببرد. ثانیاً بیان مواضع و تبیین سیاست‌های ایران در مجمع مجالس آسیایی می‌تواند موج تبلیغاتی و جنگ روانی بی‌سابقه‌ای را که در حال حاضر از سوی دولت‌های غربی و رژیم اسرائیل وجود دارد، بی‌اثر کند.

صباح زنگنه اظهار داشت: اقدام دیگر در این راستا، هماهنگی و طراحی برنامه‌های اجرایی برای همگرایی و برقراری ارتباطات اقتصادی است که برای اجرای آن باید قوانین مربوط توسط مجلس‌ها به تصویب برسد. از جمله تصویب چنین قوانینی می‌توان به تبادل تهاتری کالا، تبادل ارز محلی کشورها با یکدیگر و کنار گذاشتن دلار از مبادلات بین کشورها اشاره کرد. اجرای چنین اقداماتی مسلماً قوانین و مقررات خاص خود را می‌خواهد که قطعاً مجلس‌ها می‌توانند به تحقق آن کمک کنند.

افزایش فروش نفت به شرق آسیا در این اجلاس پیگیری شود

از سوی دیگر، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز معتقد است که حضور مقامات ایرانی در این مجمع و برقراری ارتباطات رودررو می‌تواند گام مؤثری برای ارتباطات تنگاتنگ و دوستانه دولت‌ها و حتی بخش خصوصی آن‌ها باشد.

ابوالفضل حسن بیگی به قدس آنلاین گفت: علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران به دنبال فروش به کشورهایی همچون چین، ژاپن و دیگر دولت‌های آسیایی است و طبیعتاً ایران می‌تواند در این اجلاس راهکارهای افزایش فروش نفت به دولت‌های شرق آسیا را پیگیری کند.

 نماینده مردم دامغان در مجلس بیان کرد: امروزه ما ظرفیت تولید یک و نیم میلیون مازاد بشکه نفت را برای صادرات داریم و می‌توانیم از بعد اقتصادی رایزنی‌های خوبی داشته باشیم. همان‌طور که توانستیم از ظرفیت‌های خود برای حضور و عضویت اجلاس شانگهای استفاده کنیم، این اجلاس نیز می‌تواند در راستای راهبرد روابط با کشورهای آسیایی دنبال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.