بی‌شک کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که این ضرب‌المثل را نشنیده باشد «قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود»؛ ضرب‌المثلی که در تمام بخش‌های زندگی انسان قابل تطبیق است.

روشن بودن اتوبوس‌ها در پایانه تخلف است

علی محمدزاده/

بی‌شک کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که این ضرب‌المثل را نشنیده باشد «قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود»؛ ضرب‌المثلی که در تمام بخش‌های زندگی انسان قابل تطبیق است.

به طور کلی آنچه مسلم است با جمع شدن اندک اندک و یا جزء به جزء هر موضوعی در پایان یک کل قابل اعتنا خواهیم داشت که می‌تواند مثبت یا منفی باشد، بهترین مثال مثبت آن همان پس‌انداز کردن است و مثال منفی آن هم می‌تواند هزینه‌های ریز غیرضروری باشد که در مجموع اندوخته انسان را پایان می‌دهد.

حال با این مقدمه نسبتاً بیشتر از حد معمول در ادامه می‌خواهیم به یک مصداق منفی این مثل در حوزه رفتار عمومی اشاره کنیم که اجزای گوناگونی دارد که شاید در بخش جزئی موضوع مهمی تصور نشود ولی در مجموع زیان بزرگی را به همه ما تحمیل می‌کند.

مسئله آلودگی هوا در سال‌های اخیر از ابعاد مختلفی مورد نقد و بررسی قرار گرفته و همگان می‌دانیم که دارای عوامل ریز و درشتی است و اگر تلاش کنیم در هر بخش اندکی از علل تشدیدکننده را حذف کنیم خواهیم توانست مدعی کنترل آلودگی هوا باشیم.

•یک روی سکه

همچنانکه همواره گفته شده خودروها سهم قابل توجهی در تولید آلاینده‌ها دارند و در این بین خودروهای سنگین و دیزلی به نسبت حجم و نوع سوخت مصرفی خود شرایط خاصی در این چرخه دارند.

بر همین اساس با توجه به تشدید آلودگی هوا در کلانشهر مشهد در سال‌های اخیر و به طور خاص در ماه‌های گذشته حساسیت شهروندان هم به منابع تولیدکننده آلایندگی بیشتر و با پیگیری بیشتری وارد میدان شده‌اند، به طور مثال در روزهای اخیر پیامک‌های متعددی از شهروندان به دستمان رسیده که از روشن بودن اتوبوس‌ها در پایانه‌ها به هنگام انتظار برای نوبت مسافرگیری گلایه داشته‌اند.

به گفته این شهروندان هیچ دلیل منطقی برای روشن ماندن اتوبوس در پایانه وجود ندارد و همین بی‌توجهی‌ها و اسراف‌ها شاید یکی از پیامدهای ارزانی سوخت باشد.

شهروند دیگری که گویا با یکی از این راننده‌ها همکلام شده گفته است این باور وجود دارد که هر بار استارت زدن اتوبوس هزینه بیشتری برای آن‌ها دارد لذا آن‌ها بهتر می‌دانند چند لیتر گازوئیل بیشتر مصرف کنند تا اینکه زودتر از معمول استارت و باتری اتوبوس را تعمیر نمایند.

• روی دیگر سکه

اما در مقابل به نظر می‌رسد وقتی قرار است درباره سلامت افراد جامعه بحث کنیم پرداختن به هزینه احتمالی آن غیرمنطقی است، اگر با نگاهی اقتصادی هم به موضوع بپردازیم می‌بینیم کارشناسان بر این باورند که خاموش کردن هر دستگاه اتوبوس در پایانه سالانه ۲ میلیون تومان صرفه‌جویی در هزینه سوخت دارد که با توجه به وجود ۲ هزار دستگاه اتوبوس و تعداد قابل توجهی مینی‌بوس در سامانه حمل و نقل عمومی مشهد رقم قابل توجهی از این محل صرفه‌جویی خواهد شد.

• برخورد با رانندگان متخلف

لذا با در کنار هم قرار دادن تمام این موارد با انتقال دغدغه شهروندان به سازمان اتوبوسرانی مشهد، مدیر روابط عمومی این مجموعه در پاسخ مدعی شد براساس ابلاغی که در گذشته صورت گرفته روشن گذاشتن اتوبوس در پایانه تخلف است و با راننده خاطی برخورد می‌شود.

اتحادی گفت: به استناد این ابلاغ که مدت‌ها قبل انجام شده رانندگان تمامی اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های فعال در خطوط اتوبوسرانی موظف هستند برای توقف‌های بیشتر از ۵ دقیقه خودرو خود را خاموش کنند.

وی افزود: بر اساس گزارش‌های جمع‌آوری شده بیش از ۹۰ درصد رانندگان این اقدام را انجام می‌دهند و تنها تعداد معدودی از رانندگان که بیشتر به صورت سهوی و به خاطر عادت سال‌های گذشته که اتوبوس‌ها را خاموش نمی‌کردند خودروهای خود را روشن می‌گذارند.

وی ادامه داد: همچنین رؤسای خطوط هم وظیفه دارند بر اجرای این موضوع نظارت داشته باشند و تذکر لازم را به رانندگان بدهند، با این حال شهروندان با مشاهده تخلفات احتمالی می‌توانند کد اتوبوس مربوط را به سامانه ۱۳۷ یا شماره تلفن ۳۳۲۳۵ و یا سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۸۸۸ سازمان اطلاع بدهند.

به گفته اتحادی با توجه به اولویت سلامت شهروندان و نیز ابلاغیه صورت گرفته بی‌توجهی رانندگان به این موضوع نوعی تخلف انضباطی بوده و با آن‌ها برابر ضوابط برخورد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.