اینجا نمایشگاه نقاشی «بانگ نای و نی» است. نمایشگاهی که روایت از حس یک هنرمند طی 10 سال مجاورت در مشهد دارد.

اظهار ارادت به زبان هنر


 

سرور هادیان/

 اینجا نمایشگاه نقاشی «بانگ نای و نی» است. نمایشگاهی که روایت از حس یک هنرمند طی 10 سال مجاورت در مشهد دارد. نمایشگاه انفرادی «بانگ نای و نی» فریبا حاجی سیداسدالله که در نگارخانه آذر نور مشهد برای بازدید علاقه‌مندان دایر است.  فریبا حاجی سیداسدالله، متولد 1343و اهل تهران است که به صورت حرفه‌ای هشت سال است نقاشی می‌کشد.

• از زائر بودن تا مجاورت

او می‌گوید: 10 سالی است به دلیل علاقه به امام رضا(ع) با همسر و دو دخترم به مشهد مهاجرت کردیم و مجاور شدیم.

وی می‌افزاید: دیپلم رشته علوم انسانی هستم و همان سال در رشته هنر در کنکور پذیرفته شدم، اما به دلیل شروع زندگی مشترک و بچه‌ها از دانشگاه انصراف دادم. استعداد نقاشی در من بود و فقط به یک دوره آموزش نقاشی اکتفا کردم.

•        تحصیلات آکادمیک

وی با اشاره به این نکته که در سال 89 در مشهد به صورت جدی نقاشی را ادامه داده است، بیان می‌کند: همیشه دلم می‌خواست نقاشی را به صورت آکادمیک یاد بگیرم، بنابراین در کلاس‌های آکادمیک مجتمع امام رضا(ع) مشهد یک دوره چهار ساله تخصصی نقاشی را معادل کارشناسی گذراندم و علاوه بر آن به صورت حرفه‌ای نقاشی را ادامه دادم و از محضر استادانی چون معمری، ابوترابی، اورنگی، خرازیان، خضری، رستگار مقدم و... بهره بردم.

•        از آموزش تا تدریس

این بانوی هنرمند با اشاره به اینکه در حال حاضر مشغول تدریس و آموزش نقاشی است، بیان می‌کند: در طبقه پایین منزلمان کارگاه کوچکی دایر کردم و علاوه بر آموزش همچنان در حال تجربه‌های نقاشی هستم.

فریبا سیداسدالله تصریح می‌کند: تاکنون در 19 نمایشگاه گروهی حضور داشتم، همچنین سه نمایشگاه انفرادی با نام‌های «زخمی دوران‌ها»، «خیال جان افزا» و «بانگ نای و نی» را در مشهد و تهران برگزار کردم.

این هنرمند نقاش درباره آخرین نمایشگاه خود با نام «بانگ نای و نی» خاطرنشان می‌کند: موضوع این نمایشگاه مذهبی است و بیش از سه سال روی آن زمان گذاشتم. بی‌شک مجاورتم در مشهدالرضا روی آثارم بسیار تأثیر داشت و خوشحالم که با زبان هنر این حس را می‌توانم به مخاطبم انتقال دهم. در این نمایشگاه 33 اثر سیاه و سفید و رنگی در ابعاد مختلف برای علاقه‌مندان به هنر ارائه داده‌ام.

وی درباره شیوه و کار نقاشی خود بیان می‌کند: آثار من ترکیبی از کلاژ، چاپ طراحی و نقاشی و با ابزار و تکنیک‌های مختلف آن را انجام می‌دهم که کارهایی خاص هستند.

وی تأکید می‌کند: این نمایشگاه ادای دین من به این شهر مقدس است از این رو موضوع را مذهبی انتخاب کردم. این آثار به نوعی نگاه من به مفهوم زیارت است. گاهی عکاسی می‌کنم و از آن ایده می‌گیرم، مدلم کاملاً ذهنی نیست اما ذهنیتم در آن وارد می‌شود و بعد اثر رئال می‌شود.

 این بانوی نقاش اظهار می‌کند: از حرم، مساجد، اماکن مذهبی و کاشی‌کاری‌های حرم و مساجد، زائران و... عکاسی کردم و سپس خلاقیت و ایده‌های ذهنی خودم را به آن اضافه کردم.

•        آرامش اماکن مذهبی و تبلور آن در حرم

فریبا سیداسدالله تأکید می‌کند: به اعتقاد من اماکن مذهبی فضاهایی هستند که به انسان و روحش آرامش می‌دهند و قطعاً من به عنوان یک مسلمان شیعه ایده‌ها و آرامشم از حرم و اماکن مقدس است که این حس را به من می‌دهد.

من به امام رضا(ع) ارادت خاصی دارم و به خاطر او به مشهد مهاجرت کردیم. هنگام مهاجرت حس غربت بود اما در مشهد امام غریب نوازمان هست. اگرچه همه زیر سایه امام رضا(ع) هستیم، اما خوشحالم که در جوار این بزرگوار زندگی و کار می‌کنم و همسر و دو دخترم احساس خوبی از این مجاورت دارند.

•        زمانی برای آرامش

این بانوی هنرمند درباره بازخورد این نمایشگاه می‌گوید:

متأسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی مردم دچار درگیری‌های فراوانی هستند و خیلی نمی‌توان توقع داشت به فرهنگ و هنر توجه کنند، اما هنرمند رسالتی دارد و من امیدوارم نمایشگاه‌های هنری، زمان کوتاهی برای آرامش و دیدار از هنر را برای علاقه‌مندان به هنر نقاشی فراهم سازد.

شایان ذکر است نمایشگاه «بانگ نای و نی» آثار هنرمند نقاش فریبا حاجی سیداسدالله از 23 الی 26 آذرماه از ساعت 17 تا 20 در نگارخانه آذر نور واقع در خیابان راهنمایی برای علاقه‌مندان دایر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.