منابع آگاه می‌گویند ترامپ قصد دارد ابتدای هفته آتی خبر خروج ۴ هزار نظامی آمریکایی از خاک افغانستان را اعلام کند و این روند به طور مرحله‌ای و ظرف چند ماه محقق خواهد شد.

ترامپ آغاز خبر خروج ۴ هزار نظامی آمریکایی از افغانستان را اعلام می‎کند

قدس آنلاین؛ ان بی سی نیوز به نقل از ۳ مقام سابق و فعلی دولت واشنگتن اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد تا اوایل هفته آتی میلادی خبر خروج ۴ هزار نظامی این کشور از افغانستان را اعلام کند.

به این ترتیب، حدود ۸ تا ۹ هزار نظامی آمریکایی در خاک افغانستان می‌مانند که ادعا می‌شود آنها نیز تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر ۲۰۲۰، خاک این کشور را ترک می‌کنند.

اعلام این خبر در حالی انجام می‌شود که چند روز پیش زلمای خلیل ‌زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان بار دیگر به مذاکرات دیپلماتیک با طالبان روی آورد حال آنکه این روند نیز بعد از حمله روز چهارشنبه در حوالی پایگاه بگرام آمریکا، با وقفه مواجه شد.

منابعی که با ان بی سی گفتگو کردند، از زمان اجرای تصمیم ترامپ مبنی بر کاهش نظامیان مطلع نیستند حال آنکه احتمال می‌دهند این اقدام به صورت مرحله‌ای و طی چند ماه انجام شود.

حتی احتمال می‌رود شماری از نظامیان خارج شده مجدداً در قالب چرخشی با شماری نیروی دیگر جایگزین شوند حال آنکه این قضیه درباره سایرین صدق نخواهد کرد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر این موضوع را در سفر سرزده‌ای که اخیراً به افغانستان داشت، مطرح کرده بود و مارک اسپر وزیر دفاع دولت وی نیز هفته گذشته طی اظهاراتی مدعی شد حتی اگر طالبان حاضر به مذاکره نشود، باز هم خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان محقق می‌شود.

این در حالی است که خروج بیگانگان از خاک افغانستان همواره یکی از شروط اصلی طالبان برای مذاکره بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.