بجنورد- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال ۲۰۸ تن پیله تر ابریشم در استان تولید شد که بیشترین آن مربوط به شهرستان راز و جرگلان است.

تولید ۲۰۸ تن پیله تر ابریشم در خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی، مهندس محمد محمدزاده با بیان اینکه از این میزان ۳۳ تن ابریشم تولید شده است اظهار داشت: امسال چهار هزار و ۶۰ جعبه نوغان بین نوغانداران این استان توزیع شده بود.

وی تعداد بهره برداران نوغان داری را چهار هزار نفر عنوان کرد و افزود: از هر جعبه ۴۲ کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید می شود که از این نظر در کشور رتبه اول را داریم.

محمدزاده افزود: برای نخستین بار نیز امسال پرورش پاییزه پیله‌ تر ابریشم در خراسان شمالی با توزیع ۲۵ جعبه نوغان در پنج شهرستان این استان انجام شد.

وی گفت: این طرح آزمایشی با همکاری مرکز نوغانداری کشور و سازمان جهاد کشاورزی استان در شهرستان های مانه و سملقان، راز و جرگلان، فاروج، شیروان و بجنورد به اجرا درآمده است.

محمدزاده افزود: در این طرح ویژگی های تولیدی از جمله کیفیت و کمیت پیله های تولیدی و توجیه اقتصادی طرح بررسی شده و از دیگر سو با توجه به کاهش امور کشاورزی در این فصل، خانواده های روستایی قبل از آغاز فصل سرما و ریزش برگ های درختان توت، می توانند یک‌دوره پرورش نوغان را انجام دهند.

مهندس محمدزاده افزود: امسال برای حمایت از نوغانداران ۵۷ هزار اصله نهال توت اصلاح شده رایگان بین آنان توزیع شد و ۵۰ هزار اصله نهال نیز در اسفندماه امسال توزیع خواهد شد.

وی یکی از مشکلات این بخش را نبود نهالستان توت بیان کرد و گفت: تولید پیله تر به شکل سنتی نیز یکی دیگر از مشکلات فعالان این بخش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.