قدس آنلاین- در حالی که مسئولان اعلام کردند که محدوده توزیع کیک های الوده در استان جنوبی است اما در حال حاضر بسیاری از استان های غربی با مواردی مشابه روبرو شده و جالب اینجاست که این اتفاق در ۲۹ اکتبر با همین وضعیت و برای ضربه زدن به محصولات غذایی ترکیه اجرا شده است!

کیک‌های آلوده‌«پروژه» است/از کشف قرص‌های ضدبارداری تا استامینوفن در مواد خوراکی

قدس آنلاین-گروه استان ها: درحالی‌که قریب به‌اتفاق مردم ایران در طی هفته‌های گذشته درگیر تهیه واکسن آنفلوانزا بودند و موج این بیماری تمامی مدارس و البته خانواده‌های دانش آموزان را درگیر کرده بود حال با انتشار خبر کیک‌های آلوده به شکل دیگری بسیاری از مردم و به‌ویژه خانواده‌ها دچار اضطراب شدند.

خبر کیک‌های آلوده از استان‌های جنوبی ازجمله سیستان و بلوچستان و به نقل از ساکنان چابهار، کنارک و سراوان آغاز شد.

اگرچه تا دو روز گذشته بسیاری از مسئولان بر این باور بودند که محدوده توزیع کیک‌های آلوده در استان‌های جنوبی کشور ازجمله خوزستان، کرمان و سیستان  و بلوچستان است اما با گزارش‌های رسیده از سایر استان‌های غربی هم چون آذربایجان غربی، کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری به نظر می‌رسد که توزیع این کیک‌ها به استان‌های جنوبی محدود نمی‌شود.

  رد پای کیک‌های خوراکی در کرمانشاه

با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر توزیع کیک‌های آلوده حاوی قرص‌های شیمیایی مسئولان بازرسی و اصناف به همراه کارشناسان بهداشتی در این شهر ضمن شناسایی مکان‌های توزیع و جمع‌آوری کیک‌های آلوده نسبت به بررسی نوع آلودگی و مواد جاسازی‌شده در این نوع کیک‌ها اقدام کردم که نتایج عجیبی را به همراه داشت و فرضیه قاچاق مواد مخدر را رد کرد.

بنا بر اظهارات مدیر مرکز بهداشت روانسر در استان کرمانشاه  پس از گزارش‌های دریافتی گروهی از بازرسان واحد بهداشت محیط مرکز، کلیه کیک‌های مشکوک را بررسی و  حدود پنج بسته از این کیک‌ها را از مراکز عرضه جمع‌آوری کردند.

مهدی رفعت جو بیان کرد: بررسی‌های اولیه  نشان می‌دهد که بیشتر قرص‌های موجود در کیک‌های آلوده‌ای که در این شهر مشاهده‌شده از نوع آنتی‌بیوتیک و پیشگیری از بارداری بوده است.

مسمومیت دانش آموزان ارومیه‌ای

گفتنی است با مراجعه ۱۸ دانش‌آموز ارومیه به یکی از بیمارستان‌های ارومیه در مسمومیت در اثر استفاده از کیک‌های آلوده به قرص اخباری از مسمومیت برخی دانش‌آموزان در سه شهرستان اشنویه، سردشت و پیرانشهر نیز به گوش می‌رسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی بابیان اینکه ۱۸ نفر از دانش‌آموزان یکی از مدارس ارومیه با علامت تهوع و شکم‌درد به بیمارستان طالقانی ارومیه مراجعه کرده بودند افزود: تنها علائمی که در بین این دانش آموزان مشاهده شد دل‌پیچه و دل‌درد بود که مشخص شد در بین خوراکی‌ها و فروشگاه  مدرسه موردنظر یک مورد قرص در داخل کیک مشاهده‌شده است.

جواد آقازاده بابیان اینکه این قرص‌ها عواقب خطرناکی نداشتند  و موارد مشابه در سه شهرستان اشنویه، سردشت و پیرانشهر نیز گزارش‌شده است افزود: تمام دانش آموزان مداوا  و از بیمارستان مرخص شدند.

کشف استامینوفن در بوشهر

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز از مشاهده ۹ مورد شکایت از کیک‌های آلوده به قرص در این استان خبر داد.

به نظر می‌رسد موضوع کیک های آلوده فراتر از حوزه سلامت بوده و حتی ابعاد انتظامی، سیاسی و امنیتی داشته باشد و احتمالا  یک پروژه استعبدالمحمد خواجه ئیان اظهار کرد: تاکنون ۹ مورد شکایت مردمی در مورد مشاهده قرص‌های متفاوت در کیک در استان بوشهر اعلام‌شده است.

خواجه‌ئیان افزود: این قرص‌ها برنج و مواد مخدر نیست بلکه قرص‌هایی چون سرماخوردگی و استامینوفن بوده که اغلب بی‌ضرر هستند. درواقع هیچ‌کدام از این قرص‌ها خطرناک نبوده و منجر به مرگ نمی‌شوند.

به گزارش قدس آنلاین در همین راستا گزارش‌هایی  از دانشگاه علوم پزشکی کردستان و هم‌چنین مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری منتشرشده است که نشان می‌دهد در این استان‌ها نیز موارد متعددی از کیک‌های آلوده مشاهده‌شده است.

جمع‌آوری کیک‌های آلوده در کهگیلویه و بویر احمد

فرماندار بهمئی نیز بابیان اینکه کیک‌های آلوده به قرص روز شنبه دریکی از مدارس دخترانه راهنمایی این شهرستان در استان کهگیلویه و بویراحمد مشاهده شد اظهار کرد: صبح شنبه یکی از دانش آموزان با خرید کیک از بوفه مدرسه متوجه وجود قرص در کیک شد.

حکمت اله سنایی افزود: با برنامه‌ریزی و واکنش سریع آموزش‌وپرورش کیک‌های آلوده از بوفه مدرسه دخترانه شهر لیکک جمع‌آوری شد.

اتفاقی کپی‌برداری شده

اتفاقات اخیر بنا بر اظهارنظر بسیاری مسئولان حاکی از اقدام با برنامه‌ریزی خاص دارد که در شرایط فعلی اقتصادی و تحریم‌ها مردم را نسبت به تولیدات داخلی بدبین کنند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفته است: ۲۹ اکتبر فیلمی در فضای مجازی علیه یک برند ترکیه‌ای منتشر می‌شود که دقیقانشان دهنده این است که این کیک ساخت شرکت ترکیه‌ای وقتی باز می‌شود دو قرص داخل آن است. این ویدئو در کشورهای اروپایی غربی ازجمله فرانسه و ایتالیا، اقلیم کردستان عراق، فلسطین اشغالی و حتی در آمریکا که کشورهای هدف این محصول هستند، منتشر شد و به‌شدت هم التهاب ایجاد کرد.

نکته جالب این است که حدود یک ماه بعد از پخش این فیلم در فضای مجازی، همین فیلم در شبکه‌های اجتماعی فارسی منتشر و ادعا می‌شود که این قرص‌ها در مواد غذایی تولید ایران مشاهده‌شده است.

درصورتی‌که این همان فیلمی است که ۲۹ اکتبر برای کشور ترکیه منتشر شد.

جهان پور در ادامه می‌گوید: پروژه جاگذاری اجسام خارجی در تعدادی از محصولات، منسوب به بیش از ۱۲ شرکت مختلف است که در نواحی خاصی از نوار ساحلی جنوب کشور مشاهده‌شده و ارتباطی به خطوط تولید و کارخانجات صنایع غذایی ندارد. یعنی موضوع فراتر صنایع غذایی و نظام سلامت است.

وی اضافه می‌کند: در همه این موارد که در آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو بررسی‌شده است، اساساً داروی خطرناک، روان‌گردان یا مخدر مشاهده نشده است.

وی هدف را ایجاد رعب و وحشت می‌داند تا مسمومیت. سابقه این موضوع را باید در آن ویدئوی ۲۹ اکتبر دنبال کرد. موارد مشکوکی در سطح عرضه مشاهده یا گزارش‌شده و به نظر می‌رسد موضوع فراتر از حوزه سلامت بوده و حتی ابعاد انتظامی، سیاسی و امنیتی داشته باشد. ما این را یک پروژه می‌دانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.