مستند «نه کوچک، نه بزرگ» از تولیدات مجموعه روایت فتح که کارگردانی آن را محمد صادق رمضانی‌مقدم بر عهده داشته است در بخش «مستند بلند، مسابقه ملی» در سیزدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت حضور دارد.

فیلمی‌ که شکست‌ها را سانسور نکرده است

به گزارش قدس آنلاین  اولین اکران این مستند روی پرده سینما حقیقت در پنج شنبه‌ای که گذشت، بود و امروز یکشنبه ساعت ۱۵ در موزه سینما و ساعت ۲۰ در سال یک سینما چارسو اکران خواهد شد.

مستند «نه کوچک نه بزرگ» به کارگردانی رمضانی مقدم و تهیه  کنندگی مهدی خالقی از تولیدات مرکز رسانه فاطمیون است که به زندگی شهید «سید محمدحسن حسینی» از مدافعین حرم لشکر فاطمیون می‌پردازد و لایه‌های مختلف زندگی مجاهدین افغانستانی را به تصویر می‌کشد. این مستند روایتی از شهید حسینی با نام جهادی «سیدحکیم»، فرمانده اطلاعات و عملیات تیپ ابوالفضل لشکر فاطمیون ‌است.

رمضانی مقدم درباره ساخت این مستند به خبرنگار ما می‌گوید: سال ۹۵مجموعه‌ای تلویزیونی در شبکه افق ساخته شد که به زندگی فرماندهان لشکر فاطمیون می‌پرداخت. من درام‌پرداز و مشاور کارگردان برخی قسمت‌های این مجموعه بودم. همراهی در ساخت این مجموعه مستند سبب آشنایی من با شخصیت‌های مهم فاطمیون شد. در این میان سید حسن حسینی با نام جهادی «سید حکیم» شخصیت عجیب و جذابی بود که ویژگی‌های خاص خودش را داشت.

او در ادامه گفت: اسلام بدون مرز، کلید واژه‌ایست که نیروهای برآمده از دل مهاجران افغانستانی را برای دفاع  به سوریه کشانده‌است. امروز نام فاطمیون پیوند خورده با اسلام بدون مرز و مکتب انقلاب اسلامی‌است. نامی‌که فراتر از فرماندهان و بدنه نظامی‌است. نامی‌که بیش از نظامی‌گری بر اعتقاد افراد تکیه دارد.

* به دنبال اتفاق جدیدی بودیم

رمضانی مقدم با نگاهی به مستندهای تولید شده در رابطه با مدافعان حرم می‌گوید: معمولا فیلم‌های تولید شده در این موضوع، دو دسته کلی داشتند یا فیلم‌های احساسی مملو از غم و غصه بودند که با موسیقی‌های حزن‌انگیز و اشک آور سعی می‌کنند احساسات مخاطبان همراه را برانگیزند. این آثار بیشتر تکیه بر احساسات دارند.

او ادامه می‌دهد: دسته دوم هم آثاری هستند که با کنارهم گذاشتن تصاویر جنگی، نریشن اغراق‌آمیز و موسیقی حماسی، اسطوره سازی بی منطق انجام می‌دهند. ما به دنبال اتفاق جدیدی بودیم جایی که عقلانیت و واقع‌گرایی بتواند تعریف درستی از حقیقت ارائه دهد. سعی کردیم که روایت عمیق تری از این شخصیت را برای پرداختن به ابعاد مختلف یک انسان داشته باشیم و به ابعاد خانوادگی، فردی، اجتماعی و فکری او پرداختیم.

به گفته رمضانی مقدم، شهید حکیم از زمان تشکیل لشکر فاطمیون، حضور داشت و جزو فرماندهان متاخر شهید است از اینرو به واسطه او می‌شد تاریخچه‌ای مختصر از فاطمیون را روایت کرد.

این مستندساز خاطرنشان می‌کند: وارد مرحله پژوهش شدیم، با افراد مختلف مصاحبه‌های طولانی گرفتیم و آرشیوی از فیلم‌های موبایلی و تصاویر گروه رسانه‌ای فاطمیون در رابطه با این شخصیت را جمع آوری کردیم که حاصل تلاش حدودا یک ساله، ما را با حجم عظیمی‌از اطلاعات درباره سید حکیم روبرو کرد.

او درباره فرم انتخابی برای روایت مستندش توضیح می‌دهد: معمولا مستندسازان به واسطه فرم‌های تصویری یا ابداعات به روز فیلمسازی، سعی در ایجاد جذابیت دارند ولی وقتی پژوهش ما کامل شد، احساس کردم که این فرمها باعث می‌شود واقعیت را نتوانم به مخاطب انتقال دهم. در و اقع از هر عنصری که موجب جذابیت شود اما بین مخاطب و محتوا فاصله بیندازد، پرهیز کردیم تا اثر تصنعی و ساختگی نشود. بنابراین سعی کردیم که فرم روایت در عین پیچیدگی، ظاهر ساده‌ای داشته باشد.

* قصه‌ای ساده و بدون شعارزدگی

ما با حذف مصاحبه‌های تصویری و کنار هم گذاشتن فیلم‌ها و تصاویر به جامانده از سید حکیم سعی کردیم روایتی واقعی و جذاب بسازیم در واقع آنچه باعث پیچیدگی کار شده، دقت در خلق عنصر درام و روایت سینمایی است.

رمضانی مقدم می‌گوید: کسانی که به دنبال تصاویر آرام، زیبا و چشم نواز هستند به دیدن به این فیلم نیایند. کسانیکه درجستجوی موسیقی حزن‌انگیز و لحظات احساسی اغراق‌آمیز هستند، سراغ تماشای این مستند نیایند. کسانیکه قصد دیدن فیلمی‌با شعارهای درشت، تصاویر جنگی و موسیقی هیجان‌انگیز دارند، وقتشان را هدر ندهند. مستند ما قصه‌ای ساده اما واقعی را بدون اسطوره‌ سازی و شعارزدگی روایت می‌کند. سعی کردیم که واقعیت‌ها را در فیلم نشان دهیم و اطلاعات را در فرمی‌بریزیم که با بازنمایی واقعیت، شاهد کمترین حضور کارگردان در اثر باشیم در واقع اطلاعات به شکلی هنری و درام‌پردازانه در فیلم چیده شده است.

او عنوان می‌کند: می‌خواستیم قصه‌ای در دل جنگ را روایت کرده و آنچه در واقعیت وجود داشته را بازنمایی کنیم، به همین دلیل تصاویر ساعتها مصاحبه‌های ضبط شده را در کار نمی‌بینید. ما بنا داشتیم واقعیت بدون سانسور را بازنمایی کنیم و روایتی قصه گو را در دل ماجراهای پیچیده جنگ نشان دهیم. روایتی که بدون ترس از مشکلات و فراغ صحبت می‌کند. مستندی که بدون روتوش آدم‌ها را با ویژگی‌های مثبت و منفی نشان می‌دهد. فیلمی‌که شکست‌ها را سانسور نکرده و در کنار پیروزی‌ها تصویر می‌کند.

* شهادت، یک لباس تک سایز است

مستند «نه کوچک، نه بزرگ» مدتی پیش با حضور خانواده شهدای مدافع حرم و مهاجران افغانستانی در پردیس سینمایی هویزه اکران شد و قرار است که در جشنواره سینما حقیقت هم به نمایش گذاشته شود. رمضانی مقدم درباره بازخوردهای اکران این مستند می‌گوید: متاسفانه حرف و حدیث درباره مدافعان حرم افغانستانی زیاد است و این مستند پاسخی منطقی و درست به این حواشی می‌دهد که دانستن آن برای مخاطب ایرانی، اهمیت دارد. از سوی دیگر مهاجران افغانستانی در این مستند، قهرمانها و الگوهای واقعی خودشان را می‌بینند، کسانی که از جنس خودشان بودند و مشکلات فراوانی داشتند اما توانستند از این مشکلات گذر کنند و به خاطر باور و اعتقادشان تا پای جان ایستادند، در واقع تماشای این  مستند به مخاطب افغانستانی حس غرور می‌دهد.

او در پایان درباره اینکه شخصیت شهید سیدحسن حسینی را چطور یافته است، می‌گوید: سید حکیم نقل قولی شنیدی درباره شهادت بازگو می‌کند؛ «شهادت چیزی نیست که دنبالش بگردی؛ یه لباس تک سایزه، اگه بزرگی یا کوچیک باید سعی کنی اندازه بشی...» بنظرم سید حکیم همین است، یک آدم معمولی که لحظات نابی را در زندگی اش می‌سازد. او سیگار می‌کشد، شوخ طبعی خاص خودش را با دوستان و اعضای خانواده اش دارد و برای گذران زندگی اش تلاش می‌کند. آدمی‌که نه شعار می‌دهد و نه اغراق می‌کند بلکه خودش است، این شخصیت بسیار جذاب است.

او یادآور می‌شود: بدون تردید خون شهدای مدافع حرم به جامعه مهاجرین افغانستانی عزت بخشیده است. این جامعه باید آثار هنری فراوانی داشته باشد تا هم خودشان با الگوهایشان بیشتر آشنا بشوند و هم نگاه جامعه ایرانی نسبت به آنها تغییر کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.