برخی سناریوها که در خلال اعتراضات لبنان وجود دارد تاکید می کند این سناریوها از پیش برنامه ریزی شده بوده و برخی جریان ها خواهان ماندگاری خلأ و آشوب در این کشور هستند.

لبنان در آستانه انتخاب نخست وزیر جدید/ چه کسی بر بحران دامن می زند؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، امکان انکار این موضوع که بخش اصلی اعتراضات این روزهای لبنان به شرایط معیشتی، اقتصادی و فساد فراگیر در موسسات دولتی مربوط است وجود ندارد، اما برخی سناریوها که در خلال اعتراضات وجود دارد به ضرس قاطع تاکید می کند که این سناریوها از پیش برنامه ریزی شده بوده و جریان ها و طرف هایی وجود دارند که خواهان ماندگاری خلأ و آشوب در این کشور هستند.

درست است که مردم لبنان خواهان استعفای نخست وزیر و تشکیل دولت جدید توانمند بر ایجاد اصلاحات اقتصادی بودند، اما به شرط آنکه پس از استعفا دولت جدید تشکیل شده و کشور دچار خلأ نشود؛ استعفای حریری در پاسخ به این خواسته مردم نبود، بلکه در چارچوب طرحی صورت گرفت که به دنبال فروبردن لبنان در منجلاب آشوب است.

«جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان و رئیس جریان ملی آزاد چند روز پیش اعلام کرد که او و اعضای حزبش در هیچ دولتی به نخست وزیری سعد حریری شرکت نخواهند کرد و در این حالت به مخالف دولت تبدیل خواهد شد. این درحالی است که انتظار می رود در جلسه امروز دوشنبه پارلمان، حریری به عنوان نخست وزیر مکلف برای تشکیل کابینه به صحنه بازگردد.

وبگاه خبری «العالم» در گزارشی می نویسد: با اندکی امعان نظر در رفتارهای سعد حریری از زمان استعفا متوجه می شویم دولتی که به دولت پیشبرد امور تبدیل شده هیچ یک از وظایف دولتی خود را انجام نداده است؛ علاوه براین او برای تشکیل دولت جدید شرط هایی را وضع کرده است که امکان تحقق آن غیر ممکن است و یا دستکم خود به خوبی می داند اتفاق نظری درمورد آن وجود ندارد.

این در حالی است که طرف های دیگر گزینه های جایگزینی را مطرح کرده و پیشنهاد داده اند حریری فردی را برای نخست وزیری معرفی کند که اعضای کابینه او متشکل از افراد متخصص و سیاستمداران باشد، اما او علی رغم حمایت اولیه خود از گزینه های معرفی شده به ویژه از سمیر الخطیب که انصراف او تلاش برای ضربه زدن به حزب الله، جریان ملی آزاد و جنبش امل بود، این گزینه ها را سوزاند.

به گفته منابع آگاه مسیر دولت سمیر الخطیب روشن بود و در مورد بیشتر وزرای آن از جانب احزاب مختلف اتفاق نظر وجود داشت، اما نحوه انصراف الخطیب و اقدام دارالافتاء لبنان در حمایت از حریری به همراه شرط های ناممکن او از یک سناریو پرده برداشت که شاید عمدی نبود اما در خدمت به پروژه خلأیی بود که اکنون بر دولت حاکم است.

از طرفی دیگر، جبران باسیل وزیر خارجه و رئیس جریان ملی آزاد اعلام کرد که در هیچ دولتی به ریاست سعد حریری مشارکت نخواهد داشت و در صورت تشکیل این دولت به مخالف آن تبدیل خواهد شد. در کنار این موضوع، عامل خارجی به سرکردگی آمریکا در تشدید اوضاع نقش پررنگی را ایفا می کند و این نقش در اظهارات تحریک آمیز مایک پمپئو علیه حزب الله و اخراج آن از دولت و سپس از پارلمان و نیز تاکید او بر معامله نفط با رژیم صهیونیستی تحت نظارت آمریکا در مقابل حل بحران در لبنان به وضوح نمایان است.

در کنار این تحولات سیاسی و در آستانه نزدیک شدن احزاب سیاسی لبنان به توافق برای تشکیل دولت جدید، شنبه شب بیروت شب ناآرامی را پشت سر گذاشت و آشوب طلبان درصدد ورود به ساختمان پارلمان این کشور بودند که منجر به درگیری با نیروهای امنیتی شد. امنیت داخلی لبنان اعلام کرد، در درگیری‌های شنبه شب بیروت بیست نیروی امنیتی به علاوه سه افسر مجروح و به بیمارستان منتقل شدند و تعداد بسیار دیگری از نیروها به صورت میدانی معالجه شدند. معترضان سنگ و هر چیزی امثال آن را به سمت نیروهای امنیتی پرتاب کردند.

باتوجه به آنچه گذشت می توان اوضاع سیاسی کنونی لبنان را در چند محور خلاصه کرد:

- به دنبال استعفای سعد حریری از سمت نخست وزیر که اتفاق نظر در مورد آن وجود نداشت، در کشور خلأ وظایف دولت ایجاد شده است.

- این خلأ در کنار شروط ناممکن حریری برای نخست وزیری در دولت جدید و کشاندن پای دارالافتا به ماجرا که برخلاف قانون اساسی است، به یک بحران تبدیل شده است.

- دراین بین نقش دخالت های آمریکا در اعتراضات و تهدید صریح آن به ادامه آشوب ها تا زمان تحقق خواسته های واشنگتن بیش از پیش آشکار شده و در نتیجه شرایط به سمتی کاملا متفاوت و مخالف با خواسته های مردمی سوق داده شده است.

براین اساس و در هر صورت هر دولت جدیدی که در لبنان تشکیل شود باید تمام طرف های اصلی سیاسی اعم از حزب الله، جنبش امل، جریان آزاد ملی، جریان المستقبل، المرده و حزب سوسیال ترقی خواه را شامل شود؛ تمام کسانی که با این طرح موافقند شناخته شده هستند، اما کسانی که می خواهند لبنان را بدون درنظر گرفتن بحران اقتصادی به سمت سناریوی تقابلی و رویارویی میان یکدیگر سوق دهند، مسئول صفحه سیاهی خواهند بود که در تاریخ سیاسی لبنان رقم خواهد خورد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.