نماینده خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: استفاده از پژوهش در برنامه ریزی و تصمیم گیری ها در کشور ما صرفا در حد شعار باقی مانده است.

استفاده از پژوهش در برنامه ریزیها درحد شعار باقی مانده است/اعتبارات پژوهشی کمتر از ۵/ درصد بودجه کشور است

محمود نگهبان سلامی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: یکی از مسائل بسیار مهم در همه کشورهای توسعه یافته موضوع پژوهش و استفاده درست و کاربردی از آن است.

وی با بیان اینکه استفاده از پژوهش در برنامه ریزی و تصمیم گیری ها در کشور ما صرفا در مقیاس شعار  باقی مانده است،  تصریح کرد: اما متاسفانه آنچه در عمل رخ می دهد با این شعار تناقض دارد به طوری که از نتایج همه حوزه های پژوهشی اعم از پایان نامه ها و رساله های تحقیقی در مقاطع تحصیلی مختلف، مقالات و طرح های پژوهشی و حتی دستاوردهای علمی که در مجموعه ای با عنوان کتاب تهیه و منتشر می شوند در تصمیم گیری ها وبرنامه ریزی های جامعه استفاده نمی شود.

نماینده خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی افزود: البته موضوعی که نباید از آن غفلت صورت بگیرد این است که برخی از این پژوهش ها نیز ضعیف بوده و ارتباط چندانی با مسائل روز کشور و بویژه حوزه صنعت ندارند که از طرفی این مساله نیز به ارتباط ضعیف بین دانشگاه و صنعت در تبادل اطلاعات و مساله یابی برمی گردد.

نگهبان سلامی افزود: اگر این ارتباط به خوبی شکل بگیرد نیازها احصا شده و تحقیقات پژوهشی بر اساس این نیازها که مسائل اصلی بخش صنعت و به طور طبیعی کشور خواهند بود صورت خواهد گرفت و از این مسیر برخی از معضلات کشور نیز برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: از طرفی موضوع پژوهش در کشور ما با ضعف در تخصیص و پرداخت اعتبارات مواجه است ، به طوری که بر مبنای اسناد بالادستی و تاکیداتی که مقام معظم رهبری در حوزه آموزش و پژوهش داشتند ، باید ۳درصد از اعتبارات بودجه کشور به این حوزه اختصاص پیدا کند ولی آنچه در عمل در لایحه بودجه و بودجه مصوب مجلس رخ می دهد این میزان کمتر از ۱ درصد و حتی کمتر از ۵/درصد است .  

نگهبان سلامی با بیان اینکه ایران در حوزه مقالات علمی در منطقه و حتی دنیا دستاوردهای خوب و ارزنده ای دارد، اظهار کرد: درباره اینکه چه میزان از این مقالات کاربردی و در عمل مورد استفاده قرار می گیرند نمی توان شاخص یا درصد خاصی را بیان کرد، از طرفی فعالیت ها و طرح های پژوهشی نباید صرفا منحصر به حوزه صنعت شوند و محققان باید در حوزه علوم انسانی و اسیب های اجتماعی نظیر طلاق، اعتیاد ، بیکاری کارهای پژوهشی انجام دهند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: آنچه در دانشگاه های کشور باید مورد توجه قرار بگیرد  در نظرگرفتن اولویت های پژوهشی نهاد ها و سازمان ها با محوریت مسائل اجتماعی جامعه است زیرا بخش بسیار زیادی از مقالات علمی که حتی تبدیل به مقاله خارجی نیز می شوند سرنوشتی جز قرار گرفتن در گوشه ای از یک کتابخانه ندارند.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی  در مورد این سوال که مجلس شورای اسلامی نیز در قانون گذاری و تصمیم گیری های خود چه میزان به دستاوردها و بررسی های مرکز پژوهش های مجلس توجه می کند نیز بیان داشت: مرکز پژوهش های مجلس یک مرکز بسیار قوی از لحاظ حوزه پژوهشی است و لوایح و طرح های مجلس را در گام اول به طور بسیار دقیق مورد بررسی قرار می دهد و معایب، مزایا و نکات تخصصی آن را در جلسه ای با کمیسیون تخصصی موضوع مورد بررسی شده بیان می کند که قطعا این اظهارات کارشناسی در رایی که نمایندگان در کمیسیون اعلام می کنند تاثیرگذار است. از طرفی زمانی که این موضوع در صحن علنی مجلس نیز مطرح می شود نماینده مرکز پژوهش های مجلس دوباره  چکیده ای از بررسی های مرکز را در قالب چند صفحه بیان می کند که ممکن است در نظر نمایندگان تاثیرگذار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.