شهرداری تهران که این روزها با انتقادات جدی مواجه است با چایش جدیدی درخصوص طرح دوچرخه‌های هوشمند مواجه شده است که حاشیه‌های تازه‌ای را برای آن ایجاد کرده است

دودی از "بیدود" بلند نشد

دو سال پیش وقتی شرکت «پاک‌چرخ ایرانیان» با طرح دوچرخه هوشمند یا همان ایستگاه‌های بیدود خود را به تهران معرفی کرد، هیچ کس فکر نمی‌کرد به این زودی کار خود را تعطیل کرده و با شهرداری به مشکل بخورد.

به گزارش قدس آنلاین، این شرکت ایستگاه‌های مختلفی را در شهر ایجاد کرد و برای اولین بار با دوچرخه‌های نارنجی رنگ خود چهره تازه‌ای به پایتخت داد و خیلی ها در این اندیشه بودند که این طرح به کلان‌شهرهای دیگر هم سرایت پیدا کرده و ادبیات تازه‌ای در ترافیک شهرها بوجود بیاورد اما به فاصله دو سال و در آستانه فراگیر شدن آن، ناگهان یک روز صبح دوچرخه‌ها از پایتخت رفتند و ایستگاه های خالی باقی ماندند.

درباره رفتن دوچرخه‌ها نظرات زیادی بیان شد که از جمله آنها اغتشاشات تهران بود اما پیروز حناچی آب پاکی را روی دست شهروندان ریخت و گفت: 

بیدود گزارش‌هایی دارد که نشان می‌دهد به نسبت سرمایه‌گذاری که انجام داده چرخ اقتصادی آن نمی‌چرخد.

وی ادامه داد: طبیعی است چون این شرکت نوپا است، باید استفاده‌کنندگانش افزایش یابد، به همین دلیل برای ادامه کار آن‌ها در حال مذاکره هستیم.

پولش را بدهید تا دوباره راه‌اندازی کنیم

اما گویا این مذاکرات به جایی ختم نشده است. "پاک چرخ ایرانیان" می گوید قرار بوده شهرداری 80درصد هزینه های طرح را متقبل شود و شهرداری می‌گوید چنین چیزی نبوده است. در این خصوص یوسف حجت مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه شرکت بیدود اعلام کرده فعالیت دوچرخه‌های نارنجی برای این شرکت مقرون به صرفه نیست، گفت: این شرکت از شهرداری درخواست همکاری و کمک داشته تا بتواند به فعالیت‌خود ادامه دهد و ما در حال بررسی این موضوع هستیم.

حجت تصریح کرد: شرکت بیدود معتقد است که حدود 80 درصد هزینه‌های دوچرخه را شهرداری و 20 درصد آن را شرکت مربوطه باید پرداخت کند در حالی که این موضوع برای شهرداری امکانپذیر نیست و بعید می‌دانم نتیجه‌ای نیز در این راستا حاصل شود.

حالا او می‌گوید به جای طرح بیدود می خواهیم به مردم تهران وام خرید دوچرخه بدهیم و 99درصد این طرح جلو رفته و به زودی شهروندان تهرانی می توانند دوچرخه قسطی تحویل بگیرند. احتمالا این کار باعث می شود هم خرجی برای شهرداری نداشته باشد و هم مردم دوچرخه سوار شوند.

از اول نباید اجرا می شد

طرح بیدود البته از ابتدا مخالفانی داشت. از جمله محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران ازجمله مخالفان این طرح است که حتی هشداری را هم به شهرداری درباره خرید سهام این شرکت داد گفت: «موضوع دوچرخه در تهران جواب نمی‌دهد و هرچه تاکنون از دهه 70 سرمایه‌گذاری شده، شکست خورده است. تهران با شیب‌هایش، وضعیت جغرافیایی خاصی دارد و برای دوچرخه‌سواری مناسب نیست. بحث ایمنی آن هم مطرح است؛ چراکه بعضی مواقع دوچرخه‌سواران باید از وسط بزرگراه عبور کنند که این موضوع امکان‌پذیر نیست و دوچرخه تنها برای مسیرهای کوتاه است و به هیچ‌عنوان نمی‌توان آن را یک مدل حمل‌ونقل در پایتخت در نظر گرفت. همچنین اگر حناچی به مصوبات شورا عمل می‌کرد و اولویت‌های ما را که تامین اتوبوس و مترو است مورد توجه قرار می‌داد، موفقیت‌های زیادی برای شهر حاصل می‌شد.» با وجود این شهردار تهران اهمیتی به اظهارات کارشناسی اعضای شورای شهر نداد و در رویای «وین»‌ شدن تهران با زیرساختی که عملا ندارد، تمام اهتمام خود را صرف این موضوع کرد.»

حالا شهرداری تهران مانده است و احتمالا میلیون‌ها تومان پول ساخت ایستگاه و راه اندازی شبکه هوشمند و شهروندانی که هر روز ایستگاه‌های خالی را می‌بینند و ناتوانی و بی تدبیری شهرداری را در ذهن خود مرور می کنند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    0 0
    یعنی پولی که ریختیم دیگه رفت دیگه...؟؟؟؟