روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز در بررسی تحلیلی سیاست‌های خارجی رئیس‌جمهور آمریکا نوشت دستاوردهای او چیزی جز اغراق و بزرگنمایی نیست.

سیاست خارجی مبالغه‌آمیز ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ پاپیچ او می‌شود

به گزارش گروه بین المل قدس آنلاین، روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز در تحلیلی نوشت: اجلاس اخیر ناتو، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در حالی در لندن پایتخت انگلیس به پایان رسید که موفقیت ناچیزی را برای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به ارمغان آورد.

ترامپ در حالی در این نشست بین المللی حضور یافت که برای اولین بار قصد بر هم زدن آن را نداشت. در عوض رئیس جمهور آمریکا به عنوان یکی از اولویت‌های سیاست خارجی‌اش، در پی آن بود تا متحدان اروپایی خود متقاعد به پرداخت سهم بیشتری از هزینه‌های دفاعی ناتو کند.

اما طرح این داستان زمانی از هم فروپاشید که لحظه تمسخر ترامپ از سوی متحدان اصلی واشنگتن یعنی نخست وزیر کانادا به همراه بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه با دوربین‌های خبرنگاران شکار شد. کمپین انتخاباتی جو بایدن، رقیب دموکرات ترامپ با قرار دادن این کلیپ در صفحه توئیتری خود نوشت: دنیا به ترامپ می‌خندد. تمسخر رئیس جمهور آمریکا از سوی متحدان دیرینه واشنگتن گواه محکمی بر تعارضات اساسی آن‌ها با سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی مجدد او در انتخابات ۲۰۲۰ است.

سران جهان مایل به عقب‌نشینی از حمایت از سیاست‌های ترامپ هستند

لس آنجلس تایمز در ادامه نوشت: رئیس جمهوری که مدعی بود توافقات عالی را صورت خواهد داد توافق‌های زیادی ناتمام ونیمه کاره در کارنامه خود دارد. بسیاری از توافقات بین المللی که ترامپ در دوره نخست ریاست جمهوری خود وعده تحقق آن‌ها را داده بود، در بهترین حالت هنوز ناتمام مانده اند. پس از سه سال مواجه با تهدیدات، جنجال‌ها و آشوب‌های سیاسی ترامپ، سران دیگر کشورها به طرزی آشکار تمایل به عقب نشینی از حمایت از سیاست‌های او دارند.

به نوشته لس آنجلس تایمز، مهمترین تنش تجاری آمریکا با چین است که آینده دستیابی به توافقی در این خصوص همچنان مبهم است. گواه این موضوع اظهارات ترامپ در لندن در خصوص توافق تجاری با پکن بود. رئیس جمهور آمریکا در اجلاس ناتو احتمال داد که انعقاد توافق تجاری با پکن ممکن است به بعد از برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ موکول شود.

اهداف آمریکا در بخش صادرات محصولات کشاورزی به چین همچنان در بن‌بست قرار دارد

اما آنچه مشخص است توافق تجاری واشنگتن و پکن تنها باعث افزایش خرید کالاهای آمریکایی از سوی چینی‌ها می‌شود -اما سیاست‌های تجاری و سرمایه گذاری پیشین، همانطوری که مقامات کاخ سفید در گذشته خواهان آن بودند- را تغییر نمی‌دهد. اهداف آمریکا در بخش صادرات محصولات کشاورزی به چین همچنان در بن بست قرار دارد و تحقق آن به این آسانی محتمل به نظر نمی‌رسد.

احتمال بی‌نتیجه ماندن مذاکرات آمریکا و کره شمالی دور از ذهن نیست

در حوزه امنیت هسته ای، ترامپ تلاش کرد تا کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را متقاعد کند تا در ازای دریافت کمک و سرمایه گذاری، زرادخانه‌های اتمی خود را از بین ببرد. اما با گذشت ۱۸ ماه از اولین دیدار میان کیم و ترامپ، مذاکرات هسته‌ای دو جانبه به بن بست رسیده و احتمال بی نتیجه ماندن آن دور از ذهن نیست.

از سوی دیگر، کره شمالی که پیشتر آزمایش‌های موشکی خود را متوقف کرده بود، بار دیگر این آزمایش‌ها را از سر گرفت. کره شمالی هشدار داد مهلت پایان سال به آمریکا برای تغییر «سیاست‌های خصمانه‌اش» در حال نزدیک شدن است و درخواست واشنگتن از پیونگ‌یانگ برای برگزاری مذاکراتِ بیشتر، چیزی جز یک حیله ابلهانه نیست.

نشانه‌ای امیدوارکننده از نتیجه‌بخش بودن مذاکره آمریکا با طالبان به چشم نمی‌خورد

در افغانستان ترامپ تصمیم گرفت با طالبان توافق کند. او حتی مقامات دولتی خود را به کمپ دیوید فراخواند تا توافقی را در خصوص مجوز خروج تمامی نیروهای نظامی و پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا صورت دهند. اما پیشنهاد او در این زمینه با مخالفت‌های جدی روبرو شد نه طالبان با پیشنهاد او موافق بود و نه جمهوری خواهان کنگره با ایده ترامپ همراهی کردند. با وجود از سرگیری مذاکرات از اوایل این ماه، نشانه‌ای امیدوارکننده از نتیجه بخش بودن آن به چشم نمی‌خورد.

تحریم‌های ضدایرانی نتایج دلخواه ترامپ را به همراه نداشت

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، این روزنامه آمریکایی در ادامه تحلیل خود نوشت: ایران بدون شک یکی از مهمترین موضوعات سیاست خارجی دولت ترامپ است. رئیس جمهور آمریکا و دستیارانش رویای کشاندن ایران به پای میز مذاکره از طریق توسل به تحریم‌های اقتصادی را در سر می‌پرورانند.

به نوشته لس آنجلس تایمز، تحریم‌های اقتصادی یکجانبه آمریکا نه تنها نتوانسته انتظارات دولت ترامپ را برآورد کند، بلکه ایران همچنان اصرار به بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را دارد.

رویای ترامپ درباره طرح صلح خاورمیانه هیچگاه محقق نشد

در بخش دیگری از خاورمیانه ترامپ وعده داده بود توافق صلحی را میان فلسطین و رژیم صهیونیستی به نتیجه برساند و با مباهات از طرح خود با عنوان معامله قرن یاد می‌کند. این در حالی است که با نزدیک شدن به پایان دور اول ریاست جمهوری او، هنوز هیچ نشانی از توافق میان دو طرف دیده نمی‌شود. رویای ترامپ در خصوص طرح صلح خاورمیانه هیچگاه محقق نشد.

دیپلماسی مستلزم دادن و گرفتن است و نه فقط تهدید و آشوب

طرح‌های جاه‌طلبانه ترامپ محدود به خاورمیانه نیست و او با به راه انداختن جنگ تجاری با چین و اعمال تعرفه‌های یکجانبه علیه واردات این کشور تنش‌های تجاری دو جانبه را تشدید کرده است. لس آنجلس تایمز در این بخش از گزارش خود به طرح این سوال می‌پردازد که چرا استراتژی مذاکره با توسل به زور رئیس جمهور فعلی آمریکا تاکنون راه به جایی نبرده است. به نوشته این روزنامه آمریکایی، دیپلماسی مستلزم دادن و گرفتن است و نه فقط تهدید و آشوب. امتیاز گرفتن نه تنها درباره کشورهای قدرتمند حتی درباره کشور مغروری همانند ایران جواب نمی‌دهند.

ترامپ تنها زمانی در بخش سیاست خارجی موفقیتی بدست آورده، که از اهداف پیشین خود عقب نشینی کرده باشد. هر چند در این حالت نیز با بزرگ نمایی و اغراق از آن به عنوان دستاوردی خارق العاده حرف می‌زند. این موضوع در مسئله توافق تجاری جدید با کانادا و مکزیک به خوبی مشهود بود.

به نوشته این روزنامه، در صورت توافق تجاری با چین نیز شاهد چنین اغراق گویی‌های از سوی رئیس جمهور آمریکا خواهیم بود. این مسئله در نشست ناتو نیز به خوبی خود را نشان داد.

ترامپ در حالی که بارها از افزایش قابل توجه هزینه‌های دفاعی دیگر شرکای واشنگتن حرف می‌زد، به پذیرش درصد متوسطی از سوی دیگر اعضای ناتو بسنده کرد و خود را تنها رئیس جمهوری دانست که چنین دستاوردی را محقق ساخته است. ترامپ همچنان اصرار دارد که همگان دوست دارند با آمریکا به توافق برسند!

این رسانه آمریکایی اینگونه به تحلیل خود پایان داد: آیا این موضوع حقیقت دارد؟ عملکرد ترامپ خود گویای همه چیز است. سال آینده رای دهندگان آمریکایی باید سوابق کاری او در دوره اول بررسی کرده و از او سراغ این توافقات و دستاوردهای خارق العاده را بگیرند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.