رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش خراسان‌ رضوی گفت: ۷۴ پرنده از ۲۴ گونه مختلف از شمال کشور مخفیانه به مشهد قاچاق شدند.

کشف ۷۴ پرنده قاچاق در باغ پرندگان مشهد

به گزارش قدس آنلاین، بتول عابدی  اظهار کرد: چهارشنبه ۱۳ آذرماه گزارشی مبنی بر قاچاق پرندگان به ما رسید که ۷۴ پرنده از ۲۴ گونه مختلف از شمال کشور مخفیانه به مشهد حمل شده بودند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ورود پرندگان به مجموعه بدون هماهنگی بوده است، موضوع جهت کسب تکلیف به مقام قضایی منعکس می‌شود تا وضعیت پرندگان تعیین تکلیف شود.

وی با اشاره به وضعیت باغ پرندگان مشهد، بیان کرد: الزامات زیست محیطی ۲۶گانه‌ای در این مجموعه نیاز به انجام بود که به‌واسطه  نظارت و پیگیری اداره‌کل‌ حفاظت محیط‌ زیست خراسان‌ رضوی و اخطار برای پلمب و تعطیلی‌ این مجموعه طی زمان مشکلاتش رفع شده البته این موارد به دادستانی مشهد نیز اعلام شده است.

عابدی متذکر شد: در بحث نصب دوربین مداربسته در باغ، پلاک‌گذاری گونه‌ها، ایجاد دفتر اداری، استقرار دام پزشک، ساخت فضای قرنطینه، نصب تابلوهای راهنما و تعویض به‌موقع آب آبگیرها همکاری خوبی انجام شده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌ وحش خراسان رضوی با بیان اینکه در صورت ابتلای پرندگان به آنفلوانزای فوق حاد امکان ایجاد آنفلوانزای نوترکیب با انسان وجود دارد، از مراقبت جدی ادارات کل دامپزشکی استان برای پیشگیری از این بیماری خبر داد.

وی گشت و کنترل مداوم در عرصه‌های طبیعی و برخورد قاطع با متخلفان شکار و صید را از اقدامات سازمان محیط زیست استان برای جلوگیری از بحث قاچاق پرندگان برشمرد.

مشهد فریدونکنار نیست

عضو هیأت مدیره سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست خراسان رضوی نیز در این باره گفت: اردک نوک پهن، اردک بلوطی، خوتکا، چنگر، اردک سرسبز، فلامینگو، حواصیل، قرقاول، باکلان، کاکائی و انواع طوطی از گونه‌های کشف شده باغ پرندگان مشهد هستند.

علی کشمیری متذکر شد: قاچاقچیان پرندگان را در داخل ماشین‌ها پنهان می‌کنند و به این علت که در این کار سابقه دارند، می‌دانند چه زمانی برای عبور از ایست‌های بازرسی مناسب است.

وی یادآور شد: نقل و انتقال پرندگان بین شهرها خطر انتقال بیماری را به‌همراه دارد، ضروری است سازمان دامپزشکی این موضوع را بررسی کند که این محموله چگونه تا مشهد رسیده است، بدون آنکه در بین راه کشف شود.

عضو هیأت مدیره سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: اگر نظارتی بر روی باغ‌های پرندگان نباشد تبدیل به آخرین حلقه زنجیره قاچاق و صید می‌شوند.

کشمیری با اشاره به اینکه نظارت‌ها در مشهد بسیار خوب انجام می‌شود، عنوان کرد: به محض اینکه تخلفی صورت گرفت سازمان محیط زیست خراسان رضوی و مشهد بلافاصله وارد عمل شدند، قاچاق پرندگان در تمامی شهرها اتفاق می‌افتد، اما خوشبختانه نظارت‌ها و حساسیت‌ها در مشهد زیاد است.

وی تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم ماجراجویان و قاچاقچیان، مشهد را مانند فریدونکنار جولانگاه خود کنند، زیرا مشهد قلب ایران است.

منبع: فارس 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.