سخنگوی کرملین گفت: روابط مسکو-واشنگتن در چنان بحران عمیقی قرار دارد که حتی سفر وزیر خارجه به آمریکا هم تغییری در این وضعیت نداده و "اهریمن سازی از روسیه" صرفاً به اوضاع سیاسی داخلی در ایالات متحده مربوط می‌شود.

 سخنگوی کرملین: علت بحران جدی در روابط روسیه-آمریکا، مسکو نیست

قدس آنلاین؛ روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، نوشت: "دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه معتقد است که روابط روسیه و ایالات متحده در چنان بحران عمیقی قرار دارد که حتی سفر "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه به واشنگتن بعید است به تغییر این وضعیت کمکی کرده باشد.

پسکوف در مصاحبه اختصاصی با برنامه سیاسی «بازی بزرگ» از شبکه اول تلویزیون روسیه که شب گذشته بطور کامل پخش شد، گفت: «شاید درست نباشد که من درباره سفر وزیر خارجه به آمریکا تفسیری ارائه دهم، ولی بعید می‌دانم که این سفر دلیلی برای بوجود آمدن خوش بینی خاصی در راستای بهبود روابط دوجانبه باشد.»

وی در عین حال بر اهمیت بی قید و شرط سفر وزیری با چنین موقعیت "سنگینی" مانند سرگئی لاوروف به ایالات متحده تأکید کرد.

به گفته وی، این واقعیت که وزیر خارجه روسیه از سوی "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا به حضور پذیرفته شده است ، به طور کلی در مسکو یک علامت مثبت تلقی می شود، زیرا این مسئله این امکان را بوجود آورد تا بار دیگر مواضع اصلی روسیه درباره مسائل مهم بین المللی به گوش مقامات آمریکایی منتقل شود.

"اهریمن سازی از روسیه" به وضعیت سیاسی داخلی در آمریکا مربوط می‌شود

پسکوف در این مصاحبه همچنین گفت که "اهریمن سازی از روسیه در آمریکا" ارتباطی به خود روسیه ندارد، بلکه مربوط به اوضاع سیاسی داخلی در ایالات متحده است. ضمن اینکه، به عقیده وی، خود ترامپ هم بعید است بتواند بر تمایلات ضدروسی در ایالات متحده تأثیر بگذارد.

سخنگوی کرملین یادآور شد که بین ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، روسای جمهوری روسیه و آمریکا، چندین گفت‌وگوی گرم و مثبت وجود داشته، با این حال ، وضعیت کلی روابط دو کشور را باید خشن و سرد ارزیابی کرد.

به گفته وی، از جمله موارد گفت‌وگوهای مثبت، به ویژه در زمینه توسعه روابط تجاری-اقتصادی بین دو کشور هستند.

پسکوف افزود: «کرملین هرگز چشمان خود را به روی تضاد بین وعده‌های طرف آمریکایی برای برقراری روابط حسنه با روسیه و "تمرینات مرتب اعمال تحریم‌ها" نمی بندد. به گفته وی ، این تضاد کاملاً واضح است و این وضعیت سالهاست که ادامه دارد.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه همچنین اعلام کرد که در حال حاضر هیچ اقدامی در جهت فراهم سازی مقدمات دیدار دوباره ولادیمیر پوتین و ترامپ انجام نمی شود. وی در عین حال یادآور شد که پوتین برای هرگونه تماس آماده است و خود بارها این موضوع را تأیید کرده، اما در حال حاضر هیچ برنامه مشخصی در این رابطه وجود ندارد.

وی افزود: «البته تماس‌ها با طرف آمریکایی در سطح دیپلماتیک و نظامی وجود دارد و این نکته مثبتی است  و حداقل به ما این امکان را می دهد تا گفت‌وگوها در مورد مشکلات موجود را حفظ کرده و به ما اجازه می دهد تا به هیچ وجه دچار اختلافات شدید نشویم.»

تفاوت آشکار لحن پیام پوتین و ترامپ برای رئیس جمهوری ترکیه

سخنگوی کرملین در پاسخ به سئوال دیگری یادآور شد که پیام ولادیمیر پوتین برای "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه درباره آغاز عملیات نظامی آنکارا در مناطق شمال شرق سوریه، سازنده‌تر از نامه رئیس جمهوری آمریکا بود. وی توضیح داد: «اگر من درست درک کرده باشم ، اختلافات خاصی بین ترکیه و ایالات متحده وجود دارد و بحث در مورد این مسائل به ما مربوط نمی شود. فقط می خواهم بگویم، برای توصیف درست وضعیت و برخوردها، پیام رئیس جمهور پوتین به رئیس جمهور اردوغان ماهیتی کاملاً متفاوت از پیام معروف ترامپ برای اردوغان دارد که باعث شد تا مواضع رهبر ترکیه نسبت به واشنگتن تغییر کند.»

درک مشترک روسای جمهوری روسیه و فرانسه درباره لزوم گفت‌وگو برای حل مشکلات

پسکوف در بخش دیگری از این مصاحبه اعلام کرد که آمادگی "امانوئل ماکرون" رئیس جمهوری فرانسه برای ادامه گفت‌وگوها در چارچوب "گروه نرماندی"، رئیس جمهور ولادیمیر پوتین را تحت تأثیر قرار داد.

وی با تأکید اینکه این رئیس جمهوری فرانسه بود که نشست "رو در رو" با ولادیمیر پوتین را آغاز کرد، گفت: "آنها [پوتین و ماکرون] یکدیگر را درک می‌کنند، آنها ممکن است درباره همه موارد با یکدیگر موافق نباشند ، ولی درباره یک چیز توافق دارند که نشان دهنده اراده سیاسی آنهاست و آن غیرقابل جایگزین بودن مذاکرات و بررسی حتی موضوعاتی که هنوز امکان توافق درباره آنها وجود ندارند. از این نظر، چنین تمایل و اراده سیاسی از سوی ماکرون برای رئیس جمهوری روسیه بسیار قابل توجه است.»

امکان ادامه ترانزیت گاز روسیه از اوکراین در صورت مقرون به صرفه بودن

به عقیده پسکوف، با وجودیکه مذاکرات گروه نرماندی بعد از یک وقفه طولانی دوباره از سر گرفته شد، ولی در نشست سران پاریس ، طرفین نتوانستند به موفقیت سرنوشت سازی دست یابند.

سخنگوی کرملین همچنین یادآور شد که ولادیمیر پوتین با "ولادیمیر زلنسکی" رئیس جمهوری اوکراین اختلاف نظراتی دارد و با وجود آغاز گفت‌وگوهای دوجانبه، مذاکرات انجام شده در پاریس نشان داد که دو طرف هنوز هم نمی‌توانند درباره برخی موضوعات به توافق برسند.

پسکوف افزود، مسئله ادامه ترانزیت گاز روسیه از طریق خاک اوکراین هم در صورت مقرون به صرفه بودن و در نظر گرفتن منافع اقتصادی-تجاری برای شرکت "گازپروم" روسیه، امکان پذیر خواهد بود. به گفته وی، البته مشکلاتی در مذاکرات در این زمینه وجود دارد که باید برطرف شوند.

این مقام کرملین در این مصاحبه با تاکید بر اینکه روسیه در سال ۲۰۱۹ قدرتمندتر شده، گفت: «در جهان تحولات عمیقی در عرصه دیپلماسی، در عرصه حقوق بین الملل، در روابط بین کشورها و همچنین از لحاظ استهلاک سازمان‌های بین المللی صورت گرفته، ولی در چنین اقیانوس متلاطمی بطور یقین می‌توان گفت که در چنین ، روسیه جزیره ثبات است.»

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.