نیروی دریایی سپاه پاسداران که پیش‌تر برای انجام ماموریت‌های انتحاری قایق تندروی یامهدی را ساخته بود، این بار از طریق پهپاد انتحاری خود که قابلیت عملیات در هر ارتفاعی را دارد قادر است دشمن را در هوا و دریا به صورت ناگهانی غافل‌گیر و شناورهای آن‌ها را منهدم کند، اقدام کرد.

خلیج‌فارس زیر نظر پهپاد چند منظوره سپاه + تصاویر

قدس آنلاین: پرنده هدایت‌پذیر از دور یا همان پهپاد کار خود را از سال ۱۸۴۹ در اتریش آغاز کرد امروزه با پیشرفت تکنولوژی به حدی گسترش پیدا کرده که به طور گسترده در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و نظامی به کار گرفته می‌شوند.

آرم پهپادی

در حال حاضر ۳۲ کشور در حال ساخت و گسترش ۲۵۰ مدل پهپاد در مدل‌های بسیار کوچک، منیاتوری و پهپادهای سنگین هستند که بیشتر نمونه سنگین در زمینه نظامی با امکان حمله به اهداف زمینی یا هوایی، پهپادهای تجسسی و جاسوسی، پهپادهای پشتیبانی و لجستیکی کاربرد دارند

ورود ایران به باشگاه ساخت پهپاد

ایده اولیه ساخت پهپاد در کشورمان به سال‌های پیش از انقلاب بازمی‌گردد، اما این موضوع هربار با شکست روه‌به‌رو شد تا این که پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ نیروهای مسلح با همکاری جوانان انقلابی در جهاد دانشگاهی اصفهان کار ساخت یک پهپاد شناسایی را آغاز کردند.

اولین پهپاد ایرانی

این موضوع موجب شد تا در سال اولین پهپاد شناسایی ایرانی با نام تلاش با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت که با رادیو کنترل هدایت می‌شد، ساخته شد و پس از آن هم تلاش ۲ با سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت، شعاع عملیاتی ۵ کیلومتر، سقف پروازی ۲۷۰۰ متر و مداومت پروازی ۴۵ دقیقه پا به میدان نبرد گذاشت و در نتیجه گردان رعد سپاه پاسداران جهت انجام عملیات‌های شناسایی با پهپادها به وجود آید.

با ایده طراحی و ساخت تلاش، پس از مدتی خانواده پهپاد مهاجر ساخته شد که این روزها به پرنده‌ای استراتژیک برای نیروهای مسلح تبدیل شده، اما این پایان ماجرا نبود، جوانان ایران اسلامی چنان در زمینه پهپادی ورود پیدا کردند که بعد از ۴ دهه امروز نه تنها به قدرت پهپادی جهان تبدیل شدند بلکه با تجهیزات پیشرفته خود در جنگ الکترونیک انواع پهپادهای دشمن را هم به دام انداختند.

گواه این موضوع شکار پهپاد گلوبال هاوک ۲۲۰ میلیون دلاری و در اختیار گرفتن پهپاد رادارگریز جانور قندهار یا همان ۱۷۰ RQ است، پهپادهای دیگری هم در طول سال‌های گذشته منهدم شدند که گوشه‌ای از آن در نمایشگاه شکار کرکس‌ها توسط سپاه پاسداران به نمایش درآمد، پهپادهایی که امروز به لطف دانش بومی جمهوری اسلامی ایران با تفاوت نسبت به مدل غربی به تولید رسیده است.

نمایشگاه شکار کرکس‌ها

در این گزارش پهپاد انتحاری ندسا بررسی شده است که متن آن را در ادامه مطالعه می‌کنید.

نیروی دریایی سپاه پاسداران؛ از شناورهای قاتل تا پهپاد انتحاری دریایی

شاید دشمنان انقلاب تصور این را هم نداشتند که سپاه پاسدارانی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به فرمان امام راحل (ره) برای مقابله با گروهک‌های ضدانقلاب تشکیل شده، با آغاز جنگ تحمیلی استعدادهای خود را چنان به نمایش درآورد که همه آن‌ها را گیج کند، این نیرو در آن زمان با تشکیل یگان‌های زمینی و دریایی پیروزی‌های مهمی را در جنگ تحمیلی کسب کرد.

نیروی دریایی سپاه در زمان جنگ تحمیلی توانست اقدامات بزرگی را برای ایجاد امنیت در خلیج فارس انجام دهد، اما این پایان کار نبود و این نیرو بعد از جنگ نیز ساخت شناورهای تندرو گشتی را در دستور کار خود قرار داد که حاصل آن تولید شناورهای تندرو مانند شناور عاشورا و ذوالفقار شد و امروز این نیرو به دانش ساخت پهپادها هم دست پیدا کرده است.

رونمایی از پهپاد انتحاری سپاه

البته دانش ساخت پهپاد مدت‌ها است که در واحد هوافضای سپاه بدست آمده و بسیاری از نیروهای دیگر هم از آن بهره می‌برند، اما در سال ۱۳۹۵ بود که همکاری دو بازوی سپاه پاسداران نتیجه داد و اولین پهپاد انتحاری دریایی سپاه پاسداران پا به میدان‌های نبرد گذاشت تا شناورهای دشمن بیش از پیش بترسند.

پهپاد چند منظوره سپاه با قابلیت انجام ماوریت در هر شرایطی

نیروی دریایی سپاه پاسداران که پیش‌تر برای انجام ماموریت‌های انتحاری قایق تندروی یامهدی را ساخته بود، این بار از طریق پهپاد انتحاری خود که قابلیت عملیات در هر ارتفاعی را دارد قادر است دشمن را در هوا و دریا به صورت ناگهانی غافل‌گیر و شناورهای آن‌ها را منهدم کند، اقدام کرد.

این پهپاد انتحاری با توان رزمی - شناسایی به قابلیت دفاعی ندسا در بخش هواپایه و هوایی افزوده است، پهپاد سپاه پاسداران می‌تواند دوربین‌های پیشرفته نظامی با قابلیت استفاده در شب و روز را حمل و به انجام ماموریت شناسایی بپردازد؛ از طرف دیگر با توجه به شرایط آب و هوایی ایران و میزان رطوبت با نصب امکانات لازم این پهپاد قادر است در هوای مرطوب هم پرواز کند.

این پهپاد مداومت پروازی حدود ۴ ساعت و برد ۱ هزار کیلومتری دارد، اما مهم‌ترین ویژگی آن در نوع طراحی بدنه است، پهپاد جدید نیروی دریایی سپاه که قادر است با سرعت نزدیک ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند و هیچ احتیاجی به باند ندارد، چرا که آب نشین است به این شکل که پهپاد پس از انجام ماموریت شناسایی به راحتی می‌تواند روی آب فرود بیاید.

پهپاد انتحاری سپاه ضامن امنیت خلیج فارس/ امنیت خلیج فارس در دید پهپاد پیشرفته سپاه پاسداران + تصاویر

پهپاد انتحاری سپاه ضامن امنیت خلیج فارس/ امنیت خلیج فارس در دید پهپاد پیشرفته سپاه پاسداران + تصاویر

پهپاد انتحاری سپاه علاوه بر توانایی گفته شده یک ویژگی مهم دیگر هم دارد، این پرنده پیشرفته می‌تواند تا سطح نیم متری آب پایین آمده و از سوی دیگر تا ارتفاع حدود ۳ هزار پایی نیز بالا رفته و به ماموریت اعزام شود.

از طرف دیگر پهپاد انتحاری ندسا قابلیت حمل موشک ندارد و این سوال را به وجود می‌آورد که چگونه این نیرو از چنین پهپادی برای انهدام اهداف استفاده می‌کند؛ پهپاد نیروی دریایی سپاه در بُعد رزمی می‌تواند مواد منفجره شدیدالانفجار را جهت انجام عملیات انتحاری با خود حمل کند، همان طور که گفته شد این پهپاد قادر است نزدیک به آب حرکت کند به این شکل که با حرکت کروزی خود را به هدف رسانده و با سرعت بالا خود را به شناور یا یک مرکز فرماندهی در خشکی می‌کوبد.

پهپاد انتحاری سپاه ضامن امنیت خلیج فارس/ امنیت خلیج فارس در دید پهپاد پیشرفته سپاه پاسداران + تصاویر

این پهپاد که دومین محصول انتحاری نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حساب می‌آید قدرتی به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران می‌دهد که دشمن را در نقطه‌ای مورد هدف قرار دهد، این توانایی جمهوری اسلامی ایران را جزو ۵ قدرت برتر پهپادی در جهان قرار گیرد که قادر است آرایش قدرت در خاورمیانه را همان گونه که خود می‌خواهد ترسیم کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.