۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 683195

یلدای کهن، یکی از سنت‌های شادی‌بخش فرهنگ ایرانی و موعدی برای گردهمایی‌های گرم خانوادگی است که امسال گرانی اجناس مورد نیاز برپایی این سور، برگزاری آن را بیش از پیش سنگین کرده است. از همین رو مسوولان و دست‌اندرکاران بیکار ننشسته و بر آن شده‌اند تا با کنترل بازار، گرانی اجناس مورد تقاضای مردم را در شب یلدا مهار کنند.

یلدا و تب گرانی

به گزاش قدس آنلاین، ایرانیان از دیرباز آخرین شب فصل پاییز را یلدا به معنای زایش نام نهاده اند یلدا در حقیقت بلندترین شب سال است که پس از آن روزها طولانی و شب‌ها کوتاه تر می‌شود و البته طولانی بودن شب یلدا نسبت به سایر شب‌ها کمتر از یک دقیقه است اما همین چند ثانیه بهانه‌ای است برای دورهمی‌های ایرانی.

آجیل، خشکبار، شیرینی و میوه نیز زینت‌بخش سفره‌های یلدایی است و خویشاوندان این شب را با خوردن تنقلات، بیان خاطرات و گرفتن فال حافظ به صبح می‌رسانند.

طبق سنت هر ساله طی روزهای اخیر در سراسر کشور بازار یلدا رونق گرفته است اما متاسفانه عده‌ای سودجو در بازار با گرم دیدن بساط عرضه و تقاضا و با قربانی کردن انصاف دچار طمع می‌شوند و با گران‌فروشی سفره‌های یلدایی مردم را کوچک و کام آنها را تلخ می‌کنند.

در این میان تامین تقاضای مورد نیاز مردم در بازار و  تشدید و تقویت فعالیت نظارت و بازرسی دستگاه‌های نظارتی از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از گران فروشی و ناکام گذاشتن سودجویان است از این رو در شهرهای مختلف دستگاه‌های نظارتی طی روزهای اخیر فعالیت‌ها و طرح‌های مختلفی را برای نظارت بر بازار در دستور کار خود قرار داده اند.

طرح تعزیراتی ویژه یلدا

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی در این خصوص گفت: اجرای طرح نظارتی شب یلدا و برخورد با گران‌فروشی در استان از امروز ۲۴ آذر ماه آغاز شده‌ است.

حمیدرضا کریم افزود: این طرح با حضور قاضی شعبه سیار تعزیرات حکومتی، بازرسان اتاق اصناف و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت با جدیت در بازار اجرا می‌شود و در صورت احراز تخلف با متخلفان برخورد می‌شود.

وی ادامه‌داد: شهروندان در صورت مشاهده گران‌فروشی و یا هر تخلفی می‌توانند از طریق سامانه اینترنتی ۱۳۵ موضوع را برای رسیدگی به اداره کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی اعلام کنند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی گفت: در راستای مبارزه با گران‌فروشی در اصناف مختلف، اجرای طرح بازرسی از اصناف مختلف در کلانشهر مشهد از ۲۸ آبان ماه تشدید شده‌ است.

کریم افزود: سال گذشته ۴۳ هزار و ۲۶۱ فقره پرونده تعزیراتی در این استان مورد رسیدگی قرار گرفت و مختومه شد.

۳۱۰ میلیون ریال جزای نقدی تخلفات یلدایی

رییس شعبه سیار تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز گفت: از روز گذشته در مشهد دو تیم کارشناسی بازرسی و شعبه سیار تعزیرات حکومتی برای بازرسی از اصناف در  شهر مستقر شدند.

قاضی امید جلیلی افزود: مراکز عرضه آجیل و خشکبار، شیرینی فروشی‌ها و مراکز عرضه میوه در این ایام زیر ذره بین نظارتی هستند و بازرسی‌ها تشدید شده‌ است.

وی اضافه کرد: این طرح هر سال اجرا می‌شود و طی اجرای آن در سال گذشته ۳۴۰ بازرسی از اصناف مشهد انجام شد.

رییس شعبه سیار تعزیرات حکومتی خراسان رضوی گفت: طی این بازرسی ها ۲۶۲ واحد متخلف شناسایی و فرم تخلف برای آنها تشکیل شد و جریمه نقدی صادر شده برای این تعداد ۳۱۰ میلیون ریال بود.

جلیلی افزود: در اجرای طرح برخورد با انواع تخلفات نظیر گران فروشی و کم فروشی در نیمه نخست امسال ۸۹۹ مورد بازرسی از واحدهای مختلف صورت گرفت که ۴۵ واحد بدون تخلف بودند.

وی ادامه داد: در این بازرسی ها ۷۹ مورد تخلف مشاهده و منجر به تشکیل ۷۷۷ پرونده شد و ۶۳ مورد تذکر نیز به واحدهای مربوطه داده شد.

رییس شعبه سیار تعزیرات حکومتی خراسان رضوی گفت:  ارزش تخلفات این واحدها بیش از یک میلیارد ریال و میزان وصولی جرایم تخلفات نیز در این مدت دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال بود.

عرضه مستقیم و بدون واسطه میوه

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز افزود: برای جلوگیری از عرضه گران میوه در آستانه شب یلدا طبق تفاهم‌نامه با شهرداری‌ مشهد موضوع عرضه مستقیم میوه، آجیل و خشکبار در دستور کار قرار گرفت.

حمید جنتی افزود: در این راستا بازارچه عرضه مستقیم میوه با همکاری سازمان میوه و تره‌بار شهرداری مشهد در حاشیه بوستان ملت از ۲۳ آذر ماه فعال شده‌ است.

وی اضافه کرد: در این بازارچه که تا اول دی ماه دایر است ۴۰ غرفه طراحی شده و انواع میوه و تره‌بار با قیمت میدان بار عرضه می‌شود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سایر اقلام مورد نیاز شب یلدا نظیر آجیل و خشکبار نیز به صورت مستقیم از تولید به عرضه ارائه می شود و همچنین در ۱۶ بازار میوه‌ و تره‌بار شهرداری مشهد عرضه مستقیم میوه صورت می‌گیرد.

جنتی افزود: در مجموع در تمام طول سال جهاد کشاورزی فقط مسوول تولید است و عرضه و قیمت‌گذاری بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است و  امسال خوشبختانه در کشور و در استان از لحاظ تولید میوه در وضعیت خوبی قرار داریم و مشکل آفت و خسارت نسبت به سال‌های قبل خیلی کمتر شده است.

وی ادامه داد: معمولا گرانی میوه و تره‌بار به صورت موقتی و در فاصله میان کمبود در بازار و کمبود عرضه از طریق طرح استمرار رخ می‌دهد به عنوان نمونه افزایش قیمت گوجه‌فرنگی به دلیل اتمام محصول تولیدی در استان در پایان آبان ماه و فاصله ایجاد شده برای تامین آن از طریق طرح استمرار در مناطق گرمسیری اتفاق افتاد ولی طی روزهای آینده با تامین تقاضا از طریق استان‌های گرمسیر قیمت این محصول کاهش می‌یابد.

او اضافه کرد: تامین به موقع محصول مورد تقاضا توسط دست‌اندرکاران مربوطه نقش مهمی در جهش نکردن و افزایش نیافتن قیمت‌ها دارد.

طرح استمرار فرایندی است که طی آن محصولاتی نظیر سیب زمینی  و گوجه فرنگی با فراهم آوردن شرایطی خاص در تمامی ماههای سال کاشت و بهره برداری می شود.

بازرسی مستمر دامپزشکی مشهد

رییس شبکه دامپزشکی مشهد نیز با اشاره به بازرسی‌های مستمر در سطح شهر در تمام ایام سال و تشدید این نظارت‌ها در مناسبتهای مختلف افزود: بازرسی و نظارت بهداشتی بر مراکز تولید، نگهداری و عرضه فراورده‌های خام دامی به صورت سه شیف صبح، عصر و شب در مشهد انجام می‌شود.

دکتر محمود جوادی‌نژاد گفت: بازرسی و نظارت، روزانه توسط هشت اکیپ متشکل از ۲۰ بازرس  از واحدهای مربوطه انجام و با تخلفات برخورد می‌شود و در ایام خاص و مناسبتی که تقاضا افزایش می‌یابد طرح‌های بازرسی نیز تشدید می‌شود.

وی ادامه داد: شهروندان در صورت مشاهده تخلف در سطح شهر می‌توانند از طریق شماره پیامکی ۱۵۱۲ و یا تماس با شماره ۳۷۲۵۰۰۲۵، ۳۷۲۵۰۰۳۵ و ۳۷۲۵۰۰۷۵ تخلف را جهت رسیدگی اعلام کنند تا در اسرع وقت موضوع بررسی شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.