نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با شدت بسیار زیاد به‌دنبال طرح استیضاح وزیر کشور هستند که این بازی سیاسی نشانگر دو سناریو خطرناک آنها در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

هدف اصلاح‌طلبان از بازی سیاسی جدید چیست؟

قدس آنلاین: زخم بی‌تدبیری دولت در نیمه شب ۲۴ آبان در رابطه با افزایش قیمت بنزین هنوز به‌طور کامل در جامعه ایران التیام نیافته بود که رئیس‌جمهور با خون‌سردی و لب خندان ‌در جمع مدیران آذربایجان شرقی اعلام کرد که او از زمان‌بندی گرانی بنزین خبر نداشته و صبح جمعه هم‌زمان با مردم از آن اطلاع پیدا کرده است!

روحانی همچنین در همان جلسه وزیر کشور را مسئول اصلی اجرای طرح افزایش و سهمیه‌بندی قیمت بنزین معرفی کرد. کلیدواژه‌ای که برخی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی آن را دریافت کرده و طرح استیضاح رحمانی فضلی را کلید زدند.

کد دهی به سبک روحانی؛ رئیس‌جمهور وزیر کشور را قربانی می‌کند

به اعتقاد ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی حسن روحانی در واقع با واگذاری کامل مسئولیت به رحمانی‌فضلی به نوعی کد داده که اگر قرار است کسی در این زمینه قربانی شود، رئیس شورای امنیت کشور؛ یعنی رحمانی‌فضلی است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: رئیس جمهور با طرح این موضوع خواست با قربانی کردن رحمانی‌فضلی موضوع افزایش قیمت بنزین را تمام کند و این به هم ریختگی‌ها پایان یابد و خودش هم مصون بماند و قصه جمع شود.

طرح استیضاح وزیر کشور در کمال تعجب با قدرت از سوی «علی مطهری»، عضو برجسته فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در صحن علنی بهارستان پیگیری می‌شود تا به هیئت رئیسه برسد. عضو فراکسیون امید که همیشه حامی جدی دولت حسن روحانی در همه رویدادها بوده است، این‌بار در استیضاح وزیر کشور چنان مصمم است که به روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد گفته امیدوار است این استیضاح انجام شود مگر اینکه مقام رهبری مخالفت کنند و در این صورت با اعلام مخالفت ایشان، ما هم موضوع استیضاح وزیر کشور را ادامه نخواهیم داد!

پر واضح است هیچ مسئولی نباید در قبال خطا و اشتباه راهبردی که برای مردم و جامعه آسیب‌زاست در حاشیه امن قرار بگیرد، اما به نظر می‌رسد طرح استیضاح رحمانی فضلی آن هم در شرایطی که کشور در آستانه برگزاری انتخابات بزرگی مانند مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری قرار دارد، بیشتر از دلسوزی برای جامعه و پاسخگو کردن مقام مسئول، رویکرد سیاسی دارد؛ چراکه بعید به نظر می‌رسد وکیلی که با سرمایه مردم در چندین دوره از مجلس تجربه سیاسی کسب کرده، متوجه نباشد در آستانه انتخابات نباید مسئول برگزاری انتخابات را درگیر چنین مسائلی کند.

بیشتر کارشناسان معتقدند چنین طرحی با هدف کاستن اعتبار انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان مجلس پیگیری می‌شود که اقبالی از سوی مردم برای حضور خود در مجلس آینده دیده نمی‌شود و سعی دارند از این طریق به نحوی بر  انتخابات تأثیر بگذارند.

سناریوچینی اصلاح‌طلبان برای استعفای روحانی

البته سناریو این ماجرا چند روز قبل بیشتر روشن شد. عباس عبدی از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب در گفتگویی با نشریه صدا گفته بود که باید «حسن روحانی» از سمت ریاست‌جمهوری استعفا دهد. او اعلام کرد که بعضی از وزرای دولت هم به این موضوع فکر می‌کنند. از همین رو طرح استیضاح وزیر کشور دو سناریو را پیشِ روی مخاطبان قرار می‌دهد. اول اینکه اصلاح‌طلبان قصد دارند با استیضاح وزیر کشور دولت را از حد نصاب انداخته تا روحانی یا استعفا دهد یا برای چینش کابینه جدید دچار مشکل شود.

سناریو دومی که برای موضوع استیضاح رحمانی فضلی متصور می‌شود این است که اصلاح‌طلبان قصد دارند با کنار زدن رحمانی فضلی در آستانه انتخابات مجلس مهره‌چینی مؤثری در وزارت کشور کنند.

محمدجواد ابطحیدرباره پیگیری طرح استیضاح وزیر کشور از سوی فراکسیون امید و اصلاح‌طلبان مجلس اظهار کرد: «خودم از عملکرد رحمانی‌فضلی در پست وزارت کشور رضایت ندارم و وزارت او را ضعیف تحلیل می‌کنم؛ زیرا خلاف وعده به مجلس تحت فشار گروه‌های سیاسی به‌ویژه اصلاح‌طلبان تندرو، تصمیم‌هایی گرفت که به مصلحت جامعه نبود و نیست، اما اینکه برخی تمام دوره مجلس را گذاشتند و در آستانه  انتخابات به فکر استیضاح وزیر کشور افتادند جای تعجب دارد».

عده‌ای در آستانه انتخابات به‌دنبال مجازات وزیر کشور هستند

وی با انتقاد از تلاش رحمانی فضلی برای تغییر استانداران و فرمانداران و جابه‌جایی حدود ۳۰۰ فرماندار و سکوت اصلاح‌طلبان تصریح کرد: «عده‌ای در آستانه انتخابات به این موضوع رسیده‌اند که باید وزیر مجازات شود».

نماینده مردم خمینی‌شهر تأکید کرد: «اصلاح‌طلبان اکنون اقبال عمومی ندارند و می‌دانند بسیاری از مسائل و مشکلات در ۶ سال گذشته ناشی از بی‌تدبیری دولتی است که این جریان بر سر کار آورده‌ است».

وی با تأکید بر اینکه اصلاح طلب برای بر روی کار آوردن دولت حسن روحانی پروپاگاندای زیادی انجام دادند که اگر روحانی نیاید جنگ رخ می‌دهد، ادامه داد: «اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی به‌دلیل اینکه استقبالی از آنها در جامعه نمی‌شود به‌دنبال استعفای روحانی هستند، اما چون استعفای روحانی برای خودشان هم عواقب دارد، بنابراین وزیر کشور را هدف قرار داده‌اند».

ابطحی اضافه کرد: «اصلاح‌طلبان مجلس درصدد هستند تا در آستانه انتخابات که مهم‌ترین موضوع جمهوریت کشور است رحمانی فضلی را پایین بکشند و جای او سرپرست بگذارند».

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: «با سابقه‌ای که در مجلس از روحانی داریم، می‌دانیم کسی نیست که بلافاصله وزیر دیگری را جایگزین رحمانی فضلی کند؛ بنابراین می‌خواهند برای وزارت کشور سرپرست بگذارند و همان‌طور که در زمان آقای توفیقی این کار را کردند، مهره چینی‌های خودشان را انجام دهند».

وی تصریح کرد: «بدون در نظر گرفتن نیت اصلاح‌طلبان، ماجرای استیضاح رحمانی فضلی چنین تحلیل‌هایی را به ذهن متبادر می‌کند، اما اگر اصلاح‌طلبان چنین نظری هم نداشته باشند و واقعاً این استیضاح به خاطر عملکرد رحمانی فضلی در فتنه بنزینی باشد، بازهم معتقدم بدون هدایت وزیر کشور انتخابات آرام نخواهد بود، بنابراین این کار یا باید چند ماه قبل انجام می‌گرفت و یا اینکه بعد از انتخابات پیگیری شود و من نسبت به این موضوع هشدار می‌دهم».

ابطحی با بیان اینکه خودم منتقد رحمانی فضلی هستم، خاطرنشان کرد: «اکنون شرایط کشور شکننده است و وزارت کشور هم مانند بقیه وزارتخانه‌ها مستقل نیست، بلکه وزارتخانه‌ای است که با همه ارگان‌ها، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها مرتبط و مسئول امنیت کشور است، بنابراین نباید ساده از این موضوع گذشت».

نماینده مردم خمینی شهر بیان کرد: «خودم بارها درباره استعفای وزیر کشور با نمایندگان صحبت کردم، ولی با لابی‌های گسترده و حمایت‌های علی لاریجانی به ثمر ننشست و عقیم ماند».

اصلاح‌طلبان به استیضاح وزیر کشور رأی می‌دهند، اما مستقلان بعید است

ابطحی در تحلیل خود از اینکه آیا استیضاح وزیر کشور در صحن مجلس رأی می‌آورد یا خیر گفت: «اصلاح‌طلبان که قطعاً به استیضاح وزیر رأی می‌دهند، اما نمایندگان فراکسیون مستقلان و ولایی‌ها شرایط را می‌سنجند و تصور نمی‌کنم به این استیضاح رأی مثبت دهند».

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: «نقش مستقلان در این استیضاح تأثیرگذار است که قطعاً با رایزنی علی لاریجانی استیضاح رأی نمی‌آورد».

با کنار هم قرار دادن پازل‌های سیاسی اصلاح طلبان درمی‌یابیم که آنها قصد دارند در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی با بازی استیضاح وزیر کشور اقبال عمومی را متوجه خود کنند. واکنش‌های به‌شدت تند چند هفته اخیر نیروهای اصلاح‌طلب در موضوع اغتشاش‌های اخیر هم پیرو همین کنار صورت می‌گیرد. این مواضع در صورتی است که اصلاح‌طلبان حامی اصلی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ بوده‌اند. حتی لیست‌های انتخاباتی آنها در مجلس و شورای شهر تهران تمام و کمال رأی آورده است و بسیاری از مردم از عملکرد آنها ناراضی بودند.

منبع: آنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.