مدیرکل دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری خراسان رضوی گفت: پژوهش ها باید از حالت کتابخانه ای و پشت میزی به میدانی تغییر رویه بدهند.

لزوم تغییر پژوهش ها از تقاضامحوری به سمت آینده پژوهی/پژوهش میدانی اعتبار بالاتری دارند

فاطمه یاوری در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد:  پژوهش باید از حوزه تقاضامحوری به سمت آینده پژوهی تغییر جهت دهد.

وی با بیان اینکه  پژوهش و پژوهشگر  نباید منتظر ایجاد مساله باشد ، تصریح کرد: شبکه علمی دانشگاهی که بر اساس توافقنامه ای که بین وزارت خانه های کشور، علوم و همچنین سازمان مدیریت ایجاد شده است علی رغم پرداختن  علمی به مسائل کلان استان ها سعی می کند با توجه به تفکر سیستمی به اینده پژوهی در زمینه مسائلی که احتمال رخ دادن آن در اینده وجود دارد و به منظور پیشگیری از رخ دادن آنها و دست یابی به یک نتیجه و راه حل مطلوب صورت بگیرد، از این رو راهبرد پژوهش در حال حاضر به این سمت و سو می باشد.  

یاوری افزود: با توجه به اصلاحات و تغییرات آیین نامه شورای برنامه ریزی استان خراسان رضوی چهار کارگروه از جمله کارگروه  آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری تعیین شد که وظایف آن تعیین وظایف و خط مشی حوزه پژوهش می باشد. بر این اساس ۱ تا ۳درصد از اعتبارات دستگاه های غیر متمرکز باید صرف اقدامات پژوهشی  شود که در سال گذشته ۹۰۰میلیون تومان و برای سال جاری ۲میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان به حوزه پژوهش استان تخصیص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: پژوهش های استان در چهار محور از جمله مسائل اجتماعی و حاشیه نشینی ، محیط زیست و منابع طبیعی ، اقتصاد و اشتغال تعریف شده است و بر اساس نیاز ها پژوهش ها دسته بندی  و به شورای برنامه ریزی استان ارائه شد  که در مرحله دریافت کد می باشند و تا پایان فروردین ماه سال آینده فرصت انجام و ارائه آنها است.

یاوری تصریح کرد: یکی از دغدغه های اصلی فعالان حوزه پژوهش این است که اغلب یافته های پژوهشی پس از انتشار در قالب مقاله یا کتاب در گوشه ای از قفسه های کتابخانه یا اتاق کار مدیران خاک می خورد ، از طرفی موضوع دیگری که در این زمینه خلاء آن احساس می شود تهیه یک بانک اطلاعاتی از پژوهش های صورت گرفته  و اثربخشی آنها است .

مدیرکل دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری خراسان رضوی افزود: از طرفی پژوهش ها نیز باید از حالت کتابخانه ای و پشت میزی به میدانی تغییر رویه بدهند زیرا در حالت واقعی و عملیاتی مسائل بیشتر شناسایی شده و راه حل های بهتری یافت می شود.

وی با بیان اینکه حافظه پژوهشی در سیستم اداری کشور باید حفظ شود، ادامه داد: از طرفی به دلیل اینکه دوره مدیریتی مدیران در اغلب حوزه ها بسیار کوتاه مدت است،  نتایج پژوهشی که در دوره مدیریتی یک فرد  برحسب نیاز سنجی که وی انجام داده است به تصویب و در مرحله اجرا قرار گرفته است، در اختیار فرد دیگری قرار می گیرد که ممکن است به انها اعتقاد نداشته باشد که البته این مسئله ممکن است به نقص ساختار که متکی به فرد است نیز باشد.

یاوری اظهار کرد:  استاندار خراسان رضوی نیز به موضوع پژوهش نگاه و رویکرد خوبی دارند و طرح مثلث اقتصادی که  برگرفته از روحیه و کار جهادی است را در پیش گرفته اند نیز مبتنی بر یک تفکر و کار پژوهشی و تحقیقی است و در جلسه با دانشگاهیان استان نیز تاکید و یژه ای بر مساعدت شبکه دانشگاهی و علمی برای اجرای بهتر این طرح  با رویکرد تحقیقاتی و بیان انتقادات و پیشنهادات در این زمینه داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.