تارنمای شبکه خبری سی ان ان در گزارشی نوشت: در صورتی که تنها ۲۰ سناتور جمهوری‌خواه به صف استیضاح کنندگان ترامپ ملحق شوند، او اولین رییس‌جمهور تاریخ آمریکا خواهد بود که توسط حزب طرفدارش برکنار شده است.

تبدیل شدن ترامپ به «رئیس جمهور پیشین آمریکا» اصلاً بعید نیست

قدس آنلاین: دین عبیدالله وکیل پیشین و از ستون نویسان کنونی "دیلی بیست" (پایگاه خبری مرتبط به جناح چپ آمریکا) در نوشتاری با عنوان "ترامپ تنها ۶۷ رای با تبدیل شدن به «رییس جمهوری پیشین» فاصله دارد و این موضوع او را می ترساند" افزود: نزدیک به ۶۶ میلیون رای "هیلاری کلینتون" در انتخابات ۲۰۱۶ میلادی برای شکست دونالد ترامپ کافی نبود. اما حالا چیزی بیش از یک ده هزارم آن می تواند به ریاست جمهوری دونالد ترامپ پایان دهد. این واقعیت همان چیزی است که ترامپ با آن روبرو می شود آن هم در صورتی که وی آخر این هفته به طور رسمی توسط مجلس نمایندگان استیضاح شود.

در چنین محاکمه‌ای، قانون اساسی به سادگی دو سوم مجلس سنا، در این مورد ۶۷ سناتور را ملزم به رأی دادن به محکومیت و عزل رییس جمهوری می کند و سپس باید با ترامپ خداحافظی کنیم.

در واقع سرنوشت ترامپ در دست ۲۰ سناتور جمهوری خواهی است که باید به ۴۵ سناتور دموکرات و ۲ سناتور مستقلی که معمولا طرف دموکرات ها هستند، بپیوندند.

اما این حرکتی دشوار از سوی ۲۰ جمهوری خواه خواهد بود به ویژه با توجه به سخنان هفته گذشته "میچ مک کانل" رهبر اکثریت سنا که اعلام کرد "هیچ شانسی" برای عزل ترامپ وجود ندارد اما من به عنوان یک وکیل دادگستری پیشین، می‌توانم به شما بگویم که اعضای هیأت منصفه همیشه کار خود را آنطور که انتظار می‌رود، انجام نمی‌دهند و همیشه این احتمال وجود دارد که شواهدی دال بر اتهامات تازه ترامپ از همین حالا تا آغاز محاکمه فاش شود.  

تحلیلگر دیلی بیست نوشت: در این میان لازم است به سخنان اخیر "جف فلیک" سناتور پیشین جمهوری خواه اشاره کرد که گفته بود ۳ سناتور جمهوری خواهی که "دستکم ۳۵" درصد آرا را تشکیل می دهند، در صورت مخفی ماندن رای خود، به خروج ترامپ رای می دهند. این تعداد ممکن است کم به نظر برسد اما "کریس مورفی" سناتور دموکرات هم  هفته پیش اظهار داشت که فکر می‌کند دستکم ۵ سناتور جمهوری خواه احتمالاً با دموکرات‌ها رأی به خروج ترامپ می‌دهند.

از سوی دیگر، در حالیکه مبارزات انتخاباتی ترامپ آشکارا ادعا می‌کنند این استیضاح به ترامپ کمک خواهد کرد که در سال ۲۰۲۰ هم پیروز میدان شود، توییتر شخصی ترامپ خبر از وحشت و دلهره او می‌دهد. روز پنجشنبه، ترامپ در جریان بحث کمیته قضایی مجلس نمایندگان درباره استیضاح، ۲ نفر از دموکرات های مجلس را به دروغگویی متهم کرد.

وی در یکی از توییت‌های خود چند روز پس از آنکه کمیته قضایی مجلس رأی به تصویب مقررات استیضاح داد، به وضوح ابراز ناراحتی کرده و نوشت: "این منصفانه نیست وقتی من مطلقاً کار نادرستی نکردم، استیضاح شوم!"

این توییت ترامپ بسیار شبیه اظهارات "بیل کلینتون" در سال ۱۹۹۸ بود که با آنکه نظرسنجی‌ها رضایت بیش از ۶۵ درصدی از وی را نشان می‌داد، تنها چند روز بعد مجلس نمایندگان رأی به استیضاح وی داد. او در اظهارات خود گفت: "آنچه من می خواهم مردم آمریکا و کنگره بدانند، این است که من بخاطر اشتباهاتم در کلمات و اعمال، متأسفم. "

اما تفاوت کلینتون و ترامپ در این است که رتبه رضایتمندی از وی این روزها به ۴۲ درصد رسیده است. به عبارتی ترامپ اکنون همان راه "جیمی کارتر" و "جورج دابلیو بوش" را در پیش گرفته؛ راهی که در نهایت موجب شد آن دو نفر شانسی برای انتخاب دوباره نداشته باشند.  

پس ترامپ باید نگران باشد. چراکه هرچیزی ممکن است در این جلسه استیضاح رخ دهد. ممکن است تمامی ۲۰ سناتور جمهوری خواه به دموکرات های پیوسته و بگویند به اندازه کافی شاهد کارها و اقدامات مسخره ترامپ بوده‌اند و ترامپ هم می‌تواند خود را به عنوان نخستین رییس جمهوری در کتب درسی مدارس و یا تاریخ آمریکا بداند که توسط جمهوری خواهان سنا برکنار شد و همین فکر به وضوح باعث وحشت ترامپ شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.